Är det bara jag som har en seg förkylning?

Bj-Nykvarn

Ny medlem
Hallå,

är det bara jag som har en seg förkylning som aldrig vill ge med sig? Har prövat det mesta, äter 2 kg apelsiner varje dag för "vitaminer" skall ju vara bra mot förkylning. Men jag blir liksom inte kvitt den.

Hur brukar ni göra för att undvika liknande situationer?
Mivitotal kanske? Esperitox? You name it... vad som helst i tips som kan förebygga detta emotages gärna :)

Man blir ju stressad av att vara sjuk en vinter som denna rent träningsmässigt! Bättre kan det ju inte bli för grundträning ute....

Har ju dock barn på dagis, det är väl = förkylningar antar jag.

Jag har inga barn men är oftast lite halvsnorig och förkyld under höst/vinter. Det kommer och gpr lite men blir vare sig bättre eller sämre av att jag rör på mig. Lite störigt dock eftersom min "effekt" är lite nedsatt, så man går på halvfart hela tiden.

Min har hängt i 3,5 veckor nu. Fortfarande inte bra.
Surt. Imorgon är det 4v sen senaste cykelturen.

Welcome to my life. Går nu på kåvepenin efter att ha sjuknat in dagarna efter lidingöloppet. Har prövat alla huskurer men inget så hjälper så det blev att gå till doktorn. Tyvärr ser det likadant ut varje år för min del. Sjuk i oktober och kan börja träna igen till nyår, otroligt segt eftersom jag tappar kondition och går upp i vikt ganska omgående.

I mitt fall är problemet trånga bihålor så till nästa år blir det att testa en nässköljkanna och se om det blir bättre. Läkarna har inga andra råd.

Se till att få mycket nattsömn, gärna +8 timmar. Forskning har visat att immunförsvaret stärks otroligt mycket av god lång nattsömn. Men med barn på dagis... ja, jag vet inte hur lätt det är. Kanske kan hitta tid för en 30 min powernapp nånstans?

Apelsinerna bör du ta det försiktigt med. För mycket syra kan ge magsår.

Annars ett långt varmt bad och en whisky är fin kombination.

Varit småsnuvig i någon vecka och toppar med magont/kräksjuka light direkt på ledigheten. Legat två dagar nu och äter blåbärssoppa och toast. Boring både för mig och familjen.

Hehe grabben har haft sen i oktober svinkoppor 2 gånger med 2 penicillinkurer jag en gång med en kur. Sen hade han halsfluss & nu influensa vilket han smittat mig med. Så fin höst för min del inget trött på att vara sjuk nä då??

Har haft ont i halsen två veckor och feber över en vecka nu. Har äntligen kunnat sova ordentligt på nätterna, då barnen åkt till deras mor, så jag hoppas det släpper innan julafton. Segt som faan... Men det finns mycket tid för internetcykling!

Jag har lyckats undvika alla förkylningar i höst och vinter. Tror definitivt att det beror på att jag cykelpendlar varje dag och slipper sitta med alla baciller- och virusspridare på tunnelbanan. :) När jag väl blir sjuk är jag nitisk användare av Kan Jang, funkar alltid för att mildra och förkorta förkylningar! Hoppas på snabb tillfriskning för er!

Har tänkt att jag skall köpa mig lite proviva och blutsaft, hoppas det skall göra någe.

Men med nya hjul på ingång och rullarna iordning samt en grym lista för intervaller på Spotify så blir man ju galen på att inte få komma igång!!

Har gått med förkylnings-/influensaliknande symtom i 9 veckor innan jag tvingade mig till lokala VC. Blev topsad i näsan och de hittade en bacill som heter moraxella. Käkar nu amimox i en vecka så får vi se hur det blir. Har jag tur kan jag ut o cykla lagom till nyår. :)

Jag har pendlat mellan halvfrisk o helsjuk hela hösten. Äntligen frisk nu. Det enda tillskott jag tycker funkar är glutamin, inga mirakel men skillnad. Whisky bra mot symtomen, tillfälligt. Men jag har ledsnat på det efter den här hösten.

Bj-Nykvarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det vara så att man är känslig för den
> torrare luften? Och att slemhinnorna blir mer
> utsatta?

Jag får lätt väldigt torra slemhinnor på vintern, näsblod tre gånger i veckan torra. Det slipper jag om jag smörjer näsan lite med Nozoil någon till ett par gånger i veckan beroende på väder. Jag inbillar mig att jag blir mindre snorig också vilket kanske inte vore helt orimligt när alternativet är fina sår i näsan för skit att ta sig in i. Effekten på totalvälmåendet är dock klart försumbar men den mentala effekten av en aning mindre snuva är stor nog för att det ska vara värt det.

Placebo? Näsblodet: knappast. Snuvan: kanske men funkar det så funkar det.

Sjuukt dålig tajming för förkylning här;
Är på dammig ö med höga berg och finfin utförscykling. Så blev man förkyld (plus andra jävliga grejer som drabbade lillkillen)
Vi får se om det blir nån cykling. Som tur är finns det iaf öl.

MtbLars skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjuukt dålig tajming för förkylning här;
> Är på dammig ö med höga berg och finfin
> utförscykling. Så blev man förkyld (plus andra
> jävliga grejer som drabbade lillkillen)
> Vi får se om det blir nån cykling. Som tur är
> finns det iaf öl.

Usch! Låter fruktansvärt. Lider verkligen med dig.

Tillbaka
Topp