Apropå krossgrus som äter sig in i däcken...

Kalle Kula

Aktiv medlem
Jag monterade ett nytt framdäck på räsern innan den senaste turen i förra veckan. När jag kollade däcket i dag så var det fullt med krossat grus som ätit sig in i däcket. Jag körde totalt kanske 10 km på grusiga cykelbanor, sen ytterligare 30 km på grusfri asfalt/väg. Det märkliga var att bakdäcket inte alls visade några spår av att grus ätit sig in i det och det har jag kört flera säsonger med. Är det gummiblandningen som gör den stora skillnaden? Jag tänker att det måste ha varit rena turen att jag inte punkterat framdäcket som det ser ut.

Edit: Ca 30k var det, inte 40. Rätt ska vara rätt.

Framdäck:
20250324_111536 - Copy.webp

20250324_111607 - Copy.webp

20250324_111636 - Copy.webp

Bakdäck:
20250324_111703 - Copy.webp

20250324_111749 - Copy.webp

Senast ändrad:
Stenkross kostar 1/4 av sand, tyvärr.
Sopsaltning anses, felaktigt, kosta mer än grus, tyvärr
Nacka början sopa gator denna vecka.

Jag monterade ett nytt framdäck på räsern innan den senaste turen i förra veckan. När jag kollade däcket i dag så var det fullt med krossat grus som ätit sig in i däcket. Jag körde totalt kanske 10 km på grusiga cykelbanor, sen ytterligare 40 km på grusfri asfalt/väg. Det märkliga var att bakdäcket inte alls visade några spår av att grus ätit sig in i det och det har jag kört flera säsonger med. Är det gummiblandningen som gör den stora skillnaden? Jag tänker att det måste ha varit rena turen att jag inte punkterat framdäcket som det ser ut.

Framdäck:
Visa bilaga 758781
Visa bilaga 758782
Visa bilaga 758783

Bakdäck:
Visa bilaga 758784
Visa bilaga 758785
Efter att jag hade punka på bilen där en skruv hade gått in i däcket så hävdade en granne att man oftast får sådana punkteringar bak eftersom skruven inte "står upp", men när man kör över skruven med framdäcket flyger den upp och kan hamna så att den lättare går in i bakdäcket. Nu var min bilpunka fram, men det kan ju vara så att skruven hade flugit upp efter att en framförvarande bil hade kört över den.

Det skulle ju kunna vara samma fenomen fast tvärtom i ditt fall. Dvs stenarna fastnar i framdäcket eller flyger iväg så att bakdäcket inte kör över dem.

Efter att jag hade punka på bilen där en skruv hade gått in i däcket så hävdade en granne att man oftast får sådana punkteringar bak eftersom skruven inte "står upp", men när man kör över skruven med framdäcket flyger den upp och kan hamna så att den lättare går in i bakdäcket. Nu var min bilpunka fram, men det kan ju vara så att skruven hade flugit upp efter att en framförvarande bil hade kört över den.

Det skulle ju kunna vara samma fenomen fast tvärtom i ditt fall. Dvs stenarna fastnar i framdäcket eller flyger iväg så att bakdäcket inte kör över dem.
Intressant teori. Är det fler som har samma erfarenhet - att stenar fastnar i framdäcket men inte i bakdäcket? Jag plockade just bort drygt ett 50-tal vassa småstenar i storleksordningen 0,5-2 mm från framdäcket. I bakdäcket hittade jag bara 3 st.

Det nya Contidäcket kanske har mjukare gummi än det gamla torra Spektradäcket. Prova att skifta fram och bak till nästa tur för att verifiera om det är däcket eller placeringen som gör skillnaden.
Har för övrigt inte tagit ut landsvägshojen än. På förekommen anledning.

Edit: 23 mm däck borde förresten vara förbjudna på 2000-talet. Ett bredare däck ger lägre tryck per ytenhet och borde ha mindre risk att trycka in stenar i gummit.

Jag kommer få sota karmiskt för detta känner jag men jag har aldrig haft en punka. Kört slicks hela tiden sedan ca 2021. Livrädd för att få en. Det känns som när man aldrig brutit ett ben förut och . Sen läser jag om folk som precis börjat cykla och får punka på åktur nr 2. Eller folk som får punka en gång i månaden. Jag är intresserad av vad det är som gör att folk får punka eller inte. På min förra räser körde jag även vintertid liksom. Så jag har aldrig varit den som bara kör i fint väder på helt klockrena vägar heller. Har också alltid kört 100 psi i däcken tills ganska nyligen. Alltid slang och alltid bra gummi, haft däck från Vittoria, Michelin osv. På vintern körde jag dock dubb från Suomi Tyres.

Sen försöker jag såklart undvika rullgrus så gott det bara går. Cyklar hellre lite i mitten av vägfilen än i vägrenen om det är en bilväg, och kör där andra har cyklat upp mer bar mark om det är gång/cykelväg. Bara asfalt och inget offroad för farfar. Undviker också att cykla för nära eller på trottoaren när jag kör förbi miljöstationer där folk slänger glas och skit.

Men som sagt, har aldrig ens haft en sten som suttit fast i däcket vad jag kan minnas.

Killgissar på mjuk / hård gummiblandning. Killgissar vidare att däcktryck kan ha en påverkan.
Det kanske är bättre ur punkteringssynpunkt att köra med däck som är gamla och hårda som hockeypuckar, vad vet jag? Men självklart bättre grepp vid tajta kurvor med nyare däck och mjukt gummi. Fast är det rullgrus är jag ändå gärna försiktig med att vika ned cykeln allt för mycket i kurvorna. Hur som helst så är nog gummit i bakdäcket betydligt hårdare än i framdäcket bl.a. pga. att det hängt med några säsonger. Framdäcket har nog ett tiotal år på nacken, men har legat oanvänt i förpackningen sen det köptes.

Är inte helt 100 på vilket däcktryck jag bör ha, men jag vill minnas att jag pumpade tills manometern visade omkring 100 psi fram och 110 psi bak. Däcken ska tåla 120 psi enligt märkningen.

Addendum: Jag väger ca. 87 kg.

Senast ändrad:
Jag har också börjat få punkteringar, fast i Knivsta. Där verkar man ha bytt från sand till gruskross. Jag har kört på bilvägen istället eftersom det nästan är garanterad punka om man kör ett par km på det nya gruset. Du får ju hundratusentals chanser att någon av stenarna ska ligga med en vass sida uppåt på den sträckan. Synd att man inte kan sanda istället. Det har ju fungerat.

Det kanske är bättre ur punkteringssynpunkt att köra med däck som är gamla och hårda som hockeypuckar, vad vet jag? Men självklart bättre grepp vid tajta kurvor med nyare däck och mjukt gummi. Fast är det rullgrus är jag ändå gärna försiktig med att vika ned cykeln allt för mycket i kurvorna. Hur som helst så är nog gummit i bakdäcket betydligt hårdare än i framdäcket bl.a. pga. att det hängt med några säsonger. Framdäcket har nog ett tiotal år på nacken, men har legat oanvänt i förpackningen sen det köptes.

Är inte helt 100 på vilket däcktryck jag bör ha, men jag vill minnas att jag pumpade tills manometern visade omkring 100 psi fram och 110 psi bak. Däcken ska tåla 120 psi enligt märkningen.
23mm-däck på grusade cykelbanor är ju för det första en bra ide om man vill känna på extra mycket rullmotstånd.

och den lilla men hårda kontaktytan som söker varje ojämnhet i underlaget medför också att vassa föremål möter ett tydligt icke eftergivligt motstånd och därigenom har lättare ta sig in och igenom däcket. särskilt om gummikvaliteten är greppig dvs är mjuk.

först över 40mm och följsam däckstomme tycker jag man har chans till acceptabelt rull på dödsgruset. då är man nere under 3 bar i däcktryck. glasskärvor och vasst grus har då som en bonus svårt ta sig in i däcket; det viker undan.

23mm-däck på grusade cykelbanor är ju för det första en bra ide om man vill känna på extra mycket rullmotstånd.

och den lilla men hårda kontaktytan som söker varje ojämnhet i underlaget medför också att vassa föremål möter ett tydligt icke eftergivligt motstånd och därigenom har lättare ta sig in och igenom däcket. särskilt om gummikvaliteten är greppig dvs är mjuk.

först över 40mm och följsam däckstomme tycker jag man har chans till acceptabelt rull på dödsgruset. då är man nere under 3 bar i däcktryck. glasskärvor och vasst grus har då som en bonus svårt ta sig in i däcket; det viker undan.
Ja, nästföljande rundor på den grusade cykelbanan till Skultuna har blivit antingen med gubbcyckeln, som jag tror har 38 mm stddäck, eller på 26" MTB:n, som jag tror har ca. 50 mm dubbdäck för tillfället. Blir nog till att skifta till sommardäck på MTB:n inom de närmaste dagarna.

Något extra rullmotstånd upplevde jag inte på den grusade cykelbanan. Det gick bra mycket snabbare med räsern och 23 mm-däck än med gubbcykel/MTB. Det är ju inte så att det ligger centimetervis med grus på asfalten.

Tillbaka
Topp