Ännu mer 29er köpfrågor

blitz

Aktiv medlem
Ännu mer 29er köpfrågor
Hej,

Jag ska under senhösten/vintern/tidig vår införskaffa mig en MTB, prisklassen jag tänker är runt 13 000 inkl skor och pedaler.

Vad har ni att rekommendera?

Jag har kollat på följande modeller
Canyon GRAND CANYON AL SLX 7.9
https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3173
Pris inkl pedaler och frakt: ca 12500 - 13000

Trek Superfly 6 (Från lokal handlare)
http://www.trekbikes.com/se/sv/bike...es/mountain/cross_country/superfly/superfly_6
Pris inkl pedaler och skor: 13000

Cykeln skall primärt användas för stigcykling, när jag ska köra längre sträckor på grus kommer det vara hybriden jag cyklar på.

Vad säger ni? Betalar man mycket för märket på Trek:en? Vad har radon, Focus o.s.v. att erbjuda i samma prisklass?

Tack på förhand.

Ännu mer 29er köpfrågor
Trek är bra för priset speciellt m tillbehör.
Lite enklare grejer men allt håller måttet.
Det finns stigcykeltest på den här på Happy.

Ännu mer 29er köpfrågor
Jag säger tvärtemot Kristoffer att Trekhojen ger dåligt värde för pengarna jämfört med Canyonhojen som istället ger bra prylar för de pengarna. Genomgående SLX och XT i drivlinan.

Ännu mer 29er köpfrågor
Jag skulle definitivt satsa på något begagnat,visst du får en cykel som är begagnad(med allt det kan innebära) men du får nog troligen mer kul för pengarna.Om du bara ska motionsköra är nämnda cyklar alldeles utmärkta men ganska snabbt kommer du säkert bli "hooked" och då är det bra att ha en hoj som täcker dina behov.Hoppas du blev lite klokare...
Lycka till!

/M

Ännu mer 29er köpfrågor
Oldsparky skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle definitivt satsa på något
> begagnat,visst du får en cykel som är
> begagnad(med allt det kan innebära) men du får
> nog troligen mer kul för pengarna.Om du bara ska
> motionsköra är nämnda cyklar alldeles utmärkta
> men ganska snabbt kommer du säkert bli "hooked"
> och då är det bra att ha en hoj som täcker dina
> behov.Hoppas du blev lite klokare...
> Lycka till!
>
> /M

Utveckla gärna vad det är för typ av cykel du anser att man bör satsa på. Jag är öppen för förslag.

Ännu mer 29er köpfrågor
Jag gillar också att fynda begagnat och du kan hitta mer pang för pengen men för en motionär smäller hojjen från canyon högt även om mycket alltid vill ha mer. Cv har pressat upp beg priserna på de här ht29orna. Detta är ingen cykel som du växer ut i första taget. Uppdatera kan du alltid göra om du vill men detta måste vara en ok grund för en motionär i mina ögon. Alternativet är om du vill titta på annan typen av cyekel typ fullgung eller liknande. Då kan du behöva gå på beg för att få ok grejer.

Ännu mer 29er köpfrågor
det här med cykel är ju i allra högsta grad en smaksak så det blir svårt för mig att ge några modelltips.själv har jag alltid fallit tillbaka på scotts cyklar,testat en del annat men likväl har valet alltid landat på en scott.gillar geometrin,bra helhetstänk,väl utvecklad serviceorganisation,god tillgång på reservdelar etc....lägg lite energi och tid på att provcykla ordentligt,hur känns cykeln sammantaget?

du ska köra stig säger du,har du kikat på heldämpat?jag bytte nyligen själv från att ha kört hard tail i många år,bästa jag gjort!ångrar inte en sekund.många säger att heldämpat är tyngre(vilket givetvis stämmer) men jag anser att det kvittar för jag tar igen det tack vare att jag kan hålla högre tempo över hinder....dessutom underbar känsla att kunna köra ÖVERALLT!

stirra dig inte blind på komponenterna,dom kan du byta om du senare har behov utan känn efter hur ramens geometri känns.det är inte bara storleken som ska vara rätt...alla har olika rörlighet i kroppen,olika långa armar och ben och därför kan två lika långa personer ha olika storlekar på samma cykelmodell.

när det kommer till kritan så är DU och bara DU som skall ta beslutet om cykeln passar eller ej.

själv kör jag large fast storlekstabellen säger xlarge för mig(är 189 cm)

kika runt lite på köp/sälj här på sajten och på blocket...finns många kap att göra.

kör hårt!

Ännu mer 29er köpfrågor
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag säger tvärtemot Kristoffer att Trekhojen ger
> dåligt värde för pengarna jämfört med
> Canyonhojen som istället ger bra prylar för de
> pengarna. Genomgående SLX och XT i drivlinan.

Jag rekommenderar nästan alltid Canyon och Radon. De ger mest bang for the buck.

Men det är inte något snuskigt överpris på Trek-cykeln vilket brukat vara fallet förr. X7/X9 motsvarar rätt väl SLX/XT väl? Så merpriset för att få lbs-service / prova etc kanske är värt det i detta fall. Visst kanske man får ge 2000-3000 för mycket men med pedaler och skor (från 1000kr på internet) blir det väl ändå hyggligt nära även om specen är en aning lägre. Hursomhelst, det är inget som är dåligt eller hämmande på cykeln. Den är inte heller speciellt tung.

Testet: http://happymtb.org/2013/04/05/cykelvasahojar-trek-superfly-al-hybriden/

Men jag håller med att det med lite energi bör gå att klippa en FS för TS budget. Värt att leta lite nu då det pågår lite reande på 2013-modeller. Giant Anthem kanske?

Ännu mer 29er köpfrågor
Återigen, tack för åsikterna. Ska fundera på det där med geometi, det finns ingen sida som man kan jämnföra gemoemtrin på olika cykelmodeller smidigt?

När det gäller fulldämpat så tror jag inte att jag lyckas få en begagnad cykel för min budget, samt att jag är mer inne på HT som det är nu.

Tillbaka
Topp