Anpassa reglage efter olycka?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74437
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 74437

Guest
Hej!
Registrerade mig nyligen här för att försöka få hjälp med ett mindre roligt problem. Råkade dessvärre ut för en arbetsplatsolycka för någon vecka sedan, vilket resulterade i tre krossade fingrar på min vänstra hand. Som det ser ut nu, så blir det i framtiden svårt hantera reglage med den handen (saknas lite leder och skit i fingrarna). Förhoppningsvis ska jag kunna få till någon form av greppfunktion, men det är för tidigt att säga hur begränsat det kommer att bli. Vill dock inte ge upp tanken på att kunna cykla i skogen igen (motion/rekreation). Vet någon här om det finns möjlighet till att handikappanpassa reglagen på en MTB? Har för närvarande en sju år gammal Scott Scale 760, så det är kanske tveksamt om det är lönt att lägga pengar på att bygga om den. Antar att om det blir en ny cykel så småningom så blir det ändå en fulldämpad av något slag. Vill undersöka möjligheterna och förhoppningsvis få något positivt mål att sikta på, även om det kanske ligger rätt lång fram i tiden.

Beklagar olyckan.
Händer är tråkigt när de går sönder. Har själv ett par sneda, men fungerande, fingrar.
Men det finns lösningar. Google seems to be your friend.

Antar att den nya cykeln kommer ha singelklinga fram, så det du kommer ha kvar är broms samt eventuell dropper och låsning av dämpare.

De två sistnämnda är inga problem att lösa på annat sätt.

Bromsen är lite beroende på funktionalitet och förväntan, tolkar det som att du kommer köra stig och mindre stökig terräng, då klarar du dig i regel på enbart bakbroms så länge du har styrka nog att hålla handen i styret (finns även hjälpmedel för att hålla fast handen om du får problem med det).

Sen hänger det på vilka fingrar som har åkt på stryk, har du pek eller långfinger kvar och kan lägga ett av dom på bromsen samtidigt som du har grepp nog att hålla i styret så behöver du nog inga förändringar alls.

Vad tråkigt med din skada! Jag hoppas du läker ihop på bästa sätt!

Frågan är ju vilka svårigheter du kommer ha? Hålla i styret? Sköta bromsen? Dropperreglage? Troligen inte hantera en framväxel iaf?

Dropperreglage finns i olika varianter och går att ha på högersidan. Framväxel använder du nog inte nu, annars är det ju bara att fimpa. Bromsreglage finns specialbyggda så du kan sköta båda bromsarna med en hand.

Läk ihop och prova. Troligen kommer det gå bättre i praktiken än vad du föreställer dig just i denna (mörka?) stund. Det löser sig!

Aldrig testat, men tänker att det borde vara sjukt läskigt med två bromsar på samma reglage.

Fördelning av fram och bakbroms är ju sjukt beroende av hinder, fart, behov och underlag. Är bromsverkan konstant 50/50 eller hur kan man justera det?

Räcker ju att det är lite lerigt i en nedförsbacke för att man ska vilja kunna glida ner med bakbroms utan att behöva röra frambromsen.

Aldrig testat, men tänker att det borde vara sjukt läskigt med två bromsar på samma reglage.

Fördelning av fram och bakbroms är ju sjukt beroende av hinder, fart, behov och underlag. Är bromsverkan konstant 50/50 eller hur kan man justera det?

Räcker ju att det är lite lerigt i en nedförsbacke för att man ska vilja kunna glida ner med bakbroms utan att behöva röra frambromsen.
Det är separata levers för fram och bak.

Oj vilken respons! Det ger mig verkligen förhoppningar!

Jag skulle kanske varit tydligare med med vilka fingrar det handlar om. Tumme, pekfinger och långfinger är det som är skadade. Sen kan jag passa på att förtydliga vilken typ av underlag det handlar om: mindre stigar, grusvägar, inte överdrivet stökig terräng (en del rötter och mindre steniga partier.
Ursäkta om jag inte kan svara var och en av er, det tar lite tid att skriva med en hand. Men redan här har jag fått förhoppningar om många mil i skogen när läkning och rehab är klar.

Oj vilken respons! Det ger mig verkligen förhoppningar!

Jag skulle kanske varit tydligare med med vilka fingrar det handlar om. Tumme, pekfinger och långfinger är det som är skadade. Sen kan jag passa på att förtydliga vilken typ av underlag det handlar om: mindre stigar, grusvägar, inte överdrivet stökig terräng (en del rötter och mindre steniga partier.
Ursäkta om jag inte kan svara var och en av er, det tar lite tid att skriva med en hand. Men redan här har jag fått förhoppningar om många mil i skogen när läkning och rehab är klar.
Det går att ordna mycket med vilja, tid och klurighet. Ha tillförsikt - tekniken finns!

Killgissar här, men jag tänker att om man ska hantera bägge bromsarna med höger hand, så kanske det kan förenkla för högerhanden att ha elektriska växlar?

Jag tänker att bara du kan greppa styret på vänster sida så kommer det att ordna sig.
Inga reglage behövs på vänster sida om du köper 12-delat växelsystem.
Man kommer långt med bara bakbroms om man inte ska köra galet brant eller jaga de sista sekunderna på klockan. Annars finns det länkade dubbelreglaget om man inte nöjer sig med bakbroms.
Låsbara dämpare behöver du inte. Jag tror att det är bättre att satsa på en dämpare som är stabil utan låsning för att slippa onödiga reglage.
Dropper är bra, men kanske inte nödvändig om det blir för bökigt att manövrera den?

Kan du få stöd av försäkring, landsting, bidragsstiftelsen eller annat för ny anpassad cykel?
Annars kommer man långt med 12-delat och bakbroms.

Finns många svar ovan med tekniska lösningar.

Såg att du kör grus och enklare stig, då är det trevligt med växlar. Jag kör stökig stig och byggde för några månader sen en helstel single-speed med bara broms bak och sadeln alltid ner, så det finns bara en bromshandtag på styret och ingen annat. För min stigcykling är det en bra och jätteroligt "lösning", men kanske inte för din cykling.

Fram- och bakbroms på samma reglage är väl vanligt inom mc-världen? Fast där har man ju ABS-funktionen till hjälp också iofs.

Hope är ju lite som att ha ABS å andra sidan, låsningsfritt :).
Känner mig dubbelkränkt:

Första av denna ofantliga lögn om Hope bromsar..

Sen av admin när jag rapportera ditt inlägg med motiveringen: ”Slag under bältet”

Svaret jag fick:

76234C9D-F4BA-4C78-A30A-B0F65A627D83.jpeg

Viss humor iaf ? (Menade såklart inte allvar med min rapportering).

Känner mig dubbelkränkt:

Första av denna ofantliga lögn om Hope bromsar..

Sen av admin när jag rapportera ditt inlägg med motiveringen: ”Slag under bältet”

Svaret jag fick:

Visa bilaga 501492
Viss humor iaf ? (Menade såklart inte allvar med min rapportering).
Tror bara att det är vi som gillar hope.... Skumt att resten av happy inte uposkattar bra modulation.

jag åkte på en tillfällig nerv/senskada i vänster hand efter krashat rejält me snöskoter för ett antal år sen där ja tappade klämkraften i tumme pekfinger långfinger och försämrad kraft i ringfinger o lillfinger ja gjorde en liknande setup som gushem med båda bromsarna på höger sen bytte handtag till några som liknar de i länken varav jag hade vänster barend rakt upp nästan lite bakåt för få stöd mer mot handflatan för o inte glida av greppet utåt höger hade ja mer normalt framåt funka skitbra i stökig skog

Senast ändrad:
Tack, tack, TACK för alla tips, idéer och inspirerande inlägg! Mina tvivel på att kunna ge mig ut i skogen på två hjul igen är nu bortblåsta. Vägen dit må vara jobbig, men jag SKA jäklar i det ta mig fram med pedalkraft igen!

Tillbaka
Topp