Är cykel för alla? (Gnälligt inlägg)

Måste gnälla av mig lite här, och avreagera mig lite. Samt en liten uppmaning till läsaren.

Jag har en pojke som av olika anledningar är svår att hitta aktiviteter till. Mycket datortid med allt vad det innebär… och jag har lagt många många hundra timmar, och mängder av pengar, på att hitta bra aktiviteter.
Nu hittade vi äntligen något! Och jag ser ett leende för första gången sedan i julas, vilket ju värmer ett pappahjärta. DH i Sälen var kanon.
Efter några turer gav vi oss på en trail som visade sig vara en aning för svår för oss, med resultatet att pojken stannade på ett lite dumt ställe (dock med god sikt för de som kommer bakifrån).
Efter några sekunder smäller en herre in i pojken bakifrån. Inte så hårt eller allvarligt, och lätt hänt eftersom vi stod dumt. Om alla inblandade är vettiga utbyter man lite ursäkter och alla kör vidare. Men… gubbf*n skäller ut pojken för att han stannade där. Med resultatet att pojken blir ledsen, lägger sig och gråter i skogen och vill nu inte åka mer. Två dagar senare är han fortfarande ledsen. Han vill alltid göra rätt och tar mycket hårt på en tillsägelse från okända människor (amatörpsykologer undanbedes, det är inte trådens syfte).
När jag påpekar att den som kommer bakifrån skall hålla undan hävdar han att han gjort det (varför han då blåste in i pojken framgår inte, var det alltså medvetet?). Tyvärr har jag inte sett honom igen och kunnat berätta vad konsekvensen blev.
Hade det varit en 16-åring som blåser på kan jag förstå bättre, och hade släppt det. Men detta var en herre av äldre modell (40++) med en icke happykorrekt DH-cykel. Ingen katastrof att han förlorade ett drop alltså. Och pojkens leende är borta sedan detta.
Vad vill jag med detta då?
Ja, vi stod dumt. Ja, pojken överreagerade rejält. Men tänk er för hur ni beter er i spåren! Visa alla respekt, för ni vet inte vilka ni möter och vad de har varit med om.
Tyvärr läser väl inte den som mest behöver det detta inlägg. Men en högljudd mening från honom sänkte hela familjesemestern rejält.
Så typiskt "cementdårar" = idioter från storstäder som bor i CEMENT områden som inte vet vad skog och visa hänsyn är i just skog. Rekommenderar dig att åka till mindre städer med mycket skog där ni slipper se "CEMENT" dårar, det vill säga idioter som ej kan visa hänsyn från storstäderna. Istället kommer ni garanterat se ÄLG och kanske krocka/skrämma rådjur vilket är mycket trevlig syn. CEMENT dårar = 08:or och oftast även 031:or. Cyklister i storstäder borde få sig en riktig smäll så som de cyklar. De tar sedan med sig den skit cykel mentalitet till våra skogar! De borde förbjudas helt!

Tjena!

En klassisk rövhatt helt enkelt. Lätt för oss att skaka av oss en sådan utskällning, men min son hade nog reagerat på ett liknande sätt.
Även de gånger jag hållt på att köra på någon som stått på ett dåligt ställe så har jag hållt mig trevlig och förklarat hur viktigt det är att hålla sig ur spår.

Förutom för många år sedan när vi blåste ner för WC-transporten och flög ut för krönet in i gamla DH-sträckningen. Mitt i luften inser jag att det sitter en hel skolklass, typ 6-7 klass, mitt i spåret.
Landade några cm från en tjej, bra nära att hon fick vevpartiet i nacken, dom bakom mig hann stanna då dom hörde mitt "Satansjävlar!" i luften.
Drog omkull och innan jag ens hade rest mig så hade jag en lärare över mig som kallade mig jävla dåre m.m. Då brast det och jag lärde en hel skolklass en stort ordförråd med oförskämdheter.

Pratade om det med liftpersonalen när vi kommit ner. Två timmar senare fick jag höra att läraren hade gormat på dom också. Men då dom redan visste vad som hänt så gav dom direkt en tillrättavisning att man inte ska gå i spåren som är märkta med att man inte ska gå där. Absolut inte sitta i dom. Då fick han en kanna ovett till.
Äh, skolklassen nyttjade väl allemansrätten helt enkelt! Eller var anläggningen inhägnad? Annars kan ju inte cyklisterna hävda nån ensamrätt till leden :sneaky:

Får kanske försvara min motpart lite?
Den sk gubben är inte så gammal som det låter. Gissar 45-55 (dvs gubbe för ett barn). Tror han hade tonårsbarn själv. Och visst kan hans första reaktion mycket väl ha varit rädsla. Det var rimligt att tro att grabben skulle trampa på när han närmade sig ett drop - men han bromsade. Jag hävdar fortfarande dock att hade han haft kontroll och rätt avstånd hade han sett det och dessutom hunnit återta farten för egen del innan droppet. Sikten är god (droppet där Jolly Jumper går ihop med Pipeline första gången för er som känner till det).
Så den mindre krocken är förståelig. Och den första reaktionen kanske naturlig. Men när jag sade till honom lugnt hade han rimligen hunnit lugna sig och borde bett mig och grabben om ursäkt.

Så typiskt "cementdårar" = idioter från storstäder som bor i CEMENT områden som inte vet vad skog och visa hänsyn är i just skog. Rekommenderar dig att åka till mindre städer med mycket skog där ni slipper se "CEMENT" dårar, det vill säga idioter som ej kan visa hänsyn från storstäderna. Istället kommer ni garanterat se ÄLG och kanske krocka/skrämma rådjur vilket är mycket trevlig syn. CEMENT dårar = 08:or och oftast även 031:or. Cyklister i storstäder borde få sig en riktig smäll så som de cyklar. De tar sedan med sig den skit cykel mentalitet till våra skogar! De borde förbjudas helt!
Nu är jag ju själv 031:a (i princip) så även om jag kan hålla med att typen är överrepresenterad i storstäderna är förbud ingen lösning för mig??

Äh, skolklassen nyttjade väl allemansrätten helt enkelt! Eller var anläggningen inhägnad? Annars kan ju inte cyklisterna hävda nån ensamrätt till leden :sneaky:

Tjena!

Ingen sa något om att man inte får, bara att man inte ska.
Det handlar ju bara om vanligt folkvett, inte f-n sätter jag mig och fikar i halfpipen på vintern.
Skistar har rätt tydliga skyltar typ överallt med rekommendationer om vad man får/inte får/bör/inte bör/ska/inte ska m.m. uppsatta. Närmsta skylten med överstruken vandrare bör varit c:a 4 meter ifrån dom. Med tanke på hur leden ser ut nedanför så måste dom i princip ha kommit det hållet dessutom.

Tjena!

Ingen sa något om att man inte får, bara att man inte ska.
Det handlar ju bara om vanligt folkvett, inte f-n sätter jag mig och fikar i halfpipen på vintern.
Skistar har rätt tydliga skyltar typ överallt med rekommendationer om vad man får/inte får/bör/inte bör/ska/inte ska m.m. uppsatta. Närmsta skylten med överstruken vandrare bör varit c:a 4 meter ifrån dom. Med tanke på hur leden ser ut nedanför så måste dom i princip ha kommit det hållet dessutom.
Skylt med överstruken vandrare? Då borde det vara ok med skyltar med överstrukna cyklister också, där ex.vis en ledhuvudman tycker att vandrare har företräde och att det inte ska cyklas. Eller?

Håller med.
Men folk som cyklar mot röd och nästan cyklar omkull barn stannar aldrig, så det finns inte mycket utrymme till lågeffektivt bemötande. Har också möt folk som reagarde aggresivt efter att har korsat min son på mindre än en meter avstånd och sade att dom inte gjorde något fel när jag bara sträckade ut armen och inte sade något, eller när jag frågade om dom inte kunne stanna.

Vänta lite. Att bli passerad på mindre än en meters avstånd får man väl tåla i stadsmiljö, småbarn eller ej? Hur ska man annars ens lyckas komma förbi folk på många platser?
Kan förstå att barn kan uppfatta detta som läskigt, men jag skulle varken klassa det som farligt eller att "nästan cykla omkull barn". Och hinner du öht byta ord med den passerande kan de väl inte kört vanvettigt fort heller.

Självklart ej rätt att bli aggressiv över att du påpekar du tycker det är för närgånget, men känns som du är lite överterritorial. Själv väjer jag så gott jag kan för barn, eller ja, för alla, eftersom de kan göra plötsliga oförutsedda saker. Lyckligtvis har jag dock ännu aldrig stött på någon som kan teleportera...

Edit: gäller hela resonemanget folk som kör mot rött är det en annan femma men känns som du lite försöker få något ohövligt att framstå som farligt.

Senast ändrad:
Vänta lite. Att bli passerad på mindre än en meters avstånd får man väl tåla i stadsmiljö, småbarn eller ej? Hur ska man annars ens lyckas komma förbi folk på många platser?
Kan förstå att barn kan uppfatta detta som läskigt, men jag skulle varken klassa det som farligt eller att "nästan cykla omkull barn". Och hinner du öht byta ord med den passerande kan de väl inte kört vanvettigt fort heller.

Självklart ej rätt att bli aggressiv över att du påpekar du tycker det är för närgånget, men känns som du är lite överterritorial. Själv väjer jag så gott jag kan för barn, eller ja, för alla, eftersom de kan göra plötsliga oförutsedda saker. Lyckligtvis har jag dock ännu aldrig stött på någon som kan teleportera...

Edit: gäller hela resonemanget folk som kör mot rött är det en annan femma men känns som du lite försöker få något ohövligt att framstå som farligt.

Nej, jag menar när folk korsar en övergångställe på cykeln med full hastighet mot röd ljus när jag går över gatan med sonen vid grön ljus för fotgängare (det framgick från min första inlägg men inte andra).

Skylt med överstruken vandrare? Då borde det vara ok med skyltar med överstrukna cyklister också, där ex.vis en ledhuvudman tycker att vandrare har företräde och att det inte ska cyklas. Eller?

Tjena!

Nu pratar vi alltså om ett liftområde med preparerade spår. Inte naturstig. Väsentligt skillnad. Jmf längdskidspår och pistade backar.
I detta fallet så tycker markägarna mer om cyklisterna än vandrarna för cyklisterna stoppar mer pengar i deras fickor.

Samma områden brukar på vintern kallas pister, och där är inte cyklister så populära tror jag. Det tycker jag är helt ok?

Skall du stärka din son eller korrigera hela världens alla människors beteende?

Skall din son gå stärkt ur det här eller klä sig i offerkofta resten av livet?

Jo jag har egna barn och livet är en kamp.

Skall du stärka din son eller korrigera hela världens alla människors beteende?

Skall din son gå stärkt ur det här eller klä sig i offerkofta resten av livet?

Jo jag har egna barn och livet är en kamp.
Stärka sonen gör jag lyckligtvis inte via ett forum på internet. Här kan jag däremot hjälpa både oss och andra genom att få någon att tänka till. Inläggen i tråden visar att jag inte är ensam.
Ganska trångsynt att anta att jag inte jobbar med det ena bara för att jag inte luftar det på ett cykelforum…

Sånt här händer ju även i skidbackarna, att 40++ gubbar som leker störtlopp, får bryt på barn som står i vägen.

Senast ändrad:
Stärka sonen gör jag lyckligtvis inte via ett forum på internet. Här kan jag däremot hjälpa både oss och andra genom att få någon att tänka till. Inläggen i tråden visar att jag inte är ensam.
Ganska trångsynt att anta att jag inte jobbar med det ena bara för att jag inte luftar det på ett cykelforum…

Söka tröst på ett cykelforum - samla på sig 200 inlägg som tycker likadant. Attackera minsta avvikande åsikt. Äpplet och trädet.

Söka tröst på ett cykelforum - samla på sig 200 inlägg som tycker likadant. Attackera minsta avvikande åsikt. Äpplet och trädet.
Det handlar inte om att söka tröst. Det handlar om att kanske hjälpa andra att tänka till.
Visa gärna när jag attackerade en avvikande åsikt? Om du tänker på mitt svar på ditt inlägg är du minst sagt känslig om du kallar det för en attack.

vad i...
sura inte!

Det här handlar om något så enkelt som att undvika att krocka i en cykelpark. När det sker kan man reagera på olika sätt.
Någon står i skogen och skriker på en unge, för att den förmodligen blivit skärrad själv eller bara är en skrikidiot...
Någon kan behöva stämma av (t.ex. på forat) för att få ett sammanhang/kalibrering.

Jag själv har läst tråden och fått ett par "aha" därigenom.

och här är några som har tänkt på säkerhet.

Det handlar inte om att söka tröst. Det handlar om att kanske hjälpa andra att tänka till.
Visa gärna när jag attackerade en avvikande åsikt? Om du tänker på mitt svar på ditt inlägg är du minst sagt känslig om du kallar det för en attack.
Skriver för att få dig att tänka till.

Tillbaka
Topp