app för visa rutt som man cyklat

Vill ha ett program för telefon som visar vart jag cyklat på en dag! Funkar google maps eller runkeper? Eller finns andra bra appar? gärna nån som mätar kalorier och hastighet mm. Vill allså kunna se på en karta vart jag varit och kunna spara

Jag kör med Endomondo. Tycker den funkar bra då man kan välja olika färdsätt och sysselsättningar och få dem med på kartan. Men om du bara ska ha den till cykling så kanske andra är bättre?

Mina spår fanns det en som hete ska prova den senare idag kan va kul att he på om man är ute en heldag på ställen man inte varit på och kunna titta i efterhand! Endomondo är den enkel?

Om du vill ha en lite enklare app som även fungerar som en stegräknare,så kan jag rekommendera Moves.
Finns till både IOS och Android. (gratis på Android.)
Nu kompletterar jag i och för sig nästa alltid med Endomondo vid cykling och löpning. Men Moves håller reda på allt annat, och brukar kunna märka skillnaden på om du springer, cyklar eller går. http://www.moves-app.com/

När man cyklar lite mer i skog och mark så räcker inte googels terrängkarta till. Det mesta är vita fläckar trots att det finns stigar. Samma stigar är dock utmärkta på OSM.

Finns det träningssiter, appar, som använder OSM? (OpenStreetMap)

Att lägga upp sin rutt direkt i OSM blir ju inte riktigt samma sak.

terrygulliksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina spår fanns det en som hete ska prova den
> senare idag kan va kul att he på om man är ute
> en heldag på ställen man inte varit på och
> kunna titta i efterhand! Endomondo är den enkel?

Endomondo tycker jag är enkel iaf. Gratis i basic utförande. Man missar lite statistik och så om man inte kör pro. Tror det kostar nån hundring om man vill köra pro i ett år annars.
Har använt gratis varianten i många år och är nöjd.

Så här kan det se ut efter en Happyride

Bilagor

• Endo.PNG
    Endo.PNG
    70.4 KB · Besök: 35
Hej, jag kör med Runtastic Mountain bike Pro. Funkar fin-fint, en av fördelarna mot vad jag prövat tidigare är att man kan välja olika kartdatabaser samt att man ladda ned kartan direkt på telefonen innan man kör ut vilket innebär att den drar lite mindre batteri.

/Patrik

Lägger min röst på Endomondo efter att ha testat några olika gratisappar. Tycker att den täcker de behov jag har. Men det är väl så att något man betalar för kommer att ha fler funktioner och mer statistik.

Att tänka på är att om man är utomlands kan roaming göra att Runkeeper, Endomondo o liknande blir rätt dyra att använda.
Mina spår går att köra så att GPSdata lagras i luren tills du har WiFi anslutning.

Själv tycker jag en Garmin funkar fint.....men då är det ju två saker att hållar reda på och ladda.

NLC skrev:
> Mina spår - Android-appar på Google Play

Den kör jag med. Funkar oftast bra, men ibland buggar GPS:en ut fullständigt.

Screenshot2014-02-04at22.08.48.png

Det kan väl i och för sig bero på telefonen och inte appen, men det är jävligt störande eftersom det ger helt fel mått på sträckan man cyklat.

Edit: Vad gäller kartfunktioner så går det förstås att spara spåret i diverse olika format, föra över till datorn (till exempel med Google drive) och sen använda med vilken karta man vill:-)

Senast ändrad:
Makten skrev:
> Den kör jag med. Funkar oftast bra, men ibland
> buggar GPS:en ut fullständigt.

Då kan du pröva att köra spåret i detta program: http://www.gpstrackeditor.com/

Det finns en funktion som heter "local inconsistencies" som brukar rensa bort det mesta som är skumnt.

Frid!

Galileo funkar bra om man köper till möjligheten att spela in ett spår. Bra om man är utomlands eller inte har teckning eftersom man kan ladda ner kartan i förväg. Eniros och google går också att få in i Galileo med lite pill.

Miracle skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den kör jag med. Funkar oftast bra, men ibland
> > buggar GPS:en ut fullständigt.
>
> Då kan du pröva att köra spåret i detta
> program: http://www.gpstrackeditor.com/
>
> Det finns en funktion som heter "local
> inconsistencies" som brukar rensa bort det mesta
> som är skumnt.

Tack för tipset! Oftast bryr jag mig inte så mycket om exakt hur långt jag cyklat, utan det handlar om var man varit. Men det vore ju trevligt att kunna trolla bort uppenbara galenskaper, som de Jesus-utflykter som syntes i mitt exempel;-)

Tillbaka
Topp