Apple airtags som stöldskydd?

En bil eller båt måste ju ändå vara ganska effektiv att gömma en airtag i som stöldskydd. Inte helt lätt att hitta.

En bil eller båt måste ju ändå vara ganska effektiv att gömma en airtag i som stöldskydd. Inte helt lätt att hitta.

Tjena!

GPS-puckar idag är ju inte speciellt stora. Har installerat ett otal på elcyklar och dom får man inte bort utan att börja riva bort motorkåpor med mera.
Att gömma en sån i en bil eller en båt är ju sjukt enkelt och dom är inte speciellt dyra samt upptäcks inte av någons telefon.

Tjena!

GPS-puckar idag är ju inte speciellt stora. Har installerat ett otal på elcyklar och dom får man inte bort utan att börja riva bort motorkåpor med mera.
Att gömma en sån i en bil eller en båt är ju sjukt enkelt och dom är inte speciellt dyra samt upptäcks inte av någons telefon.
Problemet är batteritiden med vanliga GPS puckar. Airtag håller över ett år.

Problemet är batteritiden med vanliga GPS puckar. Airtag håller över ett år.

Tjena!

Dom vi har är kopplade till elsystemet på båten så det är inga problem alls.
Tänker man ett steg längre så har man två, en som sitter direkt under motorkåpan på båten, för dom brukar slita av kåpan. Dom sliter dom bort den som sitter där och letar inte efter en till.
Den som är aktiv sitter såpass att man måste skruva bort saker för att hitta den.

Jag vet inte om det är samma precision på att hitta någon annans Airtag som sin egen, men på sin egen man får ju avståndet ner på decimeternivå så det är hyfsat lätt att veta var man ska leta...

Tjena!

Absolut, jag har haft RedKnows i båten i massor av år. Men den kostar abonnemang och är klart dyrare i inköp än en airtag. Dessutom stängs 2G-nätet som den kör på ner när som helst :(

Annars är den ju trots att den är gammal rätt smart och kan larma på vibration, försvunnen 12v och förflyttning så det är mera funktionalitet helt klart.

Ramen är väl ofta rätt tät för radiovågorna?
Både kol, stål och alu borde bromsa bra.
Även om du bara får 20% av räckvidden så är chansen stor att en Iphone passerar ”nära nog” under ett dygn. Är 30-40m vid fri sikt.

Finns flera som testat på YT.

Mucoff har en variant där airtag sitter på ventilen i däcket. Den lär inte en käft hitta.

Även om du bara får 20% av räckvidden så är chansen stor att en Iphone passerar ”nära nog” under ett dygn. Är 30-40m vid fri sikt.

Finns flera som testat på YT.

Mucoff har en variant där airtag sitter på ventilen i däcket. Den lär inte en käft hitta.
Plockar upp denna tråd; är det någon testat varinaten som @implor nämner där man har Airtagen i däcket? Funkar det bra, blir det obalans? Spontant låter det ju smart och jag är sugen på att sätta i min och sonens cyklar.

Plockar upp denna tråd; är det någon testat varinaten som @implor nämner där man har Airtagen i däcket? Funkar det bra, blir det obalans? Spontant låter det ju smart och jag är sugen på att sätta i min och sonens cyklar.
Borde funka bra men känns ju jäkla segt när man får det där ”batteriet på din AirTag måste snart bytas”-meddelandet 🙂

Borde funka bra men känns ju jäkla segt när man får det där ”batteriet på din AirTag måste snart bytas”-meddelandet 🙂
Ja sant, blir en kladdig historia att byta... På min cykel skulle jag kunna gömma en i ramen men på sonens finns det ingen lucka dessvärre, tänkte att detta kunde vara en lösning...

Knog scout är en bra lösning om han har hål för vattenflaska.
Aha tack, såg ju bra ut. Kanske inte kan stängas av lika lätt som Airtags. Såg annars en vattenflaskhållare med integrerat Airtagsfäste, där man inte såg airtagen. En duktig tjuv kommer väl ha koll på allt detta men tänker att man kanske kan hitta cykeln lättare med något av detta om det är en enklare version av tjuv.

Jag kör med en fork cork (dvs gömmer airtagen i steerer tube:n, styrröret?). Går ju lätt att hitta/plocka bort om man känner till det, men men..

1737637096684.webp

Jag kör med en fork cork (dvs gömmer airtagen i steerer tube:n, styrröret?). Går ju lätt att hitta/plocka bort om man känner till det, men men..

Visa bilaga 749104
Smart - bra alternativ! När jag nu snöat in på Airtags är jag sugen på att sätta en på pendlarhojen, men det är en riktigt gammal herrcykel, dvs inga rör är tillräckligt tjocka för att pilla in taggen i, får väl då bli under sadeln eller gömd i ringklocka/lampa eller liknande.

Jag har både knog och galaxy tag på en av mina cyklar. Har dock inte en ultra telefon så den där detaljriktningen missar jag.
Men med cykel är det ju inget problem

Hur funkar en sån där galaxy-pryl? Är det så att den uppdaterar position när någon med android passerar? Man vill ju helst inte behöva hoppas på att någon med en samsung med en specifik app eller liknande vandrar förbi.
Dessvärre verkar det vara Samsung som gäller. Jag ska testa att lägga ut den på lite olika platser (utan telefon) för att se hur/om den fungerar.

Hur funkar en sån där galaxy-pryl? Är det så att den uppdaterar position när någon med android passerar? Man vill ju helst inte behöva hoppas på att någon med en samsung med en specifik app eller liknande vandrar förbi.

Den är Samsung specifik. Du vill har en Android tag. Tile Pro och Mate verkar vara bra. De funkar för både Apple och Android.

EDIT: mycket otydligt allt det här. Kanske använder Tile bara netvärket av Tile användare. Chipolo använder alla Android devices.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp