App för att mäta avstånd på terrängkarta

• Trådstartare Trådstartare SGS
  • Start datum Start datum

SGS

Aktiv medlem
Söker en app/program/URL för att mäta avstånd på fri hand. Något liknande Google Maps m ao, men då inte bara begränsat til det ordinarie vägnätet. Syftet är att planera MTB-rundor.

Företrädesvis på android, men iOS eller Windows går också bra.

Finns det inte någon sådan funktion på Eniro....eller är det på Hitta? Jag har i alla fall någon gång, någonstans "ritat streck" på fri hand som man sedan kunde se sträckans längd på.

Mvh Ulf S.

ridewithgps? Där finns också många stigar med som du kan dra cykelrutter på, alltid spännande när den sidan vill att man ska dra ut på en åker med LVG-hoj bara för att det är en "cyklingsbar väg".

Endomondo har en fin funktion för att rita ut en planerad rutt och där också få sträckans längd.

us930 sa:
Finns det inte någon sådan funktion på Eniro....eller är det på Hitta? Jag har i alla fall någon gång, någonstans "ritat streck" på fri hand som man sedan kunde se sträckans längd på.

Mvh Ulf S.

Jodå på Eniro kan man mäta både sträcka och areal.
Galileo pro på iPhone använder jag riktigt mycket både privat och i jobbet.

I Stravas ruttplanerare går det både att planera en rutt och få dess längd, liksom höjden. Man kan också planera utifrån Stravas Heatmap, dvs där andra har cyklat många ggr tidigare
Dessutom använder Strava OpenStreetMap-kartan, vilket betyder att om man hittar stigar, vägar eller annat, som inte finns på kartan kan man enkelt själv rita in det på
https://www.openstreetmap.org
Då kan alla ta del av det efter nästa uppdatering.

Kolla själv på: https://www.strava.com/routes/new

/Håkan

Vad är det för fel på Google Maps frihandsmätning? Högerklicka, "Measure distance", klicka ut dina punkter. Klart

Finns oxå i Maps på android, men där kan man inte flytta punkterna efter man satt ut dom så det är lite omständigheter.

Ska du planera rundor på mtb är typ Locus Maps till Android en väldigt bra grej. Komplettera med terrängkartan, gratis numera.

Stort tack för alla svar! Nu har jag en hel del att gå igenom.

Ang. Google Maps så skyller jag på att tillvägagångssättet kanske inte direkt var sådär överdrivet självklart i appen. Men fungerar gör det ju!

Ska kolla in de andra sätten med och se vad som passar mig bäst.

Ytterligare ett tips är att köra Oruxmaps (android) med terrängkartan. Oruxmaps gratisversion laddar du ned från deras hemsida. Länk till terrängkartan i rätt format finns på utsidan.se.

-****- sa:
Ytterligare ett tips är att köra Oruxmaps (android) med terrängkartan. Oruxmaps gratisversion laddar du ned från deras hemsida. Länk till terrängkartan i rätt format finns på utsidan.se.

Orux eller locus är väl en smaksak. Båda har gratisversioner som helt klart är bra nog. Poängen är att du behöver någon app med terrängkartan (eller kanske fjällkartan, om du är i de miljöerna).

GPSies.com har en väldigt bra slingskapare där man kan växla mellan frihandspunkter och följa vägar. Dessutom använder den direktkoppling till OpenStreetMap som visar senast uppdaterat status, till skillnad från Strava som använder Mapbox. Den har inte uppdaterats på snart ett år.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp