Är det normalt att slita ut däcken efter 150 mil?

JonasCarlsson

Ny medlem
Hej!

Jag har i år cyklat 150 mil på mina Michelin XCR Dry2 UST.
Jag måste redan byta! Hojen släpper, ålar, spinner och glider som om det vore is jag körde på.
Grus och stigar blir som såpa!
Fortsätter det såhär så sliter jag ut två par däck per säsong.

Hur länge håller era däck egentligen?

MVH
Jonas

Du bromsar för mycket... eller kör för mycket asfalt?
Har haft hårda outslitliga däck (Tråkiga en lååång stund), och mjuka med kalas-fäste (Roligt en kort stund.) Det är bara att välja. Ju billigare desto mer seglivade?

Har samma däck(fast inte UST) och har efter ganska exakt samma distans nu slitit ut den grå ytan. Förmodligen är det svarta gummit hårdare och ger sämre grepp. Det lär jag väl upptäcka på morgondagens tävling i så fall... Måste ändå påpeka att de varit sagolikt snabba hittills iaf.

Mina Racing Ralph UST gick 100 mil på Transportugal Garmin i den Portugisiska stenöknen och sedan kanske 20-30mil här hemma de är rätt så slut nu......

Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> under ett år, 10 par däck kanske jag gör av
> med.

Fsat du cyklar liiiiiiiite mer än oss andra eller? :) Hur länge håller däcken du tävlar med då?

Håller och håller... Egentligen är jag en riktg snålkörare som kan ha däck i evigheter. de däcken jag tävlar på byter jag så jag har fräscha. så egentligen sliter jag inte ut däcken mönstermässigt. antingen punkar jag dem, eller byter innan de är utslitna.

Faktum är väl endå att däck som är gjorda för att ha grepp sällan är särskilt slittåliga, själv har jag Michelin XCR mud på nu och dom kommer nog inte hänga med särskilt länge. Nästa däck kanske blir Maxxis Crossmark om dom inte vore så förbannat tunga som UST... ;-) Racing Ralph 2,1 evo UST verkar helt omöjliga att få tag på nu :-/ T

Brakastruten skrev:
> Du bromsar för mycket...

eller cyklar för sakta. Hög fart över rötter gör att det inte slinter lika lätt. Åtminstone upplever jag det så.

Nån som har koll lite på hur länge ett par cont. twister supersonic håller på hårdpackad grusväg? letar nämligen efter ett bra allround däck för träning
Fredrick

Michelin slits snabbt. Racing Ralph och Nobby Nic håller betydligt längre. Det ända däck jag slitit ut snabbare än Michelin var något gult Tioga-däck med supermjukt gummi. Bra i teorin men det var så vekt att det inte kunde hålla spår i kurvor på asfalt.

Det omvända rekordet är mina urgamla Speacialized Team Control. Det har legat i många år och gick innan dess två säsonger. Nu sitter de på träningscykeln och har fortfarande bra fäste. Att de väger 500gr gör inte saken sämre. Specialized kan det där med att göra däck...

Notorisk fegbromsare som jag är gick ett Maxxis Minion DH specific 40a (R) åt på tre dagar i alperna, det var rekord hittills. fast det greppade ju onekligen fint.

däck med mjukt gummi som även greppar när det är blött slits ganska snabbt på stenar asfalt, grusväg etc. Vill ni ha evighetsdäck i hårdplast så be my guest men jag skulle inte vilja åka med såna. Finns ingen kombo med mjukt fint gummi och jätte lång hållbarhet. Jag är extremt kinkig jag byter så fort kanterna börjar se en aningen runda ut=)

Men om ni cyklar mycket så är väl inte 2 par däck per år så värst mycket eller?

Körde själv på ett par Micheline XC Dry 2.0" på min hoj innan. De var nästan blankslitna i mitten. Fast de har ju gått över 200mil minst. Har egentligen ingen koll på hur långt de gått. Vilken jäkla skillnad det var att byta till däck med riktigt mönster. Nobby Nick 2.4+2.25 passar mig mycket bättre.

Jag kan mönstermässigt köra på däck hur länge som helst verkar det som, mina racing ralph blev lite sitna i rullytan dock men det är nog de enda i stort sett som har bivit det. Vissa däck har slitits mer på sidorna faktiskt. Men hellre greppigt gummi och byta oftare, så hade jag gjort om det varit ett "issue" för mig.

Jag slet ut ett par Continental Speed King Supersonic 2,3" rätt fort med, men som sagt. Köper man mjuka däck så slits de fortare.

PanaracerFury skrev:
> mitscat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > letar nämligen efter ett bra allround
> > däck för träning
> > Fredrick
>
>
> Då tycker jag att du ska testa Panaracer Cinder
> http://www.mtbr.com/cat/tires-and-wheels/Tire/pana
> racer/cinder/PRD_363912_151crx.aspx

ok, tackar för tipset, de får väll bli ett par av dem vid nästa däck byte.
Fredrici

Tack för alla svar!
Ni som kört med Michelin XCR beskriver precis det som jag upplevt.
Jag kör mest grusväg och gillade egentligen däcken när de var nya men de är bara bra i 75 mil, sen blir de snabbt utslitna i mitten.
Jag byter.

50% av alla MTB:are verkar köra med Racing Ralph (bak?) och Nobby Nic (fram?).
Är det det vinnande konceptet, även om man kör 70% grusväg?
Har även kikat lite på Hutchinson Air Light UST, väger 680g.

Tack igen för alla svar!

Med så mycket grusväg kan du lungt köra rr både fram och bak. Aningen sämre grepp i skogen kanske men det är ju bara att ta det lite lungt i dom värsta kurvorna så går det bra.

mitscat skrev:
> Nån som har koll lite på hur länge ett par
> cont. twister supersonic håller på hårdpackad
> grusväg? letar nämligen efter ett bra allround
> däck för träning

Dyra lättviktsdäck för träning? Då måste du ha gott om pengar och gilla att laga punkteringar! *ler*

Gillar du Continental tycker jag du ska kika lite på Race King 2.0 som träningsdäck. Funkar klockrent på hårda grusvägar och har ganska bra fäste i skogen också även om det är lite blött. (Fast det är ju inte så mycket mönster, så lera är de inte optimala i.) Billiga är de också, runt 200 kr om du köper hos din LBS och ännu mindre på nätet.

Daniel_E skrev:
> mitscat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som har koll lite på hur länge ett par
> > cont. twister supersonic håller på
> hårdpackad
> > grusväg? letar nämligen efter ett bra
> allround
> > däck för träning
>
> Dyra lättviktsdäck för träning? Då måste du
> ha gott om pengar och gilla att laga punkteringar!
> *ler*

haha.... jo man kan ju tro de :)
fast i själva verket så är jag student och fattig 365 dagar om året :/
men de lätt värt att käka nudlar och vatten för ett fint cykel däck... :D
Fredrick

Många väljer RR både fram och bak och kanske NN fram. Jag har fått uppfattningen om att de är dyra och slits relativt fort. Jag kan gå med på att de mycket, mycket väl kan användas vid tävling men vid träning letar jag efter mer prisvärda alternativ. Dessa behöver inte vara lika lätta eller lättrullade eftersom tyngd kan ge mer motstång och således starkare ben. :-)

Jag ser mig själv som medelmotionär med 10 mil en bra vecka.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp