Är det verkligen så stor skillnad mellan olika dämpare?

Höjdskräck

Aktiv medlem
En liten diskussionstråd om ett ämne jag ofta funderar över. Jag har testat en hög cyklar i de flesta discipliner de senaste åren o har kört på allt från budget OEM-grejer till top notch Fox Factory/Ultimate e t c. Har läst på en hel del o tycker mig förstå de teoretiska skillnaderna MEN jag tycker att i verkligheten så spelar det inte så stor roll överlag.

Jag vet att jag sticker ut hakan här och att säga ngt annat än att en Fox 36 Factory är himlen är politiskt självmord här på Happy och visst är den fin, men jag är faktiskt i princip lika nöjd med en Rythm.

Visst finns det skillnader och de skillnader jag har noterat överlag är att finkänsligheten i bättre dämpare är ngt bättre samt att de klarar specifika situationer ngt bättre som t ex brake bumps där en sämre dämpare verkar packa ihop lättare o kan kännas "träig". Sedan finns det ofta fler inställningsmöjligheter på en bättre dämpare om man orkar nörda in sig i sådant. Som mest skillnad känner jag när det är hög fart och stökigt men för att sätta en siffra på det så är handlar väl det om en 5-10% av tiden en tur tar.

Jag kan tänka mig att en top notch-dämpare lämpar sig för någon som tävlar och/eller som vill få ut absolut max ur en cykel. Jag förmodar också att om man under en lång tid kört en Yari o gör den till en Lyric så känner man en skillnad, men är det inte oxå lite placebo - det känns rätt att stämma in i kören att motion control är okänslig speciellt när man själv spenderat en hög pengar för konverteringen?

För mig känner jag ibland större skillnad mellan välservade dämpare o "fel"-servade än vad de har för mekaniskt innanmäte.

Det hade varit intressant att veta vad andra har för erfarenheter, handlar det om nyanser eller är det mer svart eller vitt?

Senast ändrad:
Det är skillnader såklart, men man får nog svälja stoltheten och säga att vi är väldigt få som kan få ut maximal prestanda ur en dämpare. Med det sagt tycker jag ändå att man som "amatör" känner skillnad. Bäst är att prova på partier man är välbekant med där man ändå har självförtroende att trycka på lite, och där man vet hur cykeln beter sig vid varje del av partiet och jämföra. Om jag söndagskör med kompisar spelar det i princip ingen roll vilken dämpare jag har, så där håller jag helt med.

Små skillnader jag känner är t.ex. att en bättre dämpare/gaffel återhämtar sig snabbare i stök än en sämre har gjort, vilket gör att jag har mer självförtroende då däcket är i marken igen snabbare. Bättre grepp helt enkelt. Märks främst när man svänger.

Bra diskussionsfråga. Håller i princip med, om terrängen är typisk "stigcykling". När farten ökar, lederna blir stökigare och längre så märker jag en större skillnad (och man hittar brister i tex en Motion control). Jag tror också att de flesta "fancy" dämpare har för många inställningar för många, en bra enkel dämpare (typ Grip) är nog bättre än en fel inställd "fancy" dämpare.

Man ska dock inte underskatta placebo effekten när man köpt en ny gaffel för 10k+...

Små skillnader jag känner är t.ex. att en bättre dämpare/gaffel återhämtar sig snabbare i stök än en sämre har gjort, vilket gör att jag har mer självförtroende då däcket är i marken igen snabbare. Bättre grepp helt enkelt. Märks främst när man svänger.
Ja, det kan jag faktiskt oxå tycka. Man kanske skjuter fram gränsen för vad man klarar av vad gäller stök o fart ngt med en bättre dämpare?

Bra diskussionsfråga. Håller i princip med, om terrängen är typisk "stigcykling". När farten ökar, lederna blir stökigare och längre så märker jag en större skillnad (och man hittar brister i tex en Motion control). Jag tror också att de flesta "fancy" dämpare har för många inställningar för många, en bra enkel dämpare (typ Grip) är nog bättre än en fel inställd "fancy" dämpare.

Man ska dock inte underskatta placebo effekten när man köpt en ny gaffel för 10k+...
Ja, rätt inställningar o även en "rätt" servad dämpare spelar absolut stor roll.

Ja, en Motion Control dämpare blir stel efter en slag. Så om två eller flera slag följer kort efter varandra tappar man kontroll. Jag bytte till en Charger 2.0 på min gamla Reba och skillnaden var otroligt stor. Jag kunde köra mycket snabbare genom småstök.

Skillnaden är dock mindre på dyrare dämpare. Jag har kört Charger RC dämpare sista åren och märker ingen skillnad med Charger 2.0. Charger 2.1 verkar vara lite bättre, men inte mycket (har dock inte provat själva).

Karaktär av dämparen och framförallt omfång av inställningar kan vara viktigare, framförallt om man är lätt eller tung eller tycker om annorlunda beteende.

Håller med!
Jag kom inte heller överens med MC dämparen men med rätt körstil (ett Bump taget...) kan den säkert också funka bra.
Har haft RCT3 Pikear som jag aldrig fick till och en Rhythem som var klockren efter två klicks justering, intet sagt att det är dåliga gafflar utan fel för mig, kunskapsbrist eller körsätt/vikt låter jag vara öppet.
Något att även ta med i beaktningen är länkage.
Jag har en Knolly med four by four länkage och jag upplevde ingen skillnad när jag bytt bakdämpare men på min gamla Strive med horstlink var det natt och dag.

Har oxå ungefär samma erfarenhet av motion control och tycker att den packar ihop en del i vissa situationer, märks speciellt tydligt vid brake bumps där jag enkelt kan jämföra (komma ihåg) med andra dämpare.

Men det verkar vara lite olika beroende på vilken gaffel den sitter i? Den nya Domain (budget-varianten av Zeb) har ju fått överlag mkt bra kritik och någon recensent anmärkte just på att han blev överraskad då det sitter en motion control-dämpare i den.

Bakdämpare är ännu mer komplicerat så klart, det är ju ganska ofta lite tuning med i bilden för att allt ska lira ihop med varandra.

Jag tror att man kan applicera ditt tänk på de sista tio procenten i prestanda på de flesta saker. Det är sen väldigt individuellt hur mycket man märker/bryr sig om det sista.

På xc-gafflar upplever jag ganska stor skillnad i beteende mellan olika märken snarare än mellan dyra och billiga gafflar. För mig är Fox-gafflar med Fit4 bättre på småstök (finkänsligare?) än motsvarande Rockshox som istället är bättre på att hålla sig högre i slaget. Manitou tycker jag har haft bäst kompromiss mellan finkänslighet och att hålla sig uppe i slaget, men lite andra kvalitetsproblem istället.

Sen tror jag att man upplever gafflarna rätt olika beroende på hur mycket man väger, är fabriksinställningarna någorlunda rätt för ens vikt och körstil så behövs inte så mycket inställningsmöjligheter. Dessutom upplever jag att jag vill ha mer inställningsmöjligheter ju längre slaglängd det är, för 100mm kan det litegrann kvitta hur man ställer in kompressionsdämpningen men för en 170mm gaffel märks det tydligare skillnad.

Rhythm med grip har jag och är rätt nöjd. Men om man kikar på tester så får ju grip-dämparen mkt bra betyg. Tror att den ligger bättre i prestanda jmf med rockshox MC. Tror också att förväntanseffekter spelar in när man testar grejer som ska vara bättre. Sen att prylarna är rätt inställda och att man använder rätt grejer för rätt situation lär vara nog så viktigt. Det är inte så lätt. Tycker det är nog så svårt att ställa in när man bara har LSC och rebound, ännu fler inställningar gör det ju ännu svårare.

Jag tror att man kan applicera ditt tänk på de sista tio procenten i prestanda på de flesta saker. Det är sen väldigt individuellt hur mycket man märker/bryr sig om det sista.
Det är väl så att det är just när det är som mest utmanande som man verkligen uppskattar det där lilla extra. Ungefär som 4-hjulsdrift på en bil.

Rhythm med grip har jag och är rätt nöjd. Men om man kikar på tester så får ju grip-dämparen mkt bra betyg. Tror att den ligger bättre i prestanda jmf med rockshox MC. Tror också att förväntanseffekter spelar in när man testar grejer som ska vara bättre. Sen att prylarna är rätt inställda och att man använder rätt grejer för rätt situation lär vara nog så viktigt. Det är inte så lätt. Tycker det är nog så svårt att ställa in när man bara har LSC och rebound, ännu fler inställningar gör det ju ännu svårare.
Håller med om Rythm som jag alltid i stort sett tyckt fungerar väl så bra som ngt annat.

För mig påminner diskussionen om dämpare den om HIFI-utrustning. Mycket åsikter men få som hade klarat ett äkta blindtest om man justerat sakerna så lika som möjligt. I alla fall över en viss lägstanivå.
Japp. En sak som förundrat mig länge är hur vissa recensenter/testare säger ngt i stil med "...det var först när jag stängde kompressionen med 2 klick som cykeln gick från att vara ocyklingsbar till att vara helt underbar...".

Sådana o liknande uttryck får mig o undra om jag är fullständigt lost då jag aldrig skulle märkt ngn större skillnad. Eller är dessa testare så jäkla rutinerade att de har snorkoll på finliret?

Japp. En sak som förundrat mig länge är hur vissa recensenter/testare säger ngt i stil med "...det var först när jag stängde kompressionen med 2 klick som cykeln gick från att vara ocyklingsbar till att vara helt underbar...".

Sådana o liknande uttryck får mig o undra om jag är fullständigt lost då jag aldrig skulle märkt ngn större skillnad. Eller är dessa testare så jäkla rutinerade att de har snorkoll på finliret?
Recencenter lever på annonser från tillverkare och att få låna grejer gratis.. Verkligen ett helt trasigt system som finns i de flesta brancher. Det är alltid så trevligt att läsa "råd och rön". Inte ofta de testar cykeldämpare bara =(

Recencenter lever på annonser från tillverkare och att få låna grejer gratis.. Verkligen ett helt trasigt system som finns i de flesta brancher. Det är alltid så trevligt att läsa "råd och rön". Inte ofta de testar cykeldämpare bara =(
Det gör dom flesta i den här tråden med lever på tester och vågar inte gå utan för boxen.

Det berör också mycket på gaffeln och vilken inställning det berör. På några märker man nästan ingenting på hela omfång, medan andra inställningar ger klart skillnad med en eller två klick.

Det gör dom flesta i den här tråden med lever på tester och vågar inte gå utan för boxen.
Skulle gärna köra på DVO eller Ext om det bara fanns på ngn cykel. Suntour har jag testat ett par.

Edit: Om man nu inte får gå på tester, hur ska man då kunna ta ett informerat beslut? Man vill ju inte bara hosta upp 10' på en höft bara för att det råkar vara ett annat varumärke.

Senast ändrad:
Jag kan inte göra nån jämförelse mellan olika märken men en direkt jämförelse mellan lyrik , revelation ultimate mot
rs gold 35 , var dumsnål å köpte en istället för att spara lite mer deg å köpa den senare , hursomhelst så i mitt tycke så är golden inte ens komfortabel för pendling , tung är den oxå då är jag jag ändå en tungviktare själv.
Mange

Jag har inte lusläst tråden. Men jag har avverkat några rebagafflar över åren. Det kan skilja väldigt mkt mellan olika exemplar. Och det kan skilja väldigt mkt beroende på var i serviceintervallet man är.

För de flesta handlar inte om att ta ut de sista 10 procenten utan att ta sig så långt det går.
60% av en bra gaffel kan ta en längre än 80 på en kass.
Hur mycket prestanda man får ut av fjädring mäter man med en klocka och den går inte att diskutera med.

Bryr man sig inte om klocka så får man mäta med handlederna man vad trivs med, då är kanske inte Factory mm det bästa valet.

Skulle gärna köra på DVO eller Ext om det bara fanns på ngn cykel. Suntour har jag testat ett par.

Edit: Om man nu inte får gå på tester, hur ska man då kunna ta ett informerat beslut? Man vill ju inte bara hosta upp 10' på en höft bara för att det råkar vara ett annat varumärke.
Då bygger man själv och väljer delar och går utan för oem boxen.

Stora frågan är ju om weekend warriors har nytta av en dyr avancerad gaffel? Kanske bättre med en klenare gaffel som flexar lite bekvämt och inte är racehård i dämpningen.

Stora frågan är ju om weekend warriors har nytta av en dyr avancerad gaffel? Kanske bättre med en klenare gaffel som flexar lite bekvämt och inte är racehård i dämpningen.

Jag ser inte att en flexig, och därför mindre precis gaffel skulle kunna vara en fördel. Kanske märker en weekend warrior inte flexen i gaffel, men tror inte det kan vara bekvämare.

Och billig dämpning som motion control blir stel i stök, det märker även en nybörjare som provar stök.

Håller dock med att dyraste gaffeln klart inte behövs och att många troligtvis inte märker någon skillnad.

Att en billig dämpare packar ihop/blir stel ibland kan jag väl leva med (även om det kanske inte är så kul) men just flex upplever jag ställer till det mer än billigt innanmäte.

Båda problemen ger väl i och för sig liknande resultat, d v s sämre kontroll, men det är ngt ängsligt över flexiga gafflar som jag aldrig kan förlika mig med. Min känsla bara...

Jag ser inte att en flexig, och därför mindre precis gaffel skulle kunna vara en fördel. Kanske märker en weekend warrior inte flexen i gaffel, men tror inte det kan vara bekvämare.

Och billig dämpning som motion control blir stel i stök, det märker även en nybörjare som provar stök.

Håller dock med att dyraste gaffeln klart inte behövs och att många troligtvis inte märker någon skillnad.
Det är väl bara att titta på alla fina förkortnigar tillverkarna har på sina Gafflar/Dämpare gör dom någon nytta igentligen eller är det ett sätt att sälja till den som inte vet troligen det sista.

För de flesta handlar inte om att ta ut de sista 10 procenten utan att ta sig så långt det går.
60% av en bra gaffel kan ta en längre än 80 på en kass.
Hur mycket prestanda man får ut av fjädring mäter man med en klocka och den går inte att diskutera med.

Bryr man sig inte om klocka så får man mäta med handlederna man vad trivs med, då är kanske inte Factory mm det bästa valet.
Hur många testar seriöst vad olika delar av cykeln resulterar i tidsmässigt? Det måste ju vara väldigt marginellt kontra antal sålda cyklar oavsett prisklass. Är man väldigt seriös med tävlandet, fine..

Sen funderar jag på hur långt man skulle kunna dra ditt resonemang kring tid och hur man skulle testa det. Ser man det på fina bromsar, växelgrupp, osv?

Som med allt annat så kommer det en prestandaplatå där att kasta mer pengar på något inte ger bättre prestanda längre.

Men som någon som under lång tid kört Recon och sämre gafflar så har en ny värld av rolig cykling öppnat sig sedan jag nu kör Suntour Aion och Suntour Raidon. Vilken skillnad!

Styvheten, precisionen. Alla stenar och rötter är nu en möjlighet istället för något att undvika.

Klarar av en massa stök nu utan problem som var omöjligt förut, då dämparen var alldeles för långsam i både kompression och retur och vägrade svälja mer än 1-2 rötter/stenar på rad. Nu är det mycket mer förlåtande = flow och snabbare tider.

Jag inser att jag kanske är på en nivå där jag faktiskt skulle kunna lägga 7000:- och göra ett till stort hopp i framgaffelprestanda. Nu är jag dock för upptagen med att cykla och ha roligt med de här framgafflarna :-)

Hur många testar seriöst vad olika delar av cykeln resulterar i tidsmässigt? Det måste ju vara väldigt marginellt kontra antal sålda cyklar oavsett prisklass. Är man väldigt seriös med tävlandet, fine..

Sen funderar jag på hur långt man skulle kunna dra ditt resonemang kring tid och hur man skulle testa det. Ser man det på fina bromsar, växelgrupp, osv?

Vill man vara med i matchen så får man testa. Cyklar man för rekreation kvittar det.

Bromsar är ganska enkelt inom cykling, trivs man med känslan i dem så man kan göra bra inbromsningar och håller de kraften hela distansen så är de bra nog.
Växelgrupp tror jag inte man får fram nåt mätbart från ens, förutom kassettval (som är enkelt på mtb idag) och framdrev efter bana.

Däck, däcktryck (här ingår fälgbredd) och fjädring är där som det är mest att hämta.

Men man kan dra det så långt som man har tid, råd eller intresse.

Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men det största problemet är som arga snickaren säger.

"Du har ingen PLAN"

Jag har meckat fantastikt mycket med fjädring och det största problemet är att folk inte har en enda aning om hur man ska eller vill ställa in sina prylar oavsett prisnivå.

Man vet bara att det inte är bra och ska bli bättre.

Det finns bra riktlinjer och guider som man kan följa. Nyckeltal och åtgärdsplaner. Dom bortser 95% totalt ifrån.

Bättre och sänka 10-20K på blingiga prylar som är mer svårinställda och obskyra.

Nu orkade jag inte läsa hela tråden, men det största problemet är som arga snickaren säger.

"Du har ingen PLAN"

Jag har meckat fantastikt mycket med fjädring och det största problemet är att folk inte har en enda aning om hur man ska eller vill ställa in sina prylar oavsett prisnivå.

Det finns bra riktlinjer och guider som man kan följa. Nyckeltal och åtgärdsplaner. Dom bortser 95% totalt ifrån.

Bättre och sänka 10-20K på blingiga prylar som är mer svårinställda och obskyra.

"Du har ingen PLAN"

Äh, det är ju enkelt. 20% sag o 1 klick från helt öppen för den där luftiga pogo stick-känslan! (y)

Det hjälper tyvärr inte om ens mål är oförenliga med gaffelns/dämparens prestanda. Jag har inte hittat nåt som ger tillräckligt mycket dämpning samtidigt som den ger tillräckligt god komfort. Det är antingen eller.
Sen kan dämpare skilja enormt mycket i inställningsmöjligheterna. Jag har en Pike med Push HC97 som är hårdare dämpad med HSC och LSC vidöppna, än vad min Fox 36 med Grip2 är med HSC och LSC helt strypta.

I övrigt tycker jag att däck och däcktryck ger mycket större skillnad än alla dämparinställningar i världen. Kör hellre helstelt med lågt däcktryck än FS med stenhårda däck.

Det hjälper tyvärr inte om ens mål är oförenliga med gaffelns/dämparens prestanda. Jag har inte hittat nåt som ger tillräckligt mycket dämpning samtidigt som den ger tillräckligt god komfort. Det är antingen eller.
Sen kan dämpare skilja enormt mycket i inställningsmöjligheterna. Jag har en Pike med Push HC97 som är hårdare dämpad med HSC och LSC vidöppna, än vad min Fox 36 med Grip2 är med HSC och LSC helt strypta.

I övrigt tycker jag att däck och däcktryck ger mycket större skillnad än alla dämparinställningar i världen. Kör hellre helstelt med lågt däcktryck än FS med stenhårda däck.
Man kan inte få allt! All utrustning har sin begränsning, man ska nog ta sig en allvarlig funderare på sin nivå om det som inte finns på marknaden täcker ens behov.

Man kan inte få allt! All utrustning har sin begränsning, man ska nog ta sig en allvarlig funderare på sin nivå om det som inte finns på marknaden täcker ens behov.
Det kan lika gärna handla om att de fräsigaste produkterna ofta inte alls är anpassade till dem som köper dem, utan till proffs som är dubbelt så snabba, våghalsiga och aggressiva i sin cykling. Därför kan man bli förpassad till instegsprylar som istället har rätt usel prestanda i största allmänhet. Hur många är det inte som kör sina dämpare "helt öppna"? Det tyder ju på att produkten inte är anpassad för ändamålet.

Edit: Köper du en dyr, fin bil för att du har råd och vill ha något bekvämt så är den inte nödvändigtvis utrustad med stenhård fjädring avsedd att köras på bana. Men i cykelvärlden är det lite så.

Fox Grip2 är möjligen ett lysande undantag, då den har väldigt lite dämpning. Där förstår jag istället inte hur nån med större ambitioner kan få den att fungera.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp