Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

Ett pojkband i Gbg alltså :)

Bilagor

• boymachine.jpg
    boymachine.jpg
    78 KB · Besök: 123
Måste verkligen ge cred till cykelkraft som utan tjafs betalade tillbaka mellanskillnaden efter prissänkningen. Fantastisk service!

Jag blir lite kränkt över att den verkar helt ok för det priset, när det finns så mycket dyrare cyklar man spanar på men egentligen inte alls har råd med.

Kan ingen komma med nåt dåligt om den snart? :p

Dom bromsarna är väl helt ok. Men i den prisnivån ändå nåt man kan byta på en gång och lägga i reservdelslådan.

Tänker mest på ram, geo, hållbarhet, Några större nackdelar på att köra en RM som "grund" ?

14 000 hos andra tillverkare räcker ju bara till ram, dämpare + yare, om ens det.

Senast ändrad:
N_sandstrom sa:
Dom bromsarna är väl helt ok. Men i den prisnivån ändå nåt man kan byta på en gång och lägga i reservdelslådan.

Tänker mest på ram, geo, hållbarhet, Några större nackdelar på att köra en RM som "grund" ?

14 000 hos andra tillverkare räcker ju bara till ram, dämpare + yare, om ens det.

Var tyvärr det enda jag kunde komma som inte var ??, annars finns det inte nåt att gnälla på tycker jag iaf.

Var ute på första rundan med min idag, vart sjuk i över 1 månad så det vart soft runda, så inte lungorna skulle hostas upp, fick lätta lite på trycket i framdämparn behövde bättre lågfartsdämpning ? inget att anmärka än.
Inga stökstigar nerför eller branta backar så ingen mer input än.
Har RM 90-27,5 plus.

Paco sa:
N_sandstrom sa:

Var tyvärr det enda jag kunde komma som inte var ??, annars finns det inte nåt att gnälla på tycker jag iaf.
?

Säger det samma. Testkörde både en Trek Remedy 8 och en Fuel Ex 8 några timmar på samma stigar i Änggården innan jag slog till på denna. Den här tycker jag var minst lika bra som dom i känslan och bättre för mig rent geometrimässigt. Och kostar hälften så mycket.

Jämfört med remedyn kändes den smidigare och mer hanterbar när det gick långsamt och bättre i klättringar men inte fullt lika stabil känsla utför.

Jämfört med Fuel Ex kändes den roligare och mer lekfull. Bättre och mer förtroendeingivande utför men ändå jämförbar i klättringen.

Mest lik var den ändå fuel ex men lite mer aggressiv och det är jag glad för. Remedyn var lite för mycket cykel för mina behov.

Dämpning är jag ingen expert på men den kändes helt jämförbar.

Som sagt så är bromsarna lite svampiga men det var dom på Trek-cyklarna också. Kort sagt ett extremt bra köp! Kollar man runt lite på andra sidor så kostar den typ 2600 euro egentligen så är ju en cykel helt och hållet i samma klass, bara att det är jättebra rea just nu.

Supernöjd att det blev denna och inte en Trek!

Senast ändrad:
Var ute på en kort tur i skogen idag, Trots att den är något tyngre, har längre hjulbas och reach än min förra cykel kona process 134dl. Så känns den lättare och "snabb" utan att kännas ostabil. kommer bli bra det här, ska flytta sadeln för bättre viktfördelning, är något för mycket framåt nu.

Ni som kan sånt här med geometri, Kan min känsla stämma trots högre vikt längre hjulbase mm. Eller är det bara en villfarelse??

N_sandstrom sa:
Jag blir lite kränkt över att den verkar helt ok för det priset, när det finns så mycket dyrare cyklar man spanar på men egentligen inte alls har råd med.

Kan ingen komma med nåt dåligt om den snart? :p

Ful färgsättning. Känns lite dinkytoys? :)
Prisvärd jawohl.

Noobonbike sa:
Var ute på en kort tur i skogen idag, Trots att den är något tyngre, har längre hjulbas och reach än min förra cykel kona process 134dl. Så känns den lättare och "snabb" utan att kännas ostabil. kommer bli bra det här, ska flytta sadeln för bättre viktfördelning, är något för mycket framåt nu.

Ni som kan sånt här med geometri, Kan min känsla stämma trots högre vikt längre hjulbase mm. Eller är det bara en villfarelse??

Va inte en kommentar, finns ju enligt sägen hur mycket kompetens som helst här, Var är ni, behöver er hjälp!!

Noobonbike sa:
Noobonbike sa:

Va inte en kommentar, finns ju enligt sägen hur mycket kompetens som helst här, Var är ni, behöver er hjälp!!

Kan bero på mycket. Kortare överrör tex. Men i detta fall borde det snarare handla om ett mer aktivt länkage med lite mer "pop"/ bättre stöd i mellanregister tex. Dämparinställningar osv. Gör väldigt mycket till hur en hoj känns :)

Mtboholic sa:
Noobonbike sa:
Noobonbike sa:

Kan bero på mycket. Kortare överrör tex. Men i detta fall borde det snarare handla om ett mer aktivt länkage med lite mer "pop"/ bättre stöd i mellanregister tex. Dämparinställningar osv. Gör väldigt mycket till hur en hoj känns :)

Eller nåt så enkelt som andra däck, hjul och i övrigt lättare ekipage?
Kona är ju sällan särskilt lätta från fabrik.

Jag köpte blizzard 70-27+. Tror inte det är någon villfarelse då jag fick exakt samma känsla jämfört med de andra cyklarna jag testat. Den kändes roligare och smidigare på nåt vis. Det är gött så sätt.

Har lurat ut en kompis på en provrunda i skogen och han har sen kikat lite efter något begagnat. Men det här känns ju betydligt mer prisvärt så han funderar nu på en 50-27+ som verkar helt rätt. Men det där med storlek... Han hamnar precis mellan 46 och 50 cm med sina 182 cm. Hur ska man tänka då? Den verkar ju ha lite längre reach så jag tänker mer 46 cm men?

iMats sa:
Har lurat ut en kompis på en provrunda i skogen och han har sen kikat lite efter något begagnat. Men det här känns ju betydligt mer prisvärt så han funderar nu på en 50-27+ som verkar helt rätt. Men det där med storlek... Han hamnar precis mellan 46 och 50 cm med sina 182 cm. Hur ska man tänka då? Den verkar ju ha lite längre reach så jag tänker mer 46 cm men?

Tror jag är helt rätt tänkt. Det sitter ganska kort styrstam på 40 mm på så finns ju utrymme att gå upp till typ 60 mm utan problem om den känns för kort. Enligt tillverkarens hemsida så är 46 cm för personer upp till 190 cm och 50 cm är från 179 cm upp till 200 cm.

Senast ändrad:
Har oxå lurat på en polare en Blizzard 70. Räknar med den ska få sig en omgång i mitt garage på måndag.

Slog till på en 70-27+ ska bli sjukt kul att testa denna. Har sen tidigare kör på en Trek top-fuel 8. Men har kännt att jag vill ha mer slaglängd då det körs mestadels stök och bök stig och i bikepark.
Är 185 men tog en 46 är alltid lättare att göra en lite för lite cyckel större än tvärtom.
Slängde med ett par dubbdäck med så man kan prova den direkt på lite is å snö ??

Vad man har läst här så verkar detta va en prisvärd cykel.
Återkommer med rapport när den är testad.

Bra fynd. Har också letat bland andra modeller och antagit att dom helt enkelt skitit i att specat sådant. (alla gör ju inte ens det, trots att det är 2017)

Ja reach finns med på 2018 års modeller men de har samma ram. Körde en runda idag igen med min 70-27+ i strlk 50 cm. Helt grym cykel verkligen!

Bilagor

• IMG_5314.JPG
    IMG_5314.JPG
    424.9 KB · Besök: 160
Ni som har köpt Blizzard 70 27.5+, vet ni vad det är för i.d på fälgarna?
Det står bara 40mm i specen men inte om det är yttre eller inre....

Ännu en snål Göteborgare som slagit till. Fortfarande lite chockad över hur mycket man fick för pengarna(ganska många kilo också iofs). Det blev en blizzard 50-27 med ett av de värsta färgteman jag sett på en cykel någon gång. 15,5 kilo som på bilden. Nu börjar bantningskuren...

IMG_20180108_172032.jpg

Äh, färgen är rätt ball. Bra mycket roligare än stealth matt svart som många andra ramar begåvats med. Det enda jag skulle vilja ändra är att riva bort alla klibbor på gaffeln och köra helsvart sadel.

Sixten Fors sa:
Äh, färgen är rätt ball. Bra mycket roligare än stealth matt svart som många andra ramar begåvats med. Det enda jag skulle vilja ändra är att riva bort alla klibbor på gaffeln och köra helsvart sadel.

Jag behöver inte oroa mig gör att slarva bort den i alla fall. Kvaliten på ramen känns över förväntan och provturen på parkeringen igår kändes riktigt bra.
Om någon vill testa en 41.5 storlek så finns cykeln i majorna i göteborg. De har ju fortfarande rea trots att de räknade ner timmarna förra veckan och hetsade mig till köp.

Ah nice!
Hade varit kul att få en rapport om hur den känns. Kanske till och med få klämma lite på den :)

Sixten Fors sa:

Perfekt färg om man gillar hot wheels :D

Tillbaka
Topp