Apollo/Spez c.s. enduroresa till Madeira. Något att ha?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Apollo och Specialized concept store har i förening betalat Facebook för att visa mig deras enduro-resa till Madeira, en kom hem idag, men den andra går i Februari.
Är det någon som varit på den eller hört något om den och eller har något att säga om den ändå, i största internet-forum-allmänhet?
Känner mig lockad rent generellt.

http://www.apollo.se/resor/traningsresor/traningskalender/specialized-enduro-days

Senast ändrad:
Av det jag sett på bilder och strava-loggar verkar det väldigt bra. Jag är.mycket sugen men tror inte familjen tillåter.

kostar ju en skaplig slant det där. jag cyklade med freeride madeira förra året, har för mig att det gick på några hundra per dag inklusive hoj, http://freeridemadeira.com/
jag flög dit för 800 spänn tur och retur och bodde riktigt bra för under 2000 under en vecka.

bra guidning och helt nya hojar var det då, de hade även byggt nya stigar från toppen av berget för endurotävlingar.
funkar även att bara hyra hoj och shuttla med lokalbussen upp till Poiso från Funchal, alltså om man har koll på hur man tar sig ner.

konken sa:
kostar ju en skaplig slant det där. jag cyklade med freeride madeira förra året, har för mig att det gick på några hundra per dag inklusive hoj, http://freeridemadeira.com/
jag flög dit för 800 spänn tur och retur och bodde riktigt bra för under 2000 under en vecka.

bra guidning och helt nya hojar var det då, de hade även byggt nya stigar från toppen av berget för endurotävlingar.
funkar även att bara hyra hoj och shuttla med lokalbussen upp till Poiso från Funchal, alltså om man har koll på hur man tar sig ner.

Skillnaden är väl att om du åker mer organiserat (som med SCS) så ger du dem pengar och skriker lite vänligt "ta hand om mig", sen behöver du inte göra så mycket mer. Delar av kostnaden går ju till det administrativa med att rodda ihop allt. Men visst, det är alltid (nästan) billigare att fixa det på egen hand, men då tar det ju mer av din tid också, så det beror ju på vad man värderar.

Tack för svaren sålänge.
Ingick det några 'kliniker' i paketet eller är det eat sleep race repeat?

Vid första anblick verkar det dyrt, men cykelresa m freeridemadeira med cykelhyra utanpå hamnar bortåt 10 ändå, om man har en cykel man gillar att cykla på så är det inte så dumt med sin egna.
Jag är väldigt ovan att åka på något organiserat, det har inte brukat finnas klättringsresor från Sverige :D Men det kunde vara trevligt som omväxling...

Det är rejält mycket jobb att organisera en resa så jag förstår att det kostar lite extra.

Å andra sidan så är det verkligen skönt att bara cykla där guiden pekar och äta det som serveras och inte fundera mer på det utan bara softa på övrig tid. Har åkt på många resor både med och utan guide och har man inte lokal koll så är det verkligen att föredra att åka färdigpaketerat om man har råd.

Jag ska till madeira på semester och jämförde pris med den resan. Tycker faktiskt inte alls att det är så blodigt om man ser till vad man får. En vecka med resa, boende, guidning, shuttling och till viss del mat också tror jag för 13 var det väl? Det är klart att det går att resa billigare, men jämfört med vad en sworks kostar är det billigt för att få en premiumresa. :)

Senast ändrad:
jo precis, men man är ju hellre borta en månad och hojar för samma pengar, eller åtminstone ser till att sponsra locals som gräver stigarna :)
jag hade nog testat bikulture nästa gång, har för mig att de kör mer på västra delen av ön som jag tycker verkar roligare och med mer spektakulär natur (åkte runt med jeep där sist),
https://www.facebook.com/bikulture

Har man valet mellan att åka en månad eller en vecka är det väl givet att man hellre håller ner kostnaden.

Jag tycker att det var en prisvärd resa, boendet var med halvpension på ett 5-stjärnigt hotell nere vid havet. Lokala guidefirmor skötte guidandet och shuttlandet, transport av cykeln på flyget inick i priset.

Vi körde både på östra och västra sidan. Man kan köra norra sidan också men det var inte tillåtet när vi var där. Värt att veta om Madeira är att det är många ställen man måste söka tillstånd för att få cykla i så lokala guider som fixar med sånt är att föredra.

Inga clinics ingick men man har stort inflytande över var man vill åka och vilken terräng man vill åka i. Det finns en hel del speciell åkning på Madeira med bla toboggans som är en slags ravin/träd tunnlar som är galet roliga att åka i.

jag var med på resan och kan inte säga mer än att det var bland den bästa cyklingen jag gjort! otroligt varierat med olika underlag, vyer och en härlig blandning av stök/kött och flow.

tycker själv det kändes som att man fick väldans mycket för pengarna. speciellt skönt att inte behöva tänka på något alls än att pynta in pengarna till apollo och bara dyka upp med cykel och gear på arlanda.

lite bilder som kanske gör någon lite mer intresserad:

L1030535.jpg

L1030417.jpg

L1030329.jpg

L1030699.jpg

L1030974.jpg

L1040334.jpg

Jag hade lätt hängt med om jag kunnat! Sjukt fint på Madeira och skönt att slippa fundera, bara åka :)

Ser hur fint som helst ut!
Fråga: ska man ha en egen cykel-transportväska eller kan man komma med cykeln som den är?

cykeltransportväska eller kartong! väska är att rekommendera, lättare hantera och skyddar troligen cykeln bättre än kartong. men kartong är ju gratis :)

Tyvärr inte. Vill hellre bara hemma med fästmön då hon är borta halva tiden annars.
Blir visst skidåkning istället.
I princip skulle jag gärna åka Till maderia senare i vår, men f.n. är jag så klättringspeppad att jag nog snarare åker till Kalymnos.

Tillbaka
Topp