[OT] Klimatförnekare
Att sänka bensinpriset är en bra åtgärd har jag fått lära mig idag.
Mellanskillnaden kan man sätta in på banken och låta barnen ärva
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att sänka bensinpriset är en bra åtgärd har jag fått lära mig idag.
Vi har i alla fall nått väldigt långt när det gäller att fördela resultatet av marknadsekonomin ojämlikt. Det är både orättvist och ekonomisk idioti.Det kan ju tyvärr vara så att vi har nått peak levnadsstandard, vare sig vi vill eller inte.
Nu hänger jag inte med (kan ha missat nåt tidigare i tråden), vad är det för avdrag ”man” får göra för att man köper och eldar olja?Det är nog svårt för dem som kör "fossila fordon" att göra det, utan att förneka att de gör skada.
Sen tycker jag det är fasligt konstigt - kanske inte trådens tema, och jag ber om ursäkt i så fall - hur man får göra skattemässiga avdrag både för att man köper och för att man eldar olja.
Det är ju avdrag för kostnader man har för att kunna utöva sitt arbete. Inte specialkonstruerade för att gynna fossilt eldande.Reseavdrag, entreprenadmaskin etc.
Kalla mig negativ men jag tror att även om det teoretiskt sett skulle gå att föra en sådan diskussion utan (parti)politiska inslag så tror jag att det i praktiken rätt fort skulle spåra ur i (parti)politik. Finns ju sådant redan i denna tråd.:
(Att diskutera skattesystemets komplexitet med alla avdrag men en hög grundskatt kan förtjäna en egen tråd nu när det verkar fritt fram att diskutera sånt på happy?)
Du har rätt, en sån tråd kommer ganska snart locka fram moderatorerna ur sin slummer. Det borde väl denna tråd också snart göra kan jag tycka.Kalla mig negativ men jag tror att även om det teoretiskt sett skulle gå att föra en sådan diskussion utan (parti)politiska inslag så tror jag att det i praktiken rätt fort skulle spåra ur i (parti)politik. Finns ju sådant redan i denna tråd.
Jag förstod inte riktigt syftet med det här inlägget? En lång lista med begrepp?Det är ju klart att klimatet förändras. Det har det alltid gjort och det kommer det alltid att göra. Men med begreppet klimatförnekare menar man kanske de som har en övertygelse att vi människor inte påverkar klimatet?! Motsatsen finns också. De som är övertygade om att det är vi människor ensamt som påverkar klimatförändringarna.
Det kan ju vara en god idé att man har ett brett perspektiv på det, att man zoomar ut, använder vidvinkelperspektivet. Vårt solsystem och vår planet ingår i ett komplext system där många parametrar samverkar. Astronomiska cykler och klimatsystemet samverkar och det vi människor pysslar med påverkar sannolikt lokalt här på Jorden.
Några exempel på parametrar och begrepp:
Det viktiga är att ingen av dessa verkar isolerat. Klimatsystemet är ett nätverk av samband: exempelvis kan en förändring i jordens bana ge svalare somrar - mer is - högre albedo - lägre temperatur - förändrade hav och växthusgaser - ännu större klimatförändring.
- Milanković-cykler – de långsamma förändringarna i jordens bana och rotationsaxel som påverkar klimatet.
- Excentricitet – variationer i hur elliptisk jordens bana runt solen är. Cykel ungefär 100 000 år.
- Obliquitet – variationer i jordaxelns lutning, ungefär mellan 22,1° och 24,5°. Cykel cirka 41 000 år.
- Precession – jordaxelns långsamma vobbling, ungefär som en snurrande leksakssnurra. Cykel cirka 26 000 år.
- Perihelion – den punkt i jordbanan där jorden är närmast solen.
- Aphelion – den punkt där jorden är längst från solen.
- Solinstrålning / insolation – mängden solenergi som når en viss plats vid en viss tid.
- Glacial – en kall period då stora inlandsisar breder ut sig, det vi normalt kallar en istid.
- Interglacial – en varmare period mellan istider, som den vi lever i nu.
- Albedo – hur stor del av solljuset en yta reflekterar. Snö och is har högt albedo och förstärker därför nedkylning.
- Klimatåterkoppling – processer som förstärker eller dämpar en klimatförändring, till exempel förändringar i is, CO₂, metan, vegetation och havsströmmar.
- 65° nord – en breddgrad som ofta används när man studerar istider, eftersom sommarinstrålningen där är viktig för om snö och is på norra halvklotet överlever sommaren.
- Atmosfären – gaslagret runt jorden som styr temperatur, vindar, moln och nederbörd.
- Växthuseffekten – atmosfärens förmåga att hålla kvar värmestrålning från jorden.
- Växthusgaser – främst koldioxid, metan, lustgas och vattenånga.
- Koldioxid, CO₂ – en viktig långlivad växthusgas som påverkar jordens energibalans.
- Metan, CH₄ – stark växthusgas med kortare livslängd i atmosfären än CO₂.
- Vattenånga – den viktigaste naturliga växthusgasen och framför allt en återkoppling på temperaturförändringar.
- Moln – kan både kyla genom att reflektera solljus och värma genom att hålla kvar värmestrålning.
- Albedo – hur mycket solljus en yta reflekterar. Is och snö har högt albedo, hav och skog lägre.
- Is–albedo-återkoppling – mindre is → mörkare yta → mer solenergi absorberas → ytterligare uppvärmning, och omvänt vid nedkylning.
- Kryosfären – all frusen del av klimatsystemet: glaciärer, inlandsisar, havsis, snö och permafrost.
- Haven – lagrar mycket stora mängder värme och koldioxid och jämnar ut klimatvariationer.
- Havsströmmar – transporterar värme mellan olika delar av jorden.
- Termohalin cirkulation – storskalig havscirkulation som drivs av skillnader i temperatur och salthalt.
- AMOC – det stora cirkulationssystemet i Atlanten som bland annat transporterar värme norrut.
- Kolcykeln – utbytet av kol mellan atmosfär, hav, vegetation, mark och berggrund.
- Kolsänka – något som tar upp mer koldioxid än det avger, exempelvis hav eller växande skog.
- Kolkälla – något som avger mer koldioxid än det tar upp.
- Vegetation – påverkar både kolcykeln, avdunstning och jordytans albedo.
- Biosfären – allt levande på jorden och dess samspel med atmosfär, mark och hav.
- Permafrost – permanent frusen mark som innehåller stora mängder lagrat kol.
- Aerosoler – små partiklar i atmosfären som kan påverka moln och reflektera eller absorbera solstrålning.
- Vulkanism – stora vulkanutbrott kan tillfälligt kyla klimatet genom svavelpartiklar i atmosfären.
- Solaktivitet – variationer i solens energiproduktion som ger mindre klimatpåverkan än Milanković-cyklerna på långa tidsskalor.
- Strålningsbalans – balansen mellan inkommande solenergi och utgående värmestrålning från jorden.
- Radiativ forcing / strålningsdrivning – en förändring som rubbar jordens energibalans, exempelvis ökad CO₂ eller förändrad solinstrålning.
- Positiv återkoppling – en förändring som förstärker den ursprungliga förändringen.
- Negativ återkoppling – en process som motverkar eller dämpar en förändring.
- Tröskeleffekt / tipping point – en nivå där en relativt liten ytterligare förändring kan ge en större förändring i klimatsystemet.
- ENSO – El Niño/La Niña – naturliga variationer i tropiska Stilla havet som påverkar väder och temperatur över stora delar av världen.
- Jetströmmen – kraftiga vindar högt i atmosfären som påverkar vädersystemens rörelser.
- Monsuner – stora årstidsbundna cirkulationssystem som påverkas av temperaturskillnader mellan land och hav.
Jag gissar att sista stycket var poängen.Jag förstod inte riktigt syftet med det här inlägget? En lång lista med begrepp?
Det är nog bättre om skribenten själv svarar, men om du har rätt är alltså poängen att genom en lång och märklig lista på begrepp och påpekande av redan kända fakta relativisera och ifrågasätta den vetenskapligt belagda, mänskligt inducerade uppvärmningen av planeten?.
Jag gissar att sista stycket var poängen.
Det här är nog det viktigaste inlägget i hela tråden. Begreppet klimatförnekelse har ju verkligen devalverats eftersom det används som skällsord på de som inte köper in på de rödgröna lösningarna. Även forskningen som länkas i tråden pekar åt det hållet, chalmeristen säger ju t.ex. ”påverkan på klimatet och effekterna har varit kända i 30-40 år, ändå vidtas inga åtgärder eller åtgärder som inte är tillräckliga”.Man kan ju förstå (även om klimataktivister inte verkar tro det) att det är dåligt att elda fossilt och att växthuseffekten ökar av fossila utsläpp utan att tro att detta är det absolut viktigaste problemet för mänskligheten.