Är cykling en klassport?

Snuten

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Är cykling en sport där man finner de flesta utövarna i en viss samhällsklass, eller skär den rakt igenom samhällsklasserna?

Frågan poppade upp när jag läste en tänkvärd insändare om klass och könstillhörighet i förhållande till satsningar på sport i dagens Sydsvenska. Från insändaren:

CITAT
"Stolt säger socialdemokraten Frida Trollmyr till Sydsvenskan att ”Vi har nog gjort Sveriges största satsning på ridskolor. Vi satsar 120 miljoner kronor på nya ridbyggnader. Om vi menar allvar med jämställdhet måste vi politiker också ta ansvar.”

Jag mår illa av detta uttalande. Först och främst, om det pratas om jämställdhet så känns det bisarrt att prata om ridning, en sysselsättning som en stor del av Malmös invånare inte har råd med. I artikeln nämns Klagshamns ridskola. Där kostar ridlekis, för 17 tillfällen, 2 210 kronor. Alltså 130 kronor per gång. Någonting som min ensamstående mamma aldrig hade haft råd med."
SLUT CITAT

Hela insändaren finns här
http://www.sydsvenskan.se/asikter/a...a-en-sport-som-inte-ar-jamstalld-ar-ologiskt/

Är cykling en klassport?
Det beror nog på lite vad det är för cykling som avses. Bmx/dirt är ju hyfsat billigt att komma igång med. mtb/lvg är ju rätt mkt dyrare. Så visst återfinns säkert de flesta mer eller mindre seriösa cyklister i de samhällsklasser som tjänar någonstans av nedre mitten och uppåt, om man kan säga så.

Är cykling en klassport?
De som utövar cykling som sport är absolut i mer eller mindre samma samhällsklass. (Pendling, cykla till affären, osv. räknar jag inte till "sport")

Behöver det vara så? Nej, men alla får välja själv och nu har det blivit så att det framför allt är vita medelålders män utövar cykling som sport.

Är cykling en klassport?
Historiskt sett var som jag fattat det lvg-cykling snarast en arbetarklassport.

När jag på en del cykelresor snackat med folk och det kommit upp vad de sysslar med till vardags så slås jag snarast av hur brett spann av yrken som är representerat. Jag tror det har att göra med att även om en cykel kostar en del pengar så är det inte mer än vad majoriteten av svenskar har råd under förutsättning att man prioriterar det.

Är cykling en klassport?
Sen är det väl vad man prioriterar (jo det är dyrt)
Men festa och kröka och röka en jävla massa kostar också år efter år! Köp en cykel sen håll den fin så!

Är cykling en klassport?
Det måste ju inte vara asdyrt med lvg och mtb. Själv är jag medelålders och vit men förmodligen under medelinkomst för just medelålders vita män. Trots det lyckas jag cykla en del lvg. Förmodligen skulle jag även kunna cykla mtb även om det skulle anstränga min ekonomi mer än jag önskar.

Kan det istället vara så att det handlar om identitet, lite som med gollf?

Är cykling en klassport?
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det istället vara så att det handlar om
> identitet, lite som med gollf?

Det är väl ungefär som att motorintresse är större bland landsortsbor och/eller låginkomsttagare, förmodligen för att de har större behov av bil från första början och därför hamnar i sådana kulturella mönster. På liknande vis är cykeln mer närvarande i en stadsbos liv, med påföljande eventuellt intresse för cyklism.

Är cykling en klassport?
Snuten skrev:
> Det måste ju inte vara asdyrt med lvg och mtb.
> Själv är jag medelålders och vit men
> förmodligen under medelinkomst för just
> medelålders vita män. Trots det lyckas jag cykla
> en del lvg. Förmodligen skulle jag även kunna
> cykla mtb även om det skulle anstränga min
> ekonomi mer än jag önskar.
>
> Kan det istället vara så att det handlar om
> identitet, lite som med gollf?

När jag jobbade i cykelboutique, för många år sedan nu, märkte man att en stor grupp av de som var lvg-kunder var folk som ville ha något fräsigt för att visa i klungan. Typ ungefär som golf med andra ord. Många var ifs också bara vanliga svenssons som skulle köra klassikern också.

Nu för tiden är väl dessa "triatleter" eller kanske elitsatsar på CV.

Är cykling en klassport?
I princip all sport och idrott är en klassfråga idag.
Bara ett medlemskap inkl träningsavgift kostar runt 1000-2000kr/år för många idrotter redan från 7-8års åldern. Lägg där till att att vissa idrotter kräver utrustning på säkert nästan lika mycket till.
Sen finns naturligtvis undantag där vissa föreningar satsar mycket för att så många som möjligt ska ha råd.

Är cykling en klassport?
Jag läser just nu boken "Trafikslag på undantag - cykeltrafiken i Stokholm 1930-1980" och där nämns det hur cyklingen i början var en överklassport, men att det sedan spred sig till arbetarna och om hur de olika samhällsklasserna hade egna klubbar så som Stockholm Velocipedförening respektive Stockholms Arbetares Cykelklubb.

(en intressant sak är att ordet "hoj" verkar vara äldre än ordet "cykel"!)

Är cykling en klassport?
eketjall skrev:
> I princip all sport och idrott är en klassfråga
> idag.
> Bara ett medlemskap inkl träningsavgift kostar
> runt 1000-2000kr/år för många idrotter redan
> från 7-8års åldern. Lägg där till att att
> vissa idrotter kräver utrustning på säkert
> nästan lika mycket till.
> Sen finns naturligtvis undantag där vissa
> föreningar satsar mycket för att så många som
> möjligt ska ha råd.

Fast man kan ju utöva en sport utan att vara medlem i någon förening. Tror tex att många som cyklar gör det.

Är cykling en klassport?
Snuten skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I princip all sport och idrott är en
> klassfråga
> > idag.
> > Bara ett medlemskap inkl träningsavgift kostar
> > runt 1000-2000kr/år för många idrotter redan
> > från 7-8års åldern. Lägg där till att att
> > vissa idrotter kräver utrustning på säkert
> > nästan lika mycket till.
> > Sen finns naturligtvis undantag där vissa
> > föreningar satsar mycket för att så många
> som
> > möjligt ska ha råd.
>
> Fast man kan ju utöva en sport utan att vara
> medlem i någon förening. Tror tex att många som
> cyklar gör det.

Jo det kan man ju, men i en diskussion om idrott är en klassfråga och hur mycket pengar som satsas här eller där så är det ju knappast oorganiserad idrott man menar.

Cykel är hur som helst inte alla förunnat pga materialkostnaderna.

Är cykling en klassport?
Fast det beror ju på hur man ser på idrott. Om mans er det som främst en social grej eller främst ett sätt att hålla sig i form. Om du bara vill hålla dig i form kan du köpa ett par löparskor och hey presto så kan du syssla med idrott. För mig är cykling nästan en lika stor del socialt som det är kul grej att göra. Jag cyklar visserligen rätt mkt själv, men det är för att jag tycker att det är roligt att cykla. Men när jag cyklar med andra så är det ofta umgänget som står i fokus. Även om cyklingen fortfarande är väldigt rolig (det bästa är ju en kombo av rolighet och sällskap).

Om man vill idrotta för det socialas skull så är det kanske känsligare med vad man har råd med för prylar. Många skiter i vilket men hur många gånger dyker det inte upp folk här på happy som vill uppgradera för att deras cykelkompisar har finare hojar? Även om de oftast får svaret att det inte spelar någon roll så visar det ju hur många tänker.

Är cykling en klassport?
Flertalet av de i socialgrupp 3 lägger runt 20000 om året på tobak och sen jamar de om att de inte har råd med idrottsprylar till sina barn. Idrott i sverige är inte en fråga om man har råd utan om vad man prioriterar och hur nytt och dyrt man tvunget ska köpa!

Är cykling en klassport?
silverman834 skrev:
> Jag läser just nu boken "Trafikslag på undantag
> - cykeltrafiken i Stokholm 1930-1980" och där
> nämns det hur cyklingen i början var en
> överklassport, men att det sedan spred sig till
> arbetarna och om hur de olika samhällsklasserna
> hade egna klubbar så som Stockholm
> Velocipedförening respektive Stockholms Arbetares
> Cykelklubb.

Detta antar jag gäller Sverige. Jag kan ha fel, men jag har fått för mig att de som körde touren i början av 1900-talet över lag knappast tillhörde överklassen.

Är cykling en klassport?
Bara för att något är en "klasssport" så innebär det inte att det har med ekonomi att göra. Det kan mycket väl vara kulturella snarare än ekonomiska faktorer som avgör. För att komma i kontakt med en sport och börja utöva den krävs det att det finns "kontaktytor" till verksamheten och "gemensamhet" med andra utövare.

Tex golf är ingen dyr sport för ungdomar. För barn upp till 12 år kostar medlemskap i Botkyrka GK 495:- per år (det inkluderar fritt spel). Men det är nog inte pengarna som stoppar rusningen...

Är cykling en klassport?
GoranS skrev:
> Detta antar jag gäller Sverige. Jag kan ha fel,
> men jag har fått för mig att de som körde
> touren i början av 1900-talet över lag knappast
> tillhörde överklassen.

Det var sent 1800-tal som det var en överklassport, men sedan med sjunkande priser så blev det allt mer arbetare som ägnade sig åt det och då övergav överklassen cyklandet. Så din iaktagelse är antagligen helt korrekt!

Är cykling en klassport?
Stigtramparn skrev:
> Flertalet av de i socialgrupp 3 lägger runt 20000
> om året på tobak och sen jamar de om att de inte
> har råd med idrottsprylar till sina barn. Idrott
> i sverige är inte en fråga om man har råd utan
> om vad man prioriterar och hur nytt och dyrt man
> tvunget ska köpa!

Det får mig att tänka på Janne Josefssons reportage om barnfattigdom.

En ensamstående ansåg sig inte har råd att skicka med matsäck till sonens skolutflykt, men sög ändå i sig ett paket gula Blend om dagen.

Prioriteringar.

Är cykling en klassport?
I dessa dagar känns det ju relevant att höja blicken utanför Sveriges gränser, och för de som inte är uppväxta i ett av världens rikaste samhällen med jämnast inkomstfördelning är "nog" cykling en klassport.

För övrigt tycker jag dessa kommentarer om hur de lägre klasserna beter sig smakar väldigt illa. Och inte röksmak då.

Är cykling en klassport?
Stigtramparn skrev:
> Flertalet av de i socialgrupp 3 lägger runt 20000
> om året på tobak och sen jamar de om att de inte
> har råd med idrottsprylar till sina barn. Idrott
> i sverige är inte en fråga om man har råd utan
> om vad man prioriterar och hur nytt och dyrt man
> tvunget ska köpa!

Jo så kan man ju se det. Man kan också se det som att de du kallar socialgrupp 3 är tvungna att prioritera annorlunda än någon annan grupp för att ha råd med idrottsprylar till sina barn.

Att börja prata om prioriteringar är vanskligt. Även om ingen säkert tycker att tobak och alkohol är något som man inte borde kunna prioritera bort när det kniper ekonomiskt så är frågan var gränsen för vad som kan prioriteras bort går.
Det är väldigt lätt för dom som inte behöver prioritera att säga att någon annan ska göra det.

Är cykling en klassport?
TBone skrev:
> Bara för att något är en "klasssport" så
> innebär det inte att det har med ekonomi att
> göra. Det kan mycket väl vara kulturella snarare
> än ekonomiska faktorer som avgör. För att komma
> i kontakt med en sport och börja utöva den
> krävs det att det finns "kontaktytor" till
> verksamheten och "gemensamhet" med andra utövare.
>
>
> Tex golf är ingen dyr sport för ungdomar. För
> barn upp till 12 år kostar medlemskap i Botkyrka
> GK 495:- per år (det inkluderar fritt spel). Men
> det är nog inte pengarna som stoppar rusningen...

Jag tänkte spontant på de klasser som huvudsakligen definiras av tillgången på monetärt kapital. Antagligen behöver man se lite bredare på saken. Tex spelar säkert det kulturella kapitalet också stor roll när det gäller klassdefinitioner.
Någon eller några har säkert doktoterat på saken

Är cykling en klassport?
tobiascyklar skrev:
------------------------------------------------------
> För övrigt tycker jag dessa kommentarer om hur
> de lägre klasserna beter sig smakar väldigt
> illa. Och inte röksmak då.

Tja om kommentarerna stämmer eller ej finns det säkert undersökningar som kan visa., jag har ingen aning. Om de stämmer ser jag inget problem i att peka på korkat beternde oavsett vem man riltar sig mot. Det blir ju omöjligt att öht göra något åt ett problem om man inte ens får tala om det.

Är cykling en klassport?
Ville skrev:
> När läggs det 120 miljoner på cykelhus?!

En utomhusvelodrom vid skateparken i Västra hamnen i Malmö hade suttit som en smäck.

Är cykling en klassport?
eiskall skrev:
> Stigtramparn skrev:
> Det får mig att tänka på Janne Josefssons
> reportage om barnfattigdom.
>
> En ensamstående ansåg sig inte har råd att
> skicka med matsäck till sonens skolutflykt, men
> sög ändå i sig ett paket gula Blend om dagen.
>
> Prioriteringar.

Det är svårt att sluta röka och vederbörande ansåg sig nog ha rätt till den tröst som ciggen gav. Likförbannat är det idiotiskt och etiskt förkastligt. Så är det bara. Det är ofta synd om människorna men om vi inte fattar att vi måste göra vad vi kan för att rädda oss själva och våra närmaste är det inte heller någon annans ansvar.

Är cykling en klassport?
Det finns en supertydlig korrelation mellan hushållets ekonomiska läge och penningutlägg på cigaretter/tobak: ju sämre ekonomi, desto mer pengar spenderar man på rökning...

Är cykling en klassport?
Henrik83 skrev:
> Cykling är för folk som inte har tid eller råd
> med motorsport.

Eller för folk som tycker att motorsport är rätt larvigt.

Är cykling en klassport?
42Hz skrev:
> Jupp! Motion och Elit.

+
Dam- och herr-, junior-, senior- och ålders- samt A-, B- och C-klass. Det finns ju nästan hur många som helst.

Ville skrev:
> När läggs det 120 miljoner på cykelhus?!

Björn jobbar ju på det!

Är cykling en klassport?
Oskar skrev:
> Det finns en supertydlig korrelation mellan
> hushållets ekonomiska läge och penningutlägg
> på cigaretter/tobak: ju sämre ekonomi, desto mer
> pengar spenderar man på rökning...

Samt att skriva att man har gått livets hårda skola på facebook :-D

Är cykling en klassport?
jonsal skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Det finns en supertydlig korrelation mellan
> > hushållets ekonomiska läge och penningutlägg
> > på cigaretter/tobak: ju sämre ekonomi, desto
> mer
> > pengar spenderar man på rökning...
>
> Samt att skriva att man har gått livets hårda
> skola på facebook :-D

PPnp1nl.png

Är cykling en klassport?
Luthman Photography skrev:
> Henrik83 skrev:
> -----
> > Cykling är för folk som inte har tid eller
> råd
> > med motorsport.
>
> Eller för folk som tycker att motorsport är
> rätt larvigt.

Jag skulle iofs inte ha något emot att att dra några varv om året på Nürburgring med min Ducati (som jag alltså inte äger). Fast det vore kanske inte sport utan snarare dekadent underhållning.

Är cykling en klassport?
Oskar skrev:
> Det finns en supertydlig korrelation mellan
> hushållets ekonomiska läge och penningutlägg
> på cigaretter/tobak: ju sämre ekonomi, desto mer
> pengar spenderar man på rökning...

Finns det en lika tydlig kausalitet?

Är cykling en klassport?
Luthman Photography skrev:
> Henrik83 skrev:
> -----
> > Cykling är för folk som inte har tid eller
> råd
> > med motorsport.
>
> Eller för folk som tycker att motorsport är
> rätt larvigt.

Dylikt folk bör registreras i en hemlig databas & hållas under noga uppsikt av staten. I enstaka fall bör även grovt våld alt. frihetsberövande utövas.
I övrigt så tror jag inte samhället i stort tycker att vuxna karlar som samlas i skogen, för att svettas i grupp till en barnaktivitet, är så där jättetufft.. Behöver jag nämna larvighetsfaktorn i lycra, bockstyre & hävda sin rätt i trafiken, eller är den uppenbar?

Är cykling en klassport?
Prioritering är nog något folk som har mycket pengar fått göra också om de inte ärvt massa pengar.
För det är inte många i Sverige som kan ha de dyraste prylarna samtidigt som de lägger undan pengar för att få ihop vad som kallas mycket pengar.

Även de som tjänar riktigt bra kan bara göra en av dessa saker..

Tillbaka
Topp