Använda tunnare "bleed block" när man luftar bromsarna?

InlineOla

Aktiv medlem
Mina xtr-bromsar saknar bite adjust och jag tycker de tar för långt in, alternativt får jag för lång reach om jag ställer ut handtagen.

När man luftar ska man använda en distans mellan oken för att inte överfylla systemet. Skulle en tunnare distans (och därmed en viss överfyllnad antar jag) kunna ge en tidigare bite point?

Borde inte utsjusterad free stroke ge det resultatet?

Tydligen kan man spräcka nåt om man överfyller och sen råkar trycka ut kolvarna för mycket och det är ju synd på xtr

Borde inte utsjusterad free stroke ge det resultatet?

Tydligen kan man spräcka nåt om man överfyller och sen råkar trycka ut kolvarna för mycket och det är ju synd på xtr

Justerar jag ut stroket når jag inte bekvämt bromshandtaget. Mina xtr saknar den där andra skruven jag tror kallas bite adjust.

Jag har testat på Shimano & Formula att trycka in bromsgreppet försiktigt utan skiva/hjul monterat för att justera bite point, fungerar bra. Görs med luftningskoppen monterad på bromgrepp.
Trycker man ut kolvarna för mycket får man pressa in kolvarna försiktigt.
Det är i min uppfattning samma sak som att lufta med smalare bleed block.
Volymen olja blir någon droppe mer än innan, kolven rör sig mindre vid bromsning.
Bromssystemet är i balans om man gör det rätt, kolvarnas mest uttryckta läge består oförändrat, trycket som uppstår är enligt mig samma som om man bromsar utan att göra denna hemma-modd.
Fått tipset av bekant som tävlat 10 år i enduro/DH.

Jag har testat på Shimano & Formula att trycka in bromsgreppet försiktigt utan skiva/hjul monterat för att justera bite point, fungerar bra. Görs med luftningskoppen monterad på bromgrepp.
Volymen olja blir någon droppe mer än innan, kolven rör sig mindre vid bromsning.
Bromssystemet är i balans om man gör det rätt, kolvarnas mest uttryckta läge består oförändrat, trycket som uppstår är enligt mig samma som om man bromsar utan att göra denna hemma-modd.

Tack, det var lite så jag tänkte.

Jag luftar aldrig mina Shimanobromsar med bleed blocks utan alltid med skiva+belägg eftersom det är lite smalare för att få bättre känsla även om beläggen slits. Det funkar. Tunnare bleed block bör ge samma.

Dock tror jag inte du får ut bite-point på det sättet utan då är det @JakobD föreslår ovan som gäller. Även det bör dock återgå till det "normala" när belägget slits så man måste göra om det då och då.

Jag har mina bromsar ända inne vid styret i princip eftersom jag vill ha det så och det funkar bra även om man luftar med tunnare block.

Men man får passa sig och alltid byta belägg med luftnings-tratten påskruvad för att inte spränga handtagen.

Att överfylla är nog ingen superbra idé. Däremot skulle du kunna använda ett tunnare bleed block efter luftningen för att justera bite point.
När klossarna blivit slitna eller om kolvarna kryper tillbaks något så behöver du inte lufta på nytt utan det räcker att upprepa momentet med det tunnare bleed blocket.

Fråga: vad är överfyllda bromsar ?

Jag brukar försöka fylla ända upp. Jag sätter en "tratt" i luftningshålet på bromshantaget som jag fyller olja i. Tratten är ett shimano-tillbehör.
Sen pumpar jag försiktigt med bromshandtaget tills sista bubblorna försvunnit ur systemet. Sen bort med tratten och dit med pluggen.
Ibland har jag ett block i oket och ibland får oket sitta kvar, allttså belägg och skiva mellan kolvarna.

Överfyller jag bromssystemet?

Det verkar funka men kan det bli problem🫣

Det är när man fyller på mer vätska än systemet är konstruerat för

Menar du att du överfyller reservoaren?

Bite point är "programmerat" av konstruktionen av handtaget. Jag skulle tänka att enda sättet att får bite point i är att har lite mer olja i systemet än att reservoaren kan tar up. Men då vandrar bite pointen inåt när belägg slits.

Jag luftar aldrig mina Shimanobromsar med bleed blocks utan alltid med skiva+belägg eftersom det är lite smalare för att få bättre känsla även om beläggen slits. Det funkar. Tunnare bleed block bör ge samma.

Dock tror jag inte du får ut bite-point på det sättet utan då är det @JakobD föreslår ovan som gäller. Även det bör dock återgå till det "normala" när belägget slits så man måste göra om det då och då.

Jag har mina bromsar ända inne vid styret i princip eftersom jag vill ha det så och det funkar bra även om man luftar med tunnare block.

Men man får passa sig och alltid byta belägg med luftnings-tratten påskruvad för att inte spränga handtagen.
Hur blir det bättre känsla?

Fråga: vad är överfyllda bromsar ?

Jag brukar försöka fylla ända upp. Jag sätter en "tratt" i luftningshålet på bromshantaget som jag fyller olja i. Tratten är ett shimano-tillbehör.
Sen pumpar jag försiktigt med bromshandtaget tills sista bubblorna försvunnit ur systemet. Sen bort med tratten och dit med pluggen.
Ibland har jag ett block i oket och ibland får oket sitta kvar, allttså belägg och skiva mellan kolvarna.

Överfyller jag bromssystemet?

Det verkar funka men kan det bli problem🫣
Japp, du överfyller systemet ifall du gör så utan bleedblock.
Det är ingen fara så länge du kommer ihåg att öppna skruven på handtaget innan du pressar tillbaka kolvarna vid beläggsbyte som @Rattnalle nämner i inlägget jag citerade ovan

Hur blir det bättre känsla?

Japp, du överfyller systemet ifall du gör så utan bleedblock.
Det är ingen fara så länge du kommer ihåg att öppna skruven på handtaget innan du pressar tillbaka kolvarna vid beläggsbyte som @Rattnalle nämner i inlägget jag citerade ovan
- Aha, då ska jag köra med endast blocket i fortsättningen. Tack !

Följdfråga, kan ett shimano-block användas för Sram Guide ? Är der samma tjocklek?

Jag började med nerslipat bleed block men gick sen över till denna metoden. Tyckte jag fick ut bite pointen iaf litegrann. Kan också va att jag med 3 luftningar samma dag fått ut all luft ur systemet.

Det går även att lägga kontokort mellan beläggen och skivan om man vill ha det stumt och slippa trycka tillbaka.

Tillbaka
Topp