App som någon kan hitta mig med?

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum

ybs

Aktiv medlem
När jag är ute själv brukar jag i bästa fall dra ett sms till någon var jag ska cykla utifall att olyckan är framme. Använder ni någon app eller annan gadget så man med gps kan bli lokaliserad? Finns ju någon app som heter Life360 t ex. Vore ju rätt bra om man kunde kicka igång någon bra app när man sticker ut. Jag har android. Några förslag?

Jag kör Specializeds krashsensorer på mina hjälmar och "kickar" igång den när jag ska hoja själv. Då har ju jag hjälmar från samma märke och de har fäste för sensorn så det kanske inte funkar lika enkelt med en hjälm av annat märke?

Jag kör Specializeds krashsensorer på mina hjälmar och "kickar" igång den när jag ska hoja själv. Då har ju jag hjälmar från samma märke och de har fäste för sensorn så det kanske inte funkar lika enkelt med en hjälm av annat märke?
Ja just det den finns ju. Den har någon koppling till telefonen va? Typ att om man kraschar lite lätt så har man 45 sek eller vad det nu är för att verifiera att man är ok?

Finns väl inbyggt i alla smartphones idag? Att dela sin plats. Det kan du ju göra med google maps ex vis också.

Strava har platsdelning men bara i betalversionen (tror jag).
Garmin har kraschfunktion i klockor och dator.
Att generellt dela plats gratis under Android kan man göra i "Zenly".

Som oftast när det är "gratis" så kostar det ens själ eller minst att din platsdata säljs till gud vet vem och i vilket syfte.

Edit:
Platsdelning via Google maps upplevde jag som struligt vid olika plattformar, Ios/android.

Strava har platsdelning men bara i betalversionen (tror jag).
Garmin har kraschfunktion i klockor och dator.
Att generellt dela plats gratis under Android kan man göra i "Zenly".

Som oftast när det är "gratis" så kostar det ens själ eller minst att din platsdata säljs till gud vet vem och i vilket syfte.
Exakt halvsugen på att dela till 3:e part mer än nödvändigt. Men man är ju redan fucked ur den synvinkeln med all säkerhet ;)

Kraschar du ordentligt kan telefonen gå åt pipan och då kan inte sensorerna larma. Därför är det bra att, förutom sensorer, även dela positionen via telefonen så att familjen kan se var du senast var innan du ”försvann”.

Ja, men de brukar kräva att telefonerna har lika operativsystem. En iphone kan inte följas av en Android etc.
Ja nu när jag följde upp ovan tips så finns det mycket riktigt en "dela position" i google maps som verkar väldigt enkel. Man fyller i hur länge man vill dela position och sen väljer man vem man vill dela med men jag antar att personen måste ha ett gmail-konto? De borde ju inte spela någon roll om de också har android?

I whatsapp kan man välja att dela sin position, men då gör man det med en person. Har inte testat detta dock ?‍♂️

Dela liveposition

1FA5F475-3A0F-401C-84F3-195A2EAA776D.jpeg

På min telefon har jag en app där jag måste verifiera att jag är vid medvetande med jämna mellanrum.
Så om jag inte klickar på ok med ett visst mellanrum så skickas sms till sambon med koordinater , eller vald kontaktperson.
Ska man ha krashsäkert där telefonen kan dö så är det ju bara att data måste mellanlagras någonstans som gäller...
Men bästa är ju som andra skrivit. Berätta rutt, när man börjar och när man beräknar vara framme. Telefonavstämning.

På min telefon har jag en app där jag måste verifiera att jag är vid medvetande med jämna mellanrum.
Så om jag inte klickar på ok med ett visst mellanrum så skickas sms till sambon med koordinater , eller vald kontaktperson.
Ska man ha krashsäkert där telefonen kan dö så är det ju bara att data måste mellanlagras någonstans som gäller...
Men bästa är ju som andra skrivit. Berätta rutt, när man börjar och när man beräknar vara framme. Telefonavstämning.
Känns som ett toppenbra sätt att förstöra en bra cykeltur, när man hela tiden måste bekräfta att man lever ?

whatsappdelning funkar bra, har delat via garmin också, strava mm. men whatsapp och googlemaps är helt okej gratisvarianter.

Känns som ett toppenbra sätt att förstöra en bra cykeltur, när man hela tiden måste bekräfta att man lever ?

whatsappdelning funkar bra, har delat via garmin också, strava mm. men whatsapp och googlemaps är helt okej gratisvarianter.
En gång i halvtimmen så ganska ok. Har den oftast vid ensamarbete i skogen

Ja nu när jag följde upp ovan tips så finns det mycket riktigt en "dela position" i google maps som verkar väldigt enkel. Man fyller i hur länge man vill dela position och sen väljer man vem man vill dela med men jag antar att personen måste ha ett gmail-konto? De borde ju inte spela någon roll om de också har android?
Det funkar utmärkt över plattformsgränserna. Vill man dela permanent med en familjemedlem går det också om jag inte minns fel.

Är lite osäker på exakt funktion,men finns en larmfunktion i Garmins klockor....har fru och dotter inlagda som nödkontakt,och på något sätt lyckats trycka på "rätt" knapp ett antal ggr,så dom fått meddelande och trott att jag ligger halvdöd i skogen...får lära mej vilken knapp det är!
Dock oandvändbar om man tuppar av!

Vi kör även med Live Trackfunktionen,då ser hon var jag är i realtid,och går förhoppningsvis att hitta mej när jag inte kommit hem i vettig tid.....
Bägge kräver dock uppkoppling via mobilen,så är det ingen täckning eller mobilen går sönder blir det jobbigare.

Tillbaka
Topp