antisquat Propain Tyee 29

sommaren

Medlem
På grund av orsak, (en jävla tjuv) så har jag ingen mtb.
Min senaste cykel jag hade var en NS Snabb 130, den hade lite för lite slaglängd, men jag uppskattade verkligen hur trampeffektiv den var.
Cykeln innan var en Jeffsy, den tyckte jag var på gränsen till för gungig, men den var å andra sidan roligare nerför.

Nu råkade jag se att det var fin rea på Propain Tyee. Egentligen tror jag att deras stigcykel Hugene skulle passa mig bättre, men vill lufta frågan här med er som har koll.
Jag cyklar mest runt i Göteborgs skogar men några gånger per år när stjärnorna står rätt blir det distansrundor på några mil, typ jämtlandstriangeln och liknande.

Jag har aldrig cyklat runt på en endurocykel, kommer jag tycka att den är för mycket? Enligt recensioner är den trampeffektiv för att vara en enduro, men hur står den sig mot en stigcykel?

jonteq

Aktiv medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av Tyee, har en Hugene, men skulle gissa att de har liknande karaktär när det handlar om trampeffektivitet. Geometrin är inte väsensskild heller. Om du vill skulle du ju dessutom kunna köra Tyee med lite högre tryck i gaffel och dämpare de gångerna du vill åt en lite "sportigare känsla"

sommaren

Medlem
Nu har jag ingen erfarenhet av Tyee, har en Hugene, men skulle gissa att de har liknande karaktär när det handlar om trampeffektivitet. Geometrin är inte väsensskild heller. Om du vill skulle du ju dessutom kunna köra Tyee med lite högre tryck i gaffel och dämpare de gångerna du vill åt en lite "sportigare känsla"
Ja så skulle jag ju kunna göra. Men jag vill ju ändå använda cykeln som det är tänkt, men utan att bli sjösjuk.

Berk

Aktiv medlem
I tyska Bike-magazin har Tyee blivit vinnaren av enduro cykel 2023:

Dom skriver om en Tyee med stålfjäder:
Wer im Wiegetritt auf das Pumpen des Hinterbaus verzichten will, muss zur Plattform greifen. Durch den tief im Rahmen stehenden Dämpfer lässt sich der Plattformhebel aber nur schlecht erreichen.

Så vid ståcykling är den bara trampeffektiv med platform på, men den är svårt att komma åt.

glitch

Aktiv medlem
En Tyee med luftdämpare och kanske 150 gaffel istället för 160 med lätta hjul tror jag kan bli bra. Den är förvånansvärt trampeffektiv men det blir ju en relativt stor hoj.

Topp