Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> castrello: Det jag tyckte var bullshit var att man
> bara får en fungerande hoj för 30k utan någon
> lyx. För 6000 kan du absolut få en väl
> fungerande hoj. Går du up till 10k prickar du
> definitivt in gränsen för när det börjar kosta
> sjukt mycket mer att förbättra hojen märkbart.
>
> Allt över deore, mx comp, brand-x aluram,
> deore-hjul osv. Är lyx imho. Under den nivån kan
> man säkert hitta fungerande komponenter men min
> uppfattning är att man ungefär där peakar på
> pris/nytta-grafen som ser ut ungefär som ett upp
> och ned vänt u.
Jag menade förstås att VW Golf är en fungerande bil, men inte lyx. En bil som har precis allt man behöver (men trots detta för dyr för väldigt många), men att det trots allt finns folk som kör dyra BMW, Mercedes osv osv.
Självklart får man mer än en fungerande hoj för 30000 men vad jag menade är att I MITT TYCKE så får man ALLT man någonsin skulle behöva redan där. Där finns punkten där alla extra slantarna endast är extra lyx. Att lägga ut mera pengar är ingen idé, så som jag ser det. Och nu pratar jag inte om vad man skulle klara sig med (ärligt talat tror jag att skulle uppleva att jag klarade mig med en lvghoj för kring 1000 €, men jag tycker helt ärligt att jag har roligare på något som är lättare och dyrare).
Men som jag tidigare påpekade, det är en personlig (och framför allt ekonomisk fråga) vad man anser vara behov och lyx. Jag ser inte behovet av det där sista snäppet på skalan (red, record, xtr, x.o, senaste kolfiberramen), men tycker också att en cykel för 25 000 kr är vettigare än min bil som står på gatan som kostade kring 150 000 (bilen, inte gatan).