Är Cube extra små? (Ja, en sizing-fråga...)

ipv6

Aktiv medlem
Jag har en Focus Mares Disc 2011 som är lagom på alla sätt och vis, men nu tittar jag på en Cube och får inte riktigt ihop siffrorna.

Jag kör storlek M vilket ger en överrörslängd på 538 mm och sadelrör 540 mm (enligt http://www.focus-bikes.com/us/en_us/bikes/bikes-2011/category/cyclocross-7/model/mares-ax-3-2.html, det ska vara samma ram).

På en Cube i storlek 53 är motsvarande siffror 530 / 490.
På storlek 56 är det 545 / 520.

(http://www.cube.eu/sv/road/pro-comp/agree-gtc/)

Det skiljer ju uppenbarligen en hel del på sadelröret. Å andra sidan är det ju inte samma sorts cyklar.

Enligt mina beräkningar ligger 53:an närmast till hands, men samtidigt läser jag på flera ställen att man borde kliva upp en storlek om man kör Cube och då skulle jag vilja ha en second opinion.

(Jag är 175, innerbenlängd 81. Enligt competitive cyclist ska jag ha drygt 53 i överrör och 54-55 i sadelrör.)

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, de är lite mindre än andra.
> Gå på måtten i stället för storleken.
>
> /T

+1

Det är ju det jag har försökt göra :)

Enligt competitive cyclist:

Top tube length 52.6 - 53.0 52.6 - 53.0 53.8 - 54.2
Seat tube range c-t 54.1 - 54.6 55.3 - 55.8 57.0 - 57.5

53 i top tube känns ju rätt lagom, men 49 i seat tube är ju väldigt mycket mindre. Men det kanske är normalt på den typen av ram.

Om jag nu ligger mellan två storlekar, vilket håll är bäst att gå åt? Större eller mindre?

(Tänkte ha den till typ motionsrundor från några mil till uppemot 10 eller så.)

Sadelrörslängden säger väl mer om erfoderlig sadelstolpslängd än storlek på cykeln så bry dig inte om den.

Ta den mindre om du måste välja.

/T

Jag är 177 cm lång och har 82cm innerbenlängd.
Kör på en 18" Cube Acid och den passar mig bra tycker jag.
Har provat en 20" men den kändes för stor, kanske ligger jag i mitten av storlek men 18" var det som kändes närmast och känns fortfarande bra.

Nu har jag räknat mer (i brist på cyklar att provköra):

Enligt stack/reach-räknarna på både cheapcarbonframes.com och bikego.muha.cc ligger Cube-56 mycket nära min Focus-54 både vad gäller stack och reach:

cheapcarbon: 55.48/37.54 (cube56) 55.39/37.91 (focus54) 53.78/37.58 (cube53)
bikego.muha: 54.83/38.19 (cube56) 54.85/38.05 (focus54) 53.25/37.55 (cube53)

Jag ritade upp cyklarna på bikecad.ca också för att jämföra, på båda hamnar styret en bit högre upp relativt sadeln (lite mer för 56:an), skillnaden är att på 53:an hamnar det lite närmare sadeln och på 56:an lite längre bort.

Vevaxeln hamnar i stort sett på samma ställe på alla.

Är det fortfarande den mindre jag bör välja? Jag är nöjd med storleken på focusen, men å andra sidan vet jag inte om den är "rätt".

Ärligt, tror du själv kan svara bättre än om någon annan ska gissa sig till om det är mer "rätt". Du måste nog prova något mindre för att se själv.

Jag vet att det inte är en exakt vetenskap, men det verkar ju vara svårt att prova cyklar när inte allt finns i lager (det gäller flera märken jag tittat på, och då bor jag ändå i Stockholm...)

Att jag befinner mig precis mellan ett par storlekar vet jag redan, och då säger i stort sett alla att man ska välja den mindre. Själv tycker jag siffrorna pekar åt andra hållet, och då undrar jag förstås varifrån "mindre-regeln" kommer.

Kanske spelar det ingen roll? Det skiljer ju trots allt bara 1,5 cm på överröret och någon halv grad i någon vinkel. Men det är det ingen som har sagt.

(Och vad beträffar den där cube-sidan... "Lyft det ena benet uppåt tills det successivt börjar kännas obehagligt"...??)

svart att svara, för det handlar om personlig smak. SKa jag ha mjölk i kaffet? Seriöst, om du vill ha en lite styvare ram, välj den mindre, med risk att sadelstolpen får stå på max. Jag har valt den större storleken för jag trivs inte uppför när knäna börjar närma sig styret. Man vet inte om det blev helt rätt förrän efter 5-10 timmar, och slutjusteringar görs ju med sadel och styrstam.

mattiasbacklund skrev:
-------------------------------------------------------
> vet inte om det blev helt rätt förrän efter
> 5-10 timmar, och slutjusteringar görs ju med
> sadel och styrstam.

Det där är nog det största problemet. En liten testrunda på 40-50 meter brukar vara ok, men det är få handlare som låter en åka iväg på en sjumilsrunda. Och även om de skulle göra det, är det ju inte säkert att cykeln är korrekt inställd.

Jag är bara lite förvånad över att det inte tycks finnas mer vetenskap bakom. Jag har visserligen köpt samtliga tidigare cyklar på känn, men jag trodde att det fanns mer pålitliga sätt att räkna ut vad som passar än vad jag har hittat. Kanske är det så att det finns, men kostar pengar. Kanske är det så att det som spelar mest roll är hur man vill sitta, och det är ju inte helt lätt att mäta.

Tillbaka
Topp