Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra beskrivning, är så jag tänkte. Även att det blir komplicerat när allt samverkar.
Vet dock inte riktigt vad konpressions-dämpningen fyller för funktion?
Men samma konstanta vikt, t.ex. farbror på 80 kg, skulle väl ändå trycka ihop dämparen lika långt oavsett kompression? Men vid en stöt/impuls har det förstås stor vikt hur snabbt den kan komprimeras. Eller?Nej du glömmer helt friktionen i dämparen. Oljan som flödar inuti dämparen ger upphov till friktion och det ökar kraften som krävs för att trycka ihop dämparen. Vid höga flöden (stor hastighet) så kommer friktionen att öka (mer motstånd), så det är inte bara fjädern som bestämmer motståndet.
Det är t.ex. så lockouten fungerar på många dämpare, du ställer helt enkelt upp kompressionsdämpningen väldigt mycket (dvs stryper flödet väldigt mycket).
Nä, alltså... Höghastighetsdämpningen är som sagt en minskning av den generella dämpningen, när hastigheten är hög. Med bara en strypning skulle gaffeln bli fruktansvärt hårt vid snabba förlopp, så alltså behöver man en ventil som öppnar bara vid högre tryck, och därmed sänker dämpningen.Höghastighets kompressionsdämoning förhindrar att man går genom hela slaget för snabbt och får en bottom-out när man kör på en stor hinder i hög hastighet.
Hsc+ är väl förspänningen har jag fått förklarat för mig.
Men samma konstanta vikt, t.ex. farbror på 80 kg, skulle väl ändå trycka ihop dämparen lika långt oavsett kompression? Men vid en stöt/impuls har det förstås stor vikt hur snabbt den kan komprimeras. Eller?