Antik Cyclepro?

Radexi

Ny medlem
Antik Cyclepro?
Jag köpte för en tid sen en gammal Cyclepro MTB på annons i lokalpressen. Säljaren påstod att hojen jag köpte var en Cyclepro Blaze, men jag hittar ingenting alls på nätet om en sådan modell.

Nu har jag googlat till miljonen o kollat på Happy-forum och överallt jag kan komma på, utan resultat. Däremot har jag förstått att det har funnits en himla massa Cyclepro-modeller genom åren. Men icke någonting om en "Blaze".
Jag är ganska övertygad om att den är skapligt gammal o även att den säkert hörde hemma i budgetklassen. Hur som helst så funkar den med en äran som mitt vinterskott.

Finns det månne någon som har hört talas om en Cyclepro Blaze, eller har jag blivit dragen vid näsan?

Antik Cyclepro?
Nä, fanns absolut inget på google. Om modellen hade hetat blaze, är jag tämligen övertygad om att det skulle gett något utslag på google.
Så jag tror helt enkelt att modellnamnet är något annat...
Pröva att lägga upp en bild här, så kanske någon kan artbestämma den.

Antik Cyclepro?
Är ramen omlackad så att det inte syns vilken modellbeteckning den har, annars borde det stå på ramens topprör. Jag har heller aldrig hört talas om den modellen, har det funnits någon vid det namnet var det nog en lågbudget hoj.

Antik Cyclepro?
Japp, den är ommålad (minst) en gång. Sprayburk-cordon-not-bleu-but-svart...
Japp. Lågbudget, Altus, Acera X, Cantileverbromsar o endast bakbromsvajern ovanpå övre ramröret, växelvajrarna går på undersidan av vevpartiet, det är inte Rapid Fire-reglage utan den äldre typen. En gammal get således... Ok, får kolla med Cykelringen.
He looks like this:

Bilagor

• jonne.jpg
    jonne.jpg
    18.8 KB · Besök: 753
Senast redigerad av en moderator:
Antik Cyclepro?
Cykelringen sålde väl inte Cyclepro på den tiden. Det var väl först efter att märket i princip upphört de krängde en del hojar med namnet?

Antik Cyclepro?
Ser ut som en gammal Stony Point, den var i mitten av CyclePros sortimenti början av 90-talet :-)
Har själv en gammal Ambush från samma tillverkare som landsvägslok, funkar hanska ok till det även om växlarna är ungefär lika smidiga som de på en Scania lastbil från 1800 bortnött...

Måste bara fråga, varav intresset att spåra hojens ursprung? Är den deppig, och har existensiella frågor, eller?

// Oskar

Antik Cyclepro?
Onbred:
Cirka 1998 köpte "vi" (där jag jobbar...) tre st Cyclepro Stony Point av Cykelcity i Lund. Antar att Cykelcity är en "seriös" butik med vissa krav på vad de säljer. Med skammens rodnad på mina kinder får jag erkänna att jag aldrig har varit inne hos Cykelcity och frågat...

Oskar Lind:
Dessa hojar ( se ovan) har vi haft stor och glad nytta av under lunchrasterna o ibland efter jobbet också. Det var också i några år den enda kontakt jag hade med MTB:ar. Först efter köpet av min egen hoj har jag intresserat mig för Cyclepro´s whereabouts. Dessutom är jag säkert en äkta sucker angående cykelarkeologi. Drömmen är ett helt stall med gamla rejshojar. Äkta racers, med histora. Harry Snells VM-gulds Crescent från 1948 kunde ju få ha hedersplatsen... Har även en Crescent 92307:a. Orange o tioväxlad. Måste ju ha en släng-racer också.

Märkligt nog gäller arkeologiintresset bara landsvägsracers. MTB:ar slår an helt andra ackord i mig. Rock. Punk. Heavy metal. Kan tänka mig att renovera Cyclepro´n och lackera om den i M90 camo. Måla gula id-märkningar som på Flygvapnets kärror. Stadsgerilla, typ. Hoja runt i Lund iförd stålhjälm och stridssele.

Sen är det ju såklart också kul att veta vad det är för en hoj som jag äger.

Antik Cyclepro?
Markus F:

:o)))

Tja, två halva rätt...

Tatuerad är jag inte. Inte än.
Kolla på:
http://campyonly.com/tattooed.html

Har ringt några samtal idag ang. "antikvitetens" stamtavla, men utan resultat. Ber att få återkomma om något dyker upp. Avslutar tråden och tackar alla för visat engagemang i släktforskningsfrågan.

/Radexi

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp