Är denna stulen?

Är denna stulen?
Jag funderar på att köpa min första heldämpade Mtb och har hittat en trek top fuel i färgen pennyflake för 6500kr (nypris ca 20 000 utifrån vad jag har hittat) känns lite lurt. Hon som har skapat annonsen skriver att den är i ny skick och i stort sätt ny. Hon har dock inte svarat på några av mina meddelanden. Vad säger ni? Är den stulen? Är det någon som saknar en sådan?

Är denna stulen?
1721993193982.png

Bara att ladda upp!

Är denna stulen?
Jag funderar på att köpa min första heldämpade Mtb och har hittat en trek top fuel i färgen pennyflake för 6500kr (nypris ca 20 000 utifrån vad jag har hittat) känns lite lurt. Hon som har skapat annonsen skriver att den är i ny skick och i stort sätt ny. Hon har dock inte svarat på några av mina meddelanden. Vad säger ni? Är den stulen? Är det någon som saknar en sådan?

Bilagor

• IMG_2828.png
    IMG_2828.png
    1.1 MB · Besök: 264
Är denna stulen?
Jag skulle säga att det är högst sannolikt att den är stulen. Det är den förra generationen vad jag kan se, den har inte ”floating”-bakdel eller vad de kallade det för. Dvs dämparen bak sitter skruvad i ramen istf i baktriangeln.

Sedan får du dåligt med svar, det är inget tecken på en seriös säljare.

Köper man cyklar men är osäker på om de är stulna är man en lika stor del av problemet med cykelstölder som de som stjäl är.

Är denna stulen?
Jag skulle säga att det är högst sannolikt att den är stulen. Det är den förra generationen vad jag kan se, den har inte ”floating”-bakdel eller vad de kallade det för. Dvs dämparen bak sitter skruvad i ramen istf i baktriangeln.

Köper man cyklar men är osäker på om de är stulna är man en lika stor del av problemet med cykelstölder som de som stjäl är.
Amen!

Är denna stulen?
Fråga säljaren om kvitto. Vi här har inget sådant

Jo det har du helt rätt i, har ni några tips om vad man kan göra när man väl möter upp personen som säljer, några speciella frågor? Om personen inte har kvitto hur kan man kontrollera att cykeln inte är stulen. Jag har sökt som aldrig förr om den här cykeln för att se om jag kan hitta annonser eller inlägg i forum om just en sådanhär cykel för att se om någon har blivit av med den.

Är denna stulen?
Du behöver inte hitta bevis för att den är stulen. Om du tror att hon har ärvt så beklaga sorgen och betala ett rättvist marknadspris. Annars låt bli att köpa.
Men om jag köper den och inte får ett kvitto och det visar sig att den är stulen, kan man inte bli straffad då plus att de tar ens cykel utan att jag får något tillbaka?

Är denna stulen?
Jo det har du helt rätt i, har ni några tips om vad man kan göra när man väl möter upp personen som säljer, några speciella frågor? Om personen inte har kvitto hur kan man kontrollera att cykeln inte är stulen. Jag har sökt som aldrig förr om den här cykeln för att se om jag kan hitta annonser eller inlägg i forum om just en sådanhär cykel för att se om någon har blivit av med den.
Är man tveksam kan man ju hoppa affären. Men några enkla kontroller:
Finns det ett telefonnummer, och går det i så fall till en person med samma namn? Om annonsens "Lisa" står som "John-Conny" i telefonkatalogen beror det sällan på att telefonen är lånad.
Hur vill personen ha betalt? Nej, Lisa lånar inte heller Swish av alkis-Bengan.

Är denna stulen?
Är man tveksam kan man ju hoppa affären. Men några enkla kontroller:
Finns det ett telefonnummer, och går det i så fall till en person med samma namn? Om annonsens "Lisa" står som "John-Conny" i telefonkatalogen beror det sällan på att telefonen är lånad.
Hur vill personen ha betalt? Nej, Lisa lånar inte heller Swish av alkis-Bengan.
Jo man kan ju alltid hoppa över den affären men det som lockade mig var en grym cykel för ett sånt bra pris, vill verkligen ha denna cykeln, i princip helt perfekt för mig?

Är denna stulen?
Jo man kan ju alltid hoppa över den affären men det som lockade mig var en grym cykel för ett sånt bra pris, vill verkligen ha denna cykeln, i princip helt perfekt för mig?
Den meningen sammanfattar precis varför cykeltjuvar (eller tjuvar i allmänhet) lyckas kränga sitt stöldgods. Det är lätt hänt att man börjar se mellan fingrarna väldigt mycket och helt plötsligt väljer att bli väldigt naiv när man ser möjligheten att fynda. Har själv känt känslan när man hittar ett superfynd på Blocket.

Bra grundprincip: Om du känner att du behöver leta efter tecken och bevis på att det inte är något skumt så ska du avstå. Gå på din känsla (du har ju redan konstaterat att det verkar lurt), och bortse från att det hade varit gött att köpa en fin cykel billigt.

Är denna stulen?
Tänk då på att varje gång du tar ut cykeln riskerar du att ägaren ser dig och du blir av med cykeln och blir stämplad som tjuv eller hälare av alla närvarande och varken har cykel eller pengar.

Sannolikt har dess rättmätiga ägare fått en ny cykel och cyklar på samma ställen som du har för avsikt att göra.

Är denna stulen?
Säljaren av den cykeln gick med i Fäjsbook 2024.... Visar inte sitt efternamn... Säljer även 2 iPad som är återställda och olåsta på marketplace...
Det hade ju lika gärna kunnat stå NYSTULEN i annonsen för det är lika uppenbart tycker jag.

Är denna stulen?
Signe Josefine Täck förkommer i en eller flera domar.
Vid köp får du tillgång till samtliga domar för personen.

Tillsammans med alla andra indikatorer som du redan har fått behöver du inte fler bevis för att den är stulen. Så vill du inte bli en del av den kriminella världen så glömmer du den cykeln.

Är denna stulen?
Signe Josefine Täck förkommer i en eller flera domar.
Vid köp får du tillgång till samtliga domar för personen.

Tillsammans med alla andra indikatorer som du redan har fått behöver du inte fler bevis för att den är stulen. Så vill du inte bli en del av den kriminella världen så glömmer du den cykeln.
Yes okej tack! Antar att jag får fortsätta leta efter en cykel dårå hahahahahha

Är denna stulen?
Säljaren av den cykeln gick med i Fäjsbook 2024.... Visar inte sitt efternamn... Säljer även 2 iPad som är återställda och olåsta på marketplace...
Det hade ju lika gärna kunnat stå NYSTULEN i annonsen för det är lika uppenbart tycker jag.
Hennes efternamn är täck och skämtar antagligen med ”otäck”, vem säljer iPads som inte är återställda? Vill du sälja din telefon eller iPad med all din information på till en främmande person, hon kanske gick med i Facebook för att kunna sälja sina saker plus hon har vänner som heter täck i efternamn. Jag har stalkat lite och fick fram en av hennes vänner på Instagram och samma person finns i hennes väntlista på Facebook så hennes konto känns ganska riktigt. Dedär med att hon har varit med i en eller flera domar kan också betyda att hon har vitnat eller att hon har åtalat alltså att hon kan ha blivit utsatt för något. Alla skriver att det är självklart att den är stulen pågrund av priset, hon kanske har fått eller vunnit den eller till och med köpt ett stöldgods av polisen till ett bra pris vilket jag har vänner och bekanta som gjort. Jag ber om ursäkt för den här romanen??

Är denna stulen?
Tjena!

Det är min kusins halvsysters konto, hennes Facebook har blivit kapad.

Edit: Kan klargöra att hon blev dömd för ofredande efter att ha spottat en vakt, på krogen, i ansiktet. Kanske inte världens allvarligaste brott och en bit ifrån häleri.

Senast ändrad:
Är denna stulen?
Tjena!

Det är min kusins halvsysters konto, hennes Facebook har blivit kapad.

Edit: Kan klargöra att hon blev dömd för ofredande efter att ha spottat en vakt, på krogen, i ansiktet. Kanske inte världens allvarligaste brott och en bit ifrån häleri.
Jaha då förstår jag hahaha jag har stalkat som faan för att se vem den här personen kunde inte du kommit lite tidigare och berättat dehär hahahahaha nae men tack tack

Är denna stulen?
Var det inte någon som skapade en tråd här igår eller idag angående att dom fått sin top fuel 5 stulen från husbilen i Göteborg?

Edit: var denna tråd jag syftade på men såg nu att det var en topfuel 9.7

Är denna stulen?
Var det inte någon som skapade en tråd här igår eller idag angående att dom fått sin top fuel 5 stulen från husbilen i Göteborg?

Edit: var denna tråd jag syftade på men såg nu att det var en topfuel 9.7

Jo jag såg den men tror att den cykeln jag hade hittat var en 5 men är inte säker, jag är inte så kunnig

Är denna stulen?
1000001766.png

Vem saknar denna? Säljs av fejkanvändare i gruppen Uppsala-loppis. Säljaren har noll koll på cyklar och specifikationerna.

Tror det är någon Scott spark.

Är denna stulen?
Alla skriver att det är självklart att den är stulen pågrund av priset, hon kanske har fått eller vunnit den eller till och med köpt ett stöldgods av polisen till ett bra pris vilket jag har vänner och bekanta som gjort. Jag ber om ursäkt för den här romanen??
Varför skulle hon sälja den till underpris oavsett hur hon fått den? Om jag hade varit på jakt efter en sån ram så hade jag kunnat tänka att 6500 är rimligt utan att veta mer. Cykeln för det priset hade jag låtit vara eftersom det för mig säger stöldgods.

Edit: aha, kapat konto, vad tråkigt för den riktiga personen. Jamen dåså.

Är denna stulen?
Varför skulle hon sälja den till underpris oavsett hur hon fått den? Om jag hade varit på jakt efter en sån ram så hade jag kunnat tänka att 6500 är rimligt utan att veta mer. Cykeln för det priset hade jag låtit vara eftersom det för mig säger stöldgods.

Edit: aha, kapat konto, vad tråkigt för den riktiga personen. Jamen dåså.
ifall man vet att den är snodd. Tänk dig att man träffar saken som säljer den, får man då "provcykla" den och dra där ifrån o lämna den till polisen ?

Är denna stulen?
ifall man vet att den är snodd. Tänk dig att man träffar saken som säljer den, får man då "provcykla" den och dra där ifrån o lämna den till polisen ?
Har inte en susning men det finns säkert andra här som vet.

Förresten så fick jag nyss veta av polisen att min stulna cykel återfunnits i Gbg med annat stöldgods. Är ju bra att inte allt försvinner och att vissa tjuvar/hälare åker dit och får nåt sorts straff åtminstone.

Är denna stulen?
Vill minnas att svaret är nej, det får du inte. Tror du kan åka dit för egenmäktigt förfarande eller något liknande. Sannolikheten att åka dit är väl ganska låg dock om man verkligen VET att den är stulen.

Är denna stulen?
Vill minnas att svaret är nej, det får du inte. Tror du kan åka dit för egenmäktigt förfarande eller något liknande. Sannolikheten att åka dit är väl ganska låg dock om man verkligen VET att den är stulen.
Hade vi inte en happyrideare som gjorde det ändå? Känns som en onödigt potentiell farlig situation att försätta sig i. Även om det gör otroligt mycket mer än ont än den ekonomiska skadan när man blir av med sin pedalhjälte.

Är denna stulen?
Har inte en susning men det finns säkert andra här som vet.

Förresten så fick jag nyss veta av polisen att min stulna cykel återfunnits i Gbg med annat stöldgods. Är ju bra att inte allt försvinner och att vissa tjuvar/hälare åker dit och får nåt sorts straff åtminstone.
dessvärre får det inte en brasiliansk manikyr.. får väl en mög böter att betala och några månaders "semester"

edit: om ens det -.-

Tillbaka
Topp