Anodiserad titanram?

Rudan

Ny medlem
Anodiserad titanram?
Har någon sett en hel titanram anodiserad i någon trevlig färg? Smådelar har vi alla sett och det är just därför inget skoj. Jag kom just på att jag tidigare läst om hur man anodiserar titan i köket och tänkte mig hela min Merlin i rött eller blått...

Någon som kanske äger en hel eller halvt anodiserad titanare här på Happy?

lite färgprover
colour-rotor-bolts-web.jpg ht=463

rainbow_al_6in1_earrings.jpg ht=632

lite fläckigt kanske - man bör ju kunna maska titanet under processen - logo etc endless possibilities
a137_titanium-wing.jpg ht=154

Anodiserad titanram?
Såja, nu har jag lekt galen vetenskapsman som lördagsnöje. Insexskruven försöker jag anodisera i tre steg olkka grader för att undersöka möjligheterna lite.

Kanske ska man köra en del av Merlinen bara. Det rekomenderas att endast higlighta vissa delar eller köra lite mönster snarare än att färga hela ramen i samma färg.

Bilder på resultatet kommer när jag varit ute i kylan och raggat upp ett annat agg med mera spänning.

R0013051_resize.JPG ht=450

R0013059_resize.JPG ht=450

man vill tända på vätgasen
R0013077_resize.JPG ht=450

R0013079_resize.JPG ht=450

Senast redigerad av en moderator:
Anodiserad titanram?
Den andra vevskruven blev starkare blå när jag testade högre spänning. Insexen dog efter att jag glömt den i 20 minuter...

lite att gå på:
titanium-spectrum-web-2.jpg ht=261

Anodiserad titanram?
nä, inge speciellt agg, utan vad som helst som levererar likström. spänningar får du ur tabell ovan o jag körde med typ 25 volt. fäst folien på ngt sätt i botten så den inte flyter upp o kortar hela skiten.

Anodiserad titanram?
nja en del anser att fler en högre koncentration av vätejoner är att föredra - starkare syra alltså men jag är nöjd. Rengöring är viktigt!! Fler test följer. Sedan kan man ju anodisera aluminium ockå inklusive färger ifall man vill det. Finns en uppsjö av info på nätet.

Anodiserad titanram?
sebastian_nurmela skrev:
-------------------------------------------------------
> @ Brakastruten: funkar bara på Ti, inte alu...

för att?

Anodiserad titanram?
En guide till hur man eloxerar aluminium var det <http://forum.soe.se/showthread.php?t=33880> .Har funderat på att göra det men det verkar lite farligt med syra o.s.v .

Tillbaka
Topp