Är det värt att köpa ny cykel?

andreas_e93

Ny medlem
Hej! Jag har en begagnad cykel som jag köpte för ca två år sedan för 2500 kr. Märket är Crescent och det står också Imagine på den. Bakväxeln är en Deore och framväxeln står det bara Shimano på. Växlarna går lite grand hoppigt. Jag planerar att köpa en ny cykel, Ideal Hillmaster (OBS. Detta inlägg handlar inte om VILKEN cykel jag ska köpa utan om det är värt att köpa en ny), som har Deore-bakväxel och Deore-framväxel. Jag undrar helt enkelt om det är värt att lägga ner 6000 på en ny cykel?

6000 är alldeles för mycket pengar för en ny cykel. Det är inte värt det. Du kommer bara börja cykla i skogen och sånt tjafs.

Skämt å sido, 6000 är en bra ingångssumma för en ny hardtail. Komponentnivån hamnar någonstans där du skriver (deore bordfe du kunna få rakt igenom) Eller ännu hellre något rigtigt bra beggat för det priset. Finns det en anledning till att du vill ha en "IDEAL"? Eller bara någon cykelförsäljare som tutat i dig det?

Läs den här tråden: http://happymtb.org/forum/lasvart/out.php?s=272

så har du säkert en bättre definerad fråga till oss snart. Välkommen i MTB-träsket.

EDIT: Lite hjälp på traven oxå..

Senast redigerad av en moderator:
Du frågar på fel ställe. Finns många här som säkert har cyklar i garaget som har ett sammanlagt värde på 60 000 kr eller mer.

6000 kr är ganska lite för en cykel. Lite som att köpa en ny bil för 40 000 kr. Billigt!

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> 6000 kr är ganska lite för en cykel. Lite som
> att köpa en ny bil för 40 000 kr. Billigt!

40 kkr för en ny bil? Du måste vara helt dum i huvudet. För 40 kkr kan man få 2 st nya LADA eller kanske till och med 3 Volga. Du bör åka till Ryssland när du ska ha en bra bil.

Glenn

Du har en poäng, men ändå inte.

Tänkte så här: en "bra", ny bil i golf-storlek kostar ca 200 000 kr. En femtedel av detta pris är 40 000.

En bra cykel som har det allt man behöver (men ingen direkt lyx kanske, lite som en Golf) är ca 30 000 kr. En femtedel av detta pris är 6 000 kr.

En Lada är som en begagnad Crescent från 1982.

Men det kan väl inte spela så stor roll ändå vad det står på växlarna? Viktigare är väl att de funkar tillräckligt bra? Dessutom, spelar inte platsen en väldigt stor roll?

"En bra cykel som har det allt man behöver (men ingen direkt lyx kanske, lite som en Golf) är ca 30 000 kr. En femtedel av detta pris är 6 000 kr."

Det här tycker jag är bs. Men det kanske bara är jag.

Om nu det bara är dina växlar du inte är nöjd med.. Kanske räcker med att köpa en ny drivlina (kasset, kedja och kransar)

Sen om det spelar roll vad det står på växlarna? Nej inte enligt min mening. Där man kan märka stor skillnad är på växelreglagen. Ett byte på bakväxel från deore till xt märkte inte jag någon skillnad på men byte från deore till xt reglage var en stor skillnad.

Hur menar du med att "platsen spelar roll"?

CR1Falun skrev:
> Men det som alltid bättre att satsa på kvalitet,
> dyrare är bättre när det gäller cyklar (och
> sprit).

Enkelt uttrykt så förklarar det som står på växlarna hur bra de funkar. Fast en växel består av fler vesäntliga delar än växlar. Som vevlager och styrlager tillexempel.

vad du menar med platsen fattar jag onte. förklara.
-läs rippas guide först. Vi happyiter gillar att vara hjälpsamma men frågan du ställer kommer upp väldigt ofta och en uppsättning med svar till dig finns i tråden. Se det som en läxa och återkom när du gjurt den.

Det som jag undrade från första början (jag skrev kanske lite fel) var om ni tror det är roligare att cykla med den nya jag tänkt köpa (Ideal Hillmaster) eller om det inte är just någon skillnad? Visserligen är det en fråga som beror på mig, men har ni något att säga om det? Cyklarna har ju ungefär likadana komponenter, det som skiljer är att min nuvarande är dåligt servad och minst 2 år.
Jag ursäktar mig utifall ni tycker jag frågar samma sak nu.

Fässberg gav väl ett ganska bra svar? Underhållet slipper du inte undan för att grejerna är nyare. De blir snart lika trista som de du redan åstadkommit, utan skötsel.
Men har du obegränsat med pengar, köp flera!

Brakastruten skrev:
> "Fast en växel består av fler vesäntliga delar
> än växlar. Som vevlager och styrlager
> tillexempel."
> -?

Syftar mest på sk. "dekaltrimmning".

Tyst me er hela bunten! eller neggo nissarna iallafall:) Min cykel ja hade innan den här som är betydligt DYRARE(mm) kosta runt 6 tusen.. och utvecklingen går fram mot så den du köper för 6 tusen nu skulle kostat 19 för några år sen..

Den som kosta mej ca 6 tusen, hel dämpad monark.. kunde ja lätt cykla 10 mil om dagen på sommaren.. Mindre krångel me den än va ja har nu me min dyrare:)

Om det kommer var roligare att cykla på den nya cykeln som har fungerande växlar? Ja det kommer det!

Är det dumt att köpa en helt ny cykel för 6 lakan istället för att antingen fixa till drivlinan själv för ca en tusing eller lämna in den för säg max 1500.. Ja det är faktiskt riktigt korkat :)

Slutsats, kommer det vara lika roligt att cykla på min gamla cykel fast med fungerande växlar plus att ha minst 4 lax över till att köpa andra cykelprylar för? Nej, det kommer vara ROLIGARE!!! :D

om du köper en för 60 tusen.. Är den NY

Köper du en billigare använder dom inte den nyaste "teknologin" hehe:) Du fattar säkert va ja menar

Som tex Motion Controle.. För 5 år sen.. såg man de på cyklar? Nånsin?

Hillmaster för 19000:- ? Har de varit så dyra någon gång?
Crescent må ha tappad lite av marknaden, men tyvär känns väl inte Ideal som ngn. bättre investering bland prylfolket?
Är det en så´n här du har:
image_1_32088big.jpg

Den är väl inte så oäven? Testade grannens innan den blev "stulet lånad" ett tag..

Ok jag omformulerar mitt svar lite dåra..

Om det kommer var roligare att cykla på den nya cykeln som har fungerande växlar? Ja det kommer det!

Är det dumt att köpa en helt ny cykel för 6 lakan istället för att antingen fixa till drivlinan själv för ca en tusing eller lämna in den för säg max 1500.. Ja det är faktiskt riktigt korkat :)

Slutsats, kommer det vara lika roligt att cykla på min gamla cykel fast med fungerande växlar plus att ha minst 4 lax över till att köpa andra cykelprylar för? Nej, det kommer vara ROLIGARE!!! :D

Och om du väljer att tro på vad Muts säger så kan du fortfarande har kvar den gamla cykeln, byta drivlinan och uppgradera med en ny gaffel. För det är endast på gaffeln du kommer märka stor skillnad på den berömda "teknologin" som Muts nämner och i slutändan kommer du ändå har några lax över att spendera på brudar och alkohol....

Ett bra köp är om man är nöjd med cykeln, sen spelar det inte roll vad det står på. Men det som händer om man snålar är att man fort tröttnar och vill byta upp sig, den billiga hojen blir då inte så bilig till slut.

Jag gissar på 15000:- är nedre gräns.

Brudar och alkohol är det enda som räknas. Vad man cyklar på är sekundärt, det är knappast som att man får fler och snyggare brudar med en dyr hoj.

Har lyckat förmå stoppa Andreas snart, från att köpa ngt. så onödigt som en cykel?
Det är ju roligt att det dök upp en sådan tråd till slut! Bland alla "vill ha trådar", vänta på paket och projekt hit o dit.. :-D

Vad är Morfum? Ja, Brakastruten, det är en precis likadan jag har.

En dag cyklade jag upp med pappa på ett berg där man har bra utsikt. Ingenting hördes förutom ett lågt surr från någon bondgård. Jag kände ett "själslugn". :D Naturen är fantastisk.

Jag har cyklat på en stram budget med väldigt låg tröskel för dyra prylar. det dyraste jag lagt ner senaste tiden är cykeldatorn. rea på C.O.

Men jag kan säga att det duger med dom billigaste växelväljarna. Visst, det kan bli glapp efter ett tag men justerar man efter det så funkar det. Och det händer inte för ofta, då är du usel.

andreas_e93 skrev:
> Men det kan väl inte spela så stor roll ändå
> vad det står på växlarna? Viktigare är väl
> att de funkar tillräckligt bra?

Visdomsord på min ära!
Det är inte många här som inser hur rätt du har ;-)
En av de som insett det är Fässberg och det han skrev 16:41 borde in på läsvärt.

"Vad menar du med "vill ha-trådar"? Verkar det som jag inte vill ha något?"

-Det finns en hel del önskelistor på forumet, och så kommer denna tråd! Som utan att ha bett om det, förvandlas till en stark vädjan till trådskaparen och formligen ropar ut: Låt bli! Gör det inte... :-D

Det kommer så oväntat. Kul!
Tror säkert att du också söker alla tänkbara ursäkter till att få köpa ngt. nytt! Precis som oss andra.

Jag tycker allt kan ställas i relation till hur mycket man använder prylarna, själv skulle jag inte dra mig ett smack för att köpa en hoj för 20 000, jag cyklar i stort sett varje dag.

Däremot skulle jag dra mig för att köpa ex en symaskin för 5 000 som förmodligen skulle stå oanvänd på vinden. Eller en dyr antikvitet som skullle stå och samla damm på ngn hylla.

Hajar du?

andreas_e93 skrev:
> Jag undrar helt enkelt om det
> är värt att lägga ner 6000 på en ny cykel?

Nej, men du kan få ett juste hjul för 6k

Mårten skrev:
> "En bra cykel som har det allt man behöver (men
> ingen direkt lyx kanske, lite som en Golf) är ca
> 30 000 kr. En femtedel av detta pris är 6 000
> kr."
>
> Det här tycker jag är bs. Men det kanske bara
> är jag.

Självklart är det på sätt och vis BS - men det min åsikt. Vad jag menade med min post var bara det att

a) många människor lägger ut massor på bilar och tycker redan 6000 är för mycket för en cykel.
b) 6000 kr är ganska lite för en cykel när man ser till vad folk ofta lägger ut på sina cyklar.

Självklart kan man ha roligt på billiga cyklar. Och jag säger inte att man behöver lägga ut 30 000 kr för att få allt man behöver. Man kan få det billigare än så. Det handlar bara om var man själv tycker att man finner sin "point of diminishing returns" - dvs priset där man inte tycker att man får något avsevärt bättre (eller finare).

För mig är den summan ca 30 000. För den summan tycker jag att jag inte behöver göra en enda kompromiss i materialval utan jag får allt jag behöver. Troligen skulle jag dock kompromissa från detta om jag köpte något idag, men t.ex. en landsvägshoj för under 20 000 skulle jag knappast köpa för då skulle jag börja byta delar direkt. Och det är inte heller så smart affär. Men som jag sa - det är personligt, mtb som intresserar mig mindre tycker jag att jag inte att jag behöver så dyr hoj, så för ca 2000-2500 euro får jag allt jag "anser mig behöva".

Sen så verkar det nog som att vi inte är på samma linje när du skriver om att brudar och alkohol är det enda som räknas. Vilket skulle betyda att du prioriterar helt annorlunda än jag gör. Men var och en med sitt. Och att Morfum har roligt på en 500 kronors cykel är ju bra. Men jag sa ju aldrig att priset har något att göra med hur roligt man har.

Nu har ju frågan ändrats, men ursprungsfrågan var ju av ganska teoretisk karaktär eftersom han frågade uttryckligen om 6000 kr är galet mycket pengar för en ny cykel. Och mitt svar var att många tycker att det är väldigt lite.

Så vad exakt som egentligen var BS förstår jag inte?

castrello: ursprungsfrågan var ju huruvida han skulle ha roligare på en ny cykel för 6 lax kontra hans gamla cykel.
Båda var nästan identiskt utrustade men på hans gamla var drivlinan slut / behövde växlarna justeras....

castrello skrev:

> Självklart kan man ha roligt på billiga cyklar.
> Och jag säger inte att man behöver lägga ut 30
> 000 kr för att få allt man behöver. Man kan få
> det billigare än så. Det handlar bara om var man
> själv tycker att man finner sin "point of
> diminishing returns" - dvs priset där man inte
> tycker att man får något avsevärt bättre
> (eller finare).

Det är väl så, att "gränsnyttan" avtar betydligt förr om man talar om HTs. En HT för 30 k är inte tre gånger roligare än en för 10 k. "Nyttan" av varje extra spenderad krona avtar, för de flesta av oss, alltmer ju dyrare hojen är. Annorlunda uttryckt, en hoj för 10k är sannolikt mycket bättre än en för 5 k. En hoj för 15 k är något bättre än en för 10 k, men skillanden är mindre än mellan 5 och 10 k. Därefter avtar nyttan snabbare. Det handlar framför allt om att spara vikt, varje sparat gram blir dyrare än det förra, och dessutom inträder ofta en trade-off, som innebär att komponenterna blir vekare. Ju lättare desto vekare.

Jag känner folk som har skitkul i skogen på hojar som kostat betydligt mindre än 10k. De är helt enkelt bra cyklister. Jag tycker man ska vara försiktig så folk inte får för sig att man inte kan njuta av att hoja stig och ha skitkul utan att spendera en förskräcklig massa pengar.

Mitt tips till den som just ska köpa sin första bättre hoj och har svårt att få kassan att räcka till är att titta på fjolårets modeller. Ofta är skillnaderna minimala och helt negligerbara. Hellre än 07a med XT-komponenter än en 08a med Deore. På HT sidan har det egentligen inte hänt något sedan slutet av 90-talet.

castrello: Det jag tyckte var bullshit var att man bara får en fungerande hoj för 30k utan någon lyx. För 6000 kan du absolut få en väl fungerande hoj. Går du up till 10k prickar du definitivt in gränsen för när det börjar kosta sjukt mycket mer att förbättra hojen märkbart.

Allt över deore, mx comp, brand-x aluram, deore-hjul osv. Är lyx imho. Under den nivån kan man säkert hitta fungerande komponenter men min uppfattning är att man ungefär där peakar på pris/nytta-grafen som ser ut ungefär som ett upp och ned vänt u.

Fässberg skrev:
> castrello: ursprungsfrågan var ju huruvida han
> skulle ha roligare på en ny cykel för 6 lax
> kontra hans gamla cykel.
> Båda var nästan identiskt utrustade men på hans
> gamla var drivlinan slut / behövde växlarna
> justeras....

Ursprungsfrågan (som jag svarade på med min liknelse) var ju:

"Jag undrar helt enkelt om det är värt att lägga ner 6000 på en ny cykel?"

Och jag tolkade den som en allmän fråga om huruvida det är värt pengarna att köpa en cykel för 6K kr, han nämnde inget om roligare eller något sådant.

Det var ju först senare han blev mera specifik i sina frågor.

Och då skulle jag ha sagt att han kanske skulle ha roligare på sin nya cykel. Eller så inte.

Per//

Håller givetvis med dig, anser också att man får väldigt lite extra om man köper en HT för över 15000-20000 kr jämfört med en för 30 000. Men att diskutera en sådan sak är ju väldigt svårt. Jaghar cykelkompisar som börjar må dåligt om de inte har kolfiber, xtr, titan på sina cyklar och för dem så är nog deras point of diminishing returns mycket högre satt än för mig.

Enkelt sagt kunde man väl säga att the point of diminishing returns är någonstans där man personligen finner att man inte skulle bli snabbare/säkrare/koolare/(valfritt adjektiv som bäst beskriver det som är viktigt för en) fastän man satte ut mera pengar. Alternativt att frugan skulle ge en för mycket skäll.

För mig duger en FS-xc på 12 kg alldeles utmärkt, men för Kessiakoff vore det troligen en katastrof. Hans point of diminishing returns är således högre (men så betalar han ju inte cykeln själv heller).

Mårten skrev:
> castrello: Det jag tyckte var bullshit var att man
> bara får en fungerande hoj för 30k utan någon
> lyx. För 6000 kan du absolut få en väl
> fungerande hoj. Går du up till 10k prickar du
> definitivt in gränsen för när det börjar kosta
> sjukt mycket mer att förbättra hojen märkbart.
>
> Allt över deore, mx comp, brand-x aluram,
> deore-hjul osv. Är lyx imho. Under den nivån kan
> man säkert hitta fungerande komponenter men min
> uppfattning är att man ungefär där peakar på
> pris/nytta-grafen som ser ut ungefär som ett upp
> och ned vänt u.

Jag menade förstås att VW Golf är en fungerande bil, men inte lyx. En bil som har precis allt man behöver (men trots detta för dyr för väldigt många), men att det trots allt finns folk som kör dyra BMW, Mercedes osv osv.

Självklart får man mer än en fungerande hoj för 30000 men vad jag menade är att I MITT TYCKE så får man ALLT man någonsin skulle behöva redan där. Där finns punkten där alla extra slantarna endast är extra lyx. Att lägga ut mera pengar är ingen idé, så som jag ser det. Och nu pratar jag inte om vad man skulle klara sig med (ärligt talat tror jag att skulle uppleva att jag klarade mig med en lvghoj för kring 1000 €, men jag tycker helt ärligt att jag har roligare på något som är lättare och dyrare).

Men som jag tidigare påpekade, det är en personlig (och framför allt ekonomisk fråga) vad man anser vara behov och lyx. Jag ser inte behovet av det där sista snäppet på skalan (red, record, xtr, x.o, senaste kolfiberramen), men tycker också att en cykel för 25 000 kr är vettigare än min bil som står på gatan som kostade kring 150 000 (bilen, inte gatan).

Fässberg skrev:
> castrello: om du läser alla inlägg från
> trådskaparen så kanske.....

Jo, men läs också mina inlägg... Jag försvarade mig bara mot främst Mårtens snack om att det var bs det jag sa. Och om du kollar riktigt noga ser du att mitt ursprungliga svar kom när trådskaparen lagt bara trådstarten. Och frågade han:

"Jag undrar helt enkelt om det är värt att lägga ner 6000 på en ny cykel?"

Sen resten av diskussionen (som jag främst hade med diskussionsglada Mårten) gällde bara på en teoretiskt nivå om hur mycket man tycker det är värt att lägga ner på en cykel. Och den hade jag främst med Mårten för att han tyckte att min personliga uppfattning om point of diminishing returns var BS.

Nu har jag givetvis läst alla hans inlägg - och sett vad han verkligen var ute efter med sin ursprungliga fråga. Men det framgick inte speciellt tydligt i början.

Så kanske jag missuppfattade frågan. Jag trodde han ärligt talat funderade på om 6K är för mycket för en cykel (på samma sätt som folk som inte cyklar kan tappa hakan när man säger priset på sin cykel) när frågan egentligen var om han ska försöka justera växlarna eller köpa ny cykel. My bad i så fall.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp