Är cykling en klassport?

Är cykling en klassport?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Tur att man har bott i Örgryte.

App app app. Bott i räknas inte. Uppvuxen i snarare. Helst född där också.

Är cykling en klassport?
Fredrik80 skrev:
> Fredrik Z skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon borde bestämma hur mkt det får kosta
> att
> > göra något innan det blir en klassport. Gör
> > något, någon!
>
> De billigaste sporter vi har i Sverige måste nog
> vara löpning, orientering, fotboll, handboll,
> basketboll, innebandy och simning. Kanske missat
> någon men typ sådana sporter. Man klarar sig bra
> med kläder och billig utrustning, kanske en liten
> planhyra som man delar på eller årskort. Ska vi
> för enkelhetens skulle säga att det kostar
> 4000-5000 kr om året att delta i dessa sporter?
> Kan det vara rimligt? Jag pratar alltså totalt
> med kläder, medlemskap, kanske 1-2 resor etc.
> Säg gärna till om ni tycker jag har fel men jag
> tror att jag ligger hyfsat rätt.
>
> Dessa är ju också "folksporter" som "alla" kan
> vara med i. Så ska man sätta gränsen där då?
> Alltså när det kostar mer än dessa sporter per
> år så blir det en klassfråga?
>
> Edit: Ja, jag fattar att du troligen var ironisk
> men jag tyckte det kunde vara kul att fundera
> över iaf.

Tror du har helt rätt här

Är cykling en klassport?
Artikeln på Sydsvenskan som jag länkar till i första inlägget har fått replik:

CITAT
"Satsningen på ridsport i Malmö stärker möjligheten för ideellt idrottsutövande på alla plan. Ridning är Sveriges näst största ungdomsidrott, bara fotbollen är större!

Ridsport är en idrott för mer än 500 000 människor. På hundra år har svensk ridsport vuxit från en mansdominerad militärsport till den näst största ungdomsidrotten. Män och kvinnor, killar och tjejer tävlar på lika villkor i samma klasser från lokala tävlingar upp till VM- och OS-sammanhang. Svensk ridsport är helt unik, både när det gäller omfattning och tillgänglighet, en breddidrott, och så är inte fallet i resten av världen."
SLUT CITAT

http://www.sydsvenskan.se/asikter/j...-som-ser-tjejer-och-killar-som-gillar-hastar/

Är cykling en klassport?
Luktapåblommorna skrev:
> Klart som f*n att social status, reell ekonomi
> och klasstillhörighet är faktorer som avgör
> vilket fritidsintresse en väljer. Har aldrig
> stött på en så homogen sport som cykling.

Jag håller med. En otroligt stor andel av de jag cyklat med i olika klubbar under åren, har jobb med hög status och hög lön. Massvis ingenjörer, forskare, läkare, IT-folk, reklamfolk. Desto färre byggnadsarbetare, undersköterskor, bussförare, sophämtare, förskolelärare. Jag brukade skoja, inte helt utan grund, att genomsnittsmedlemmen i Hisingens CK är en vit man i 40-årsåldern och ingenjör på Volvo...

Är cykling en klassport?
geologen skrev:
> Luktapåblommorna skrev:
> -----
> > Klart som f*n att social status, reell ekonomi
> > och klasstillhörighet är faktorer som avgör
> > vilket fritidsintresse en väljer. Har aldrig
> > stött på en så homogen sport som cykling.
>
> Jag håller med. En otroligt stor andel av de jag
> cyklat med i olika klubbar under åren, har jobb
> med hög status och hög lön. Massvis
> ingenjörer, forskare, läkare, IT-folk,
> reklamfolk. Desto färre byggnadsarbetare,
> undersköterskor, bussförare, sophämtare,
> förskolelärare. Jag brukade skoja, inte helt
> utan grund, att genomsnittsmedlemmen i Hisingens
> CK är en vit man i 40-årsåldern och ingenjör
> på Volvo...

Man anar att problemen med benskörhet kommer att explodera inom medelklass och övre medelklassen framöver: Sittande arbete, cykling och mycket kaffe. Aj aj

Är cykling en klassport?
Jag fick höra ett nytt begrepp häromdagen på tal om vita, 40:åriga ingenjörer på Volvo. Det kallas visst för Cykelingenjör, mer snack om cykel än jobb på arbetstid. Tyvärr är det för få "cykelingenjörer" på min arbetsplats, tänker dock inte byta jobb till Volvo för det.

Är cykling en klassport?
Ridsport...don't get me started...

Att ha en häst, låt oss säga en dressyrpålle modell arabisk (gjord i papiermaché om jag får tolka veterinärkvitton lite fritt), inkl kringkostnader - får min tvåhundrahästars supersporthoj att te sig som rena sparbössan.

Jag får in ett par feta cyklar och några resor till Nürburgring på vad det kostade att ha det där öket.

Som tur är så är man av med det problemet, det kommer ta mig f*n aldrig in något sådant skit i min plånbok igen. Aldrig.

Cykelsporten är ~gratis i jämförelse.

Är cykling en klassport?
Husabuse skrev:
> Ridsport...don't get me started...
>
> Att ha en häst, låt oss säga en dressyrpålle
> modell arabisk (gjord i papiermaché om jag får
> tolka veterinärkvitton lite fritt), inkl
> kringkostnader - får min tvåhundrahästars
> supersporthoj att te sig som rena sparbössan.
>
> Jag får in ett par feta cyklar och några resor
> till Nürburgring på vad det kostade att ha det
> där öket.
>
> Som tur är så är man av med det problemet, det
> kommer ta mig f*n aldrig in något sådant skit i
> min plånbok igen. Aldrig.
>
> Cykelsporten är ~gratis i jämförelse.

Ja att äga en häst har jag också förstått är våldsamt dyrt. Att gå på ridskola verkar mer överkomligt enligt poster ovan.

Är cykling en klassport?
Jag tror man hittar fler exempel på personer som med filosofin 'live to ride' inom ridsporten än inom cyklingen. Dvs personer som arbetar med sin sport (tex ridlärare och/eller stalledräng) och med knappa medel lyckas äga en häst eller vara medryttare på en och spendera den tid som blir över från arbetet med att träna med hästen.

Är cykling en klassport?
Det behöver inte vara dyrt.

Alltså jag körde järnet i Hellas en hel säsong på en singlespeed för 500 kr.

En av mina bästa cykelsomrar faktiskt.

Bara det att ett helt hejdlöst prylintresse alltid vaknar hos cykelkillar och ovanpå detta det sociala trycket att ha nya sköna prylar med rätt färg och årets styrvinkel.

Man får väl välja rackelcykelkompisar om man själv är en rackelcyklist. Eller cykla ensam.

Min primära cykel (som duger till allt i Stockholm) skulle inte kosta många kronor, om jag inte hade råkat välja en customtitanram och ett par lätta pjåskhjul då. Marginaleffekten av de pengarna är dock väldigt låg. Motsvarande rackelcykel skulle funka nästan lika bra och rymmas i en studentbudget.

Är cykling en klassport?
erik h skrev:

>
> Man får väl välja rackelcykelkompisar om man
> själv är en rackelcyklist. Eller cykla ensam.
>

Äh! Det är ju knappast vad den man cyklar med har för cykel som är avgörande.

Det som blir tråkigt är om en är väldigt långsam och en är väldigt snabb så att den ena får stå och vänta hela tiden.
Och där hänger det mest på cyklisten.

Är cykling en klassport?
Fredrik Z skrev:
> erik h skrev:
> -----
>
> >
> > Man får väl välja rackelcykelkompisar om man
> > själv är en rackelcyklist. Eller cykla ensam.
> >
>
> Äh! Det är ju knappast vad den man cyklar med
> har för cykel som är avgörande.
>
> Det som blir tråkigt är om en är väldigt
> långsam och en är väldigt snabb så att den ena
> får stå och vänta hela tiden.
> Och där hänger det mest på cyklisten.

Du menar väl hästen för det här är väl en hästtråd?

Är cykling en klassport?
SalkinL skrev:
> Tyvärr är det för
> få "cykelingenjörer" på min arbetsplats,

Det är det också på min avdelning här på volvo.

Klart som fan att cykling är en klassport. Och att klassföraktet här på happy är större än jag skulle önska.

Är cykling en klassport?
Skiljer det sig mellan de olika disciplinerna? Är det mer klassport om det är LVG eller MTB? Spontant när man läser på internet får jag känslan av att LVG cyklister är mer fokuserade på utseende och att vara "korrekta" än vad MTB cyklister är. Det i sin tur leder väl till att steget in i sporten blir dyrare.

Hursom önskar jag mig fler cykelingenjörer som cyklar skog på mitt jobb. Det finns inga bättre samtalsämnen än cyklar ;)

Är cykling en klassport?
Personligen möts jag mest av "idiot" när jag säger att jagska försöka ge mig på att cykla breveter i sommar på myr jobb. I min umgängeskrets är det inte heller många som cyklar.

Jag är mindre prylberoende ju mindre jag pratar med "inbitna". Cyklingen är typ körd tack vare happy...

Däremot ska jag åka öppet spår på vasaloppet. Känner få som åker. Jag har därför 3 olika vallor och tänkte åka i cykelkläder mer eller mindre. Tre ryggfickor kan då ersätta en väska och vatten tänkte jag ha i en "yalla yoghurt flaska". Helt enkelt riktigt budget! Men tror inte jag har mindre kul när jag tränar det än om jag bränner 4kkr till på material!

Är cykling en klassport?
Någon som minns morfum?

Förövrigt har även jag liksom H. fixat att cykla på helt ok hojar som student. Studiemedel + sommarjobb var enda inkomsten. Handla begagnat och bro-deals var lösningen för mig. Att spontanköpa vad som helst närsomhelst var inte ett alternativ.

Är cykling en klassport?
silverman834 skrev:
> Klart som fan att cykling är en klassport. Och
> att klassföraktet här på happy är större än
> jag skulle önska.

Så länge man sparkar både nedåt, åt sidan och uppåt så tycker jag man kan förakta på för glatta livet.

Är cykling en klassport?
Snuten skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Klart som fan att cykling är en klassport. Och
> > att klassföraktet här på happy är större
> än
> > jag skulle önska.
>
>
> Så länge man sparkar både nedåt, åt sidan och
> uppåt så tycker jag man kan förakta på för
> glatta livet.

Är det så då? Eller är den genomsyrande attityden att man faktiskt "inte kan" hålla på med cykling om man inte har råd med rätt grejor. "Iaf inte i klubb" eftersom "man kommer inte hinna med"... Som om jag skulle ha en chans att hänga på er mtb-åkare om jag skaffade en cykel för 30kkr. Knappast! Jag skulle nog däremot vara mer välkommen i många umgängen. Kanske för att jag visar att "jag är seriös med min satsning" genom att ha en "riktig" cykel.

Jag kan ha fel och detta inlägg kan säkert kränka både en och två, men vadå? Så länge vi inte tar itu med attitydfrågan kommer det heller aldrig kännas välkomnande för de som inte vill lägga massa pengar på sporten.

Exempel: När jag kom till den lokala föreningen för första gången hade jag INGEN aning om vad lvg-cyklister hade för image. Detta var två år sedan. Jag hade fått tag på en cykel för 2500:-. En stålrörs-crescent med remmar över pedalerna, så man inte behöver investera i både skor och pedaler direkt. Jag hade också en ordentlig hjälm, men endast ett par cykelbyxor (som jag dessutom drog gymnastikbyxor över för att inte frysa) för några hundralappar och inga andra cykelkläder.

Det var med andra ord ganska tydligt att jag inte hade en susning om vad jag gett mig in på. Så hur hanterade man den nya potentiella medlemmen?

Jag var naturligtvis välkommen och fick höra att det var kul att jag kommit dit. Jag fick också höra
- Handskar är ett måste för den personliga säkerheten (vilket är klokt!)
- Klubbkläder är en bra idé att skaffa, iaf en uppsättning (EN UPPSÄTTNING... Det är ju mer än hela min investering så långt!)
- När man cyklar är fladder "förbjudet" då det både stör dig själv och riskerar att orsaka en olycka. (Högst osannolikt att de kläder jag hade i sig skulle vara en större risk än mitt omdöme)
- Att köra på en så gammal cykel är STOR skillnad mot att köra på en nyare och jag skulle få klart roligare på en ny. Jag skulle dessutom orka betydligt mer, speciellt i uppförsbackarna. (Som om det spelar någon roll när man cyklat <100 mil lvg i sitt liv)
Givetvis var det fler "tips" om vilket material jag absolut borde införskaffa för att "klara mig". På mina träningar hade jag alltid mobil och cyklade på vägar... En punka så hade jag bara ringt efter skjuts hem och fixat med det där. Hur stort var problemet? Jag hade INGET med mig mer än vatten och lite godis.

Tror ni jag någonsin lyckades känna mig riktigt välkommen så länge jag hade den där cykeln? Tror någon jag kände mig som "fattiglappen" som inte kunde spela i samma liga som övriga eftersom jag hade fel saker?

Det ska tilläggas att det var långt ifrån alla i klubben som stod för denna negativa attityd, men när man är ny krävs det bara ett par i en klunga om tiotalet för att man ska känna att man inte riktigt passar in. Det var en eller ett par som var verkligt hjälpsamma också. Tack vare dem förstod jag att jag behövde mycket TRÄNING för att ha glädje av cykling med klubben. Jag har därför endast cyklat med dem en gång till sedan dess och i övrigt tränat solo eller med en kompis. Till våren tänkte jag ge det en chans till... Med betydligt mer träning i kroppen och med en ny fräsig cykel... Kanske har de glömt "gröngölingen" som var med en gång förra året...

Till saken hör också att jag inte tillhör det lägre segmentet i lönestegen. OM jag och familjen skulle prioritera det skulle jag redan idag kunna köpa en cykel till kontant. Det är dock mycket annat vi hellre lägger pengarna på. Att cykla är för mig motion, frihet och ren glädje!

Är cykling en klassport?
Bra skrivet Edarion! Det ger en bra tankeställare hur man ska bemöta någon med budgetutrustning som man träffar i klubb- eller happyridesammanhang - Kanske inte börja tjata om uppgraderingar och "måste ha" prylar utan istället fokusera på träning eller upplevelsen.

Är cykling en klassport?
+1 Edarion.

Jag körde på en hybrid i 2år.
Träningstillfällena där någon INTE frågade när jag skulle köpa ny cykel var lätträknade.
Först var det väl ofta "Oj, det där måste vara jobbigt. Med en ny cykel går det mycket lättare", men efter ett tag när det visade sig att det inte var jag som var den första att bli avhängd så var det väl mer "Hehe, ska du inte skaffa ny cykel snart (så jag slipper bli kränkt av en hybrid)"

Är cykling en klassport?
eketjall skrev:
> +1 Edarion.
>
> Jag körde på en hybrid i 2år.
> Träningstillfällena där någon INTE frågade
> när jag skulle köpa ny cykel var lätträknade.
> Först var det väl ofta "Oj, det där måste vara
> jobbigt. Med en ny cykel går det mycket
> lättare", men efter ett tag när det visade sig
> att det inte var jag som var den första att bli
> avhängd så var det väl mer "Hehe, ska du inte
> skaffa ny cykel snart (så jag slipper bli kränkt
> av en hybrid)"

Ändå bra gjort att inte tröttna på klubbkörning trots att alla påtryckningar. Jag var som sagt helt oförberedd på att min cykel inte var "ett kap" och ett "perfekt val att testa sporten med". När jag kom första gången var jag stolt över min cykel. Knappast andra gången.

Är cykling en klassport?
Attityder är roligt att driva med. Vi har haft anledning att köpa nya möblemang, några gånger på senare tid. Dels p.g.a mordbrand, men också till sommarstället. Att då gå in i de stroppigare möbelbutikerna och där bli helt nonchad p.g.a. tomma vädersamtal med de fiiina, för att sedan till sist få förklara ärendet och rata dem på plats, är helt obetalbart! Där kan de få börja sätta ut sina röda lappar, i brist på försäljning.

Köpte huset kontant i femhundringar, trots att inkomsten ligger på 9000 i månaden. Jo då, så gnälls det ändå om 24000 i månaden när snittet ligger på 29 i bostadsområdet.. Somliga tycker att man har det för bra, bara för att man har vett att sköta om sina grejer!
Hysteriskt kul, när vissa blir sjukskrivna, och får ett litet avbräck i ekonomin sin. Då blir det sååååå synd om just dem. De är inte vana se..

Ta det för vad det är. En lek med onyttig tid. Förr skulle kroppen ha värkt, för att den utfört något användbart.

Är cykling en klassport?
Snobberiet har inte alltid med pengar att göra. Se bara på motorsporten. Enduro, MX, RR mm.
Jag upplever MTB som medelålders men från de flesta sociala (vita)grupper.

Är cykling en klassport?
Apropå ämnet. När får man säga att man tävlar? Om jag kör en bunt långlopp i motionsklass men ändå med ambitionen att ge allt, verkligen pressa mig och få, för mig, bästa möjliga tid, anser jag att jag tävlar. Men kan jag sedan säga till folk att 'jag har tävlat i par långlopp'? Eller är det bara de fåtal i yttersta eliten som får kalla det att 'tävla'?

Är cykling en klassport?
Tävla mot klockan, sig själv, jobbigaste "kompisen". Kanske utklassa eliten, som en dark horse från ingenstans? Det där känner du själv! Var du bara på plats, eller försökte du? Anmäld, eller utanför tävlan?

Är cykling en klassport?
lundatok skrev:
> Jag som kör tävlingsklass för att få starta
> framför alla andra motionärer då?

Då tävlar man ju faktiskt.

Har man licens och chip och kör tävlingsklass då tävlar man, om man sen blir varvad och avplockad på varje lopp spelar ingen roll.

Är cykling en klassport?
lundatok skrev:
> Fan, jag har inte blivit varvad och avplockad på
> länge.

Du får fejka en punka nästa gång.

Är cykling en klassport?
Jag förstår att man på detta forum menar "tävlingsklass" när man säger "tävlar", men jag tycker egentligen det är fel. Själv cyklar jag för att det är en idrott där jag slipper tävla och det är vad jag uppskattar.

Däremot tycker jag inte det är konstigt om man säger att man "tränar cykling för att man sedan kör en tävling i månaden mot 5 stycken i klubben". Då tränar man ju cykling för att tävla i det. Är målet att vinna en tävling är det klart man tränar i idrotten.

Tränar man innebandy för att vinna en korpserie är det väl lika fullt att tävla i innebandy som om man spelar i de lägsta divisionerna (Som allt som oftast är mer motionsbetonade). Det är bara inte organiserat på nationell nivå.

Är cykling en klassport?
erik h skrev:
> Det behöver inte vara dyrt.
>
> Alltså jag körde järnet i Hellas en hel säsong
> på en singlespeed för 500 kr.
>

Fast att bygga en rolig cykel för 500:- kräver dels kunskap om cyklar och sedan kunskap om att cykla. Det krävs nog några år som cyklist för att komma dit. Och de åren kostar troligen mer.

Men jag köper annars det du säger. En cykel måste inte vara dyr för att vara kul.

Är cykling en klassport?
Luktapåblommorna skrev:
> Klart som f*n att social status, reell ekonomi
> och klasstillhörighet är faktorer som avgör
> vilket fritidsintresse en väljer. Har aldrig
> stött på en så homogen sport som cykling.
>
> http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fred
> rikvirtanen/article22060984.ab

Har du testat hästpolo? ;-)

Är cykling en klassport?
Som grabb byggde jag cyklar från soptippen, och sedan rejsade vi kring kvarteren, eller spelade cykelboll och polo på gatan! Långt senare blev de två sista sporter, och inte hälften så kul.
De har varken bilratt eller tvärtomutväxling på styrningen. Inte testar de att cykla med vikt Automini-ram heller. Kompisens pappa var bussig, och svetsade ihop ett par gafflar på längden. Matchade punkrossaren så fint!
Det var innan man hetsade cykelhjälm. Ungarna ropade "Bil!", vilket då inte betydde stenkastning, utan flytt från vägen.

Vintertid spelades snörugby och bandygolf, när man inte skottade ihop skidbackar, eller körde isracing på blankslitna grå Trelleborg. Det var sport det! Ice-Spiker och bred-däck, sicket feglir.

Är cykling en klassport?
Efter att ha spelat hockey i 25 år har jag sadlat om till cykling/triathlon. Uppvuxen i ett hem utan extravaganser (verkstadsarbetare och sjukpensionär till föräldrar...). Hockey behöver inte vara dyrt...
Cykel kan va grymt kul på billiga saker, har köpt nästan allt jag har begagnat och gjort en del riktiga kap här på happy och blocket. Sitter nu med en racer (c:a 8kg och ok grejer, tempohoj med högprofilhjul och en pendel/grusmtb 10kg tung. Jag har skitkul på alla tre och de har kostat mig bra mycket mindre än vad som tidigare i tråden nämnts som minimum för att ha kul, 15k.

(Har en lång universitetsutbildning liksom min fru och skulle kunna lägga mer men det vill jag inte, för jag vet att det är jag som är bromsklossen i systemet, tex har min tempohoj har rullat en him 20 min snabbare med en annan ryttare)

Är cykling en klassport?
Jag har själv fina prylar men HATAR när det ses ner på enklare grejer. Så jävla illa så jag mår illa. Inbillar mig att om du köper noggrant beggat så lär 4-5k per hoj inte sätta någon gräns på din speed/fun factor, innan du är rejält högt upp i nivå.

Jag gillar fint kaffe, fint vin, fin öl, men jag ser fan inte ner på någon som gillar rävgiftet på jobbet, kaffet alltså. Bra för dem, mycket enklare för dem att njuta. DET ÄR JAG SOM ÄR LOSERN.

Samma sak med hoj. DET ÄR VI SOM ÄR LOSERS. Vi sitter med överprissatt mög och ångestar över nästa pryl/version/modell medans någon med något enkelt inte sitter och suktar, bara njuter.

Syrran är snut, bor i busken. Hon satt och gnällde över att stockholmspoliser har 3k mer i månaden, men jag lyckades få henne att förstå att hon är vinnaren, hon bor fint, tyst, lugnt, vackert, och för 3k till i månaden i stockholm så får hon stryka precis allt av det, plus att hon får addera 1.5 timmes restid per dag, minst.

Men jag trasslar på med mina fina prylar/drickor ändå, jag GILLAR det, men det gör inte mig till någon bättre människa.

Kunde jag ha ett vettigt IT jobb utanför stockholm så skulle jag flytta. Stockholm är en tråkig stad, ändå är jag uppväxt här, men har bott utomlands också.

Gläds med dem som njuter, skit i vilka prylar de har. Dela glädjen.

Är cykling en klassport?
Om man kollar in cyklarna i elit eller seniorklungan på landsvägstävlingar så finns hela registret av cyklar och hjul. En del kör med 5.000kr cykel, sån som en "VR-elitmotionär" fnyser åt, en del är sponsrade och kör med det finaste man kan få för 20ggr mer pengar. Lik förbaskat så är de allra flesta med hela vägen till klungspurt och det är inte säkert att det är den finaste cykeln som vinner. Kollar man in veteranklasserna är det betydligt fler fina cyklar och hjul, inte för att det är bättre utan för att gubbarna och gummorna har råd. Således, nej det är inte per default en "klassport". Speciellt om man betänker att det bara kostar någon hundring att starta med sin 5k cykel.

MTB däremot är nog dyrare eftersom prylarna slits betydligt mer och dessutom är startavgiften på långloppen betydligt högre än på en lvg-tävling.

Är cykling en klassport?
Stervelo skrev:
> Jag har själv fina prylar men HATAR när det ses
> ner på enklare grejer. Så jävla illa så jag
> mår illa. Inbillar mig att om du köper noggrant
> beggat så lär 4-5k per hoj inte sätta någon
> gräns på din speed/fun factor, innan du är
> rejält högt upp i nivå.
>
> Jag gillar fint kaffe, fint vin, fin öl, men jag
> ser fan inte ner på någon som gillar rävgiftet
> på jobbet, kaffet alltså. Bra för dem, mycket
> enklare för dem att njuta. DET ÄR JAG SOM ÄR
> LOSERN.
>
> Samma sak med hoj. DET ÄR VI SOM ÄR LOSERS. Vi
> sitter med överprissatt mög och ångestar över
> nästa pryl/version/modell medans någon med
> något enkelt inte sitter och suktar, bara
> njuter.
>
> Syrran är snut, bor i busken. Hon satt och
> gnällde över att stockholmspoliser har 3k mer i
> månaden, men jag lyckades få henne att förstå
> att hon är vinnaren, hon bor fint, tyst, lugnt,
> vackert, och för 3k till i månaden i stockholm
> så får hon stryka precis allt av det, plus att
> hon får addera 1.5 timmes restid per dag, minst.
>
> Men jag trasslar på med mina fina prylar/drickor
> ändå, jag GILLAR det, men det gör inte mig till
> någon bättre människa.
>
> Kunde jag ha ett vettigt IT jobb utanför
> stockholm så skulle jag flytta. Stockholm är en
> tråkig stad, ändå är jag uppväxt här, men
> har bott utomlands också.
>
> Gläds med dem som njuter, skit i vilka prylar de
> har. Dela glädjen.

Snart kommer du väl och säger att man kan klara sig med en cykel på cykelresan och att man inte behöver ha med sin personliga tränare, mekaniker, kock, massör, läkare och fysioterapeut. Jag säger bara, totalt orimligt! (läses med fördel med riktigt snobbigt uttal)

Är cykling en klassport?
Som Lance sa och så sant som det är sagt: Its not about the bike (Men fan vad kul det är med fina grejer när det kommer till mej iallafall). Träning och kost är väl en världslig sak?!

Tillbaka
Topp