Är detta en köpvärd fixed-ram?

waldner

Medlem
Vad tycker ni är ett rimligt pris att betala för denna ram? Rammaterialet är stål förstås, rörkvalitéen är inte specifierad. Måtten är idealiska för mig och jag gillar faktiskt färgen och dekalerna (moser-plagiat)! Däremot är jag smått fundersam över den lite udda lösningen med de "kluvna" rören nere vid bakgaffeländarna. Vad tror ni?

18_1.JPG.jpg ht=273

ce_1.JPG.jpg ht=400

3a_1.JPG.jpg ht=300

4b_1.JPG.jpg ht=300

aa_1.JPG.jpg ht=300

Boe skrev:
-------------------------------------------------------
> 500 spänn.

Varför så lågt värde?

> Är det engelsk eller italiensk vevlagergänga?

Typ av gänga framgår inte, men vevlager följer med.

waldner skrev:
> Boe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 500 spänn.
>
> Varför så lågt värde?

Varför tycker du det är lågt?

Boe skrev:

> > -----
> > > 500 spänn.
> >
> > Varför så lågt värde?
>
> Varför tycker du det är lågt?

Ok, men om jag frågar såhär: skulle du oroa dig för kvalitet/hållbarhet eller tycker du bara att det är ett ointressant objekt?

Jazz skrev:
> Jag tycker den ser hemmafixad ut.

Menar du gaffeländarna eller i allmänhet? Den ska enligt uppgift vara byggd i Argentina på 80-talet.

På bilden ser det ut som att någon har försökt vidga sadelröret för att trycka i en sadelstolpe med för bred diameter. När det har hänt så brukar det krävas en fackman för att få röret runt igen.
Är det inte runt kommer det skrapa sadelstolpen.

I den bästa av världar så är det trots det en fin ram. I den riktiga världen så får du hem ett blysänke i hi-ten plåt. Ta reda på mer info innan du köper

lycka till
/J

Jag tycker det ser väldigt charmig ut, och stämmer måtten för dig så är det ju bra. Men det är trots allt en ram av okänd kvalite i rätt skabbigt skick. Trots det så är det ju intressant, och kan du få lite mer historia om den så är det ju spännande, men jag skulle inte ge mer än 500 för den. Kommer det fram att den är gjord i något finare stål och den inte är skadad utan bara sliten så kanske nån hundring till.

Boe skrev:
> Jag tycker det ser väldigt charmig ut, och
> stämmer måtten för dig så är det ju bra. Men
> det är trots allt en ram av okänd kvalite i
> rätt skabbigt skick. Trots det så är det ju
> intressant, och kan du få lite mer historia om
> den så är det ju spännande, men jag skulle inte
> ge mer än 500 för den. Kommer det fram att den
> är gjord i något finare stål och den inte är
> skadad utan bara sliten så kanske nån hundring
> till.

Jag ska maila och frågat mer ingående om rörkvaliten. Säljaren beskriver ramen som NOS (New Old Stock), d.v.s aldrig använd. Och tittar man på gaffeländarna som har all färg kvar så kan det kanske stämma. Hursomhelst, tack för hjälpen all som skrivit i tråden såhär långt, vi får se om det blir nån affär!

NOS? Var fasen har de förvarat den undrar man då? På en soptipp? Du bör vara lite skeptisk och inte betala för mycket om du slår till. Risken är att rost har ätit på innanmätet, om inte så bör det vara ganska ok. Schysst 80-tals klibba på framgaffeln. Gaffleändarna ser inte så skumma ut tycker jag. Den tekniken använder vissa rambyggare.

Skulle vara intressant att veta vilken rörkvalitet som det rör sig om ;)

Skoj med fixieram!

Jan skrev:
> På bilden ser det ut som att någon har försökt
> vidga sadelröret för att trycka i en sadelstolpe
> med för bred diameter.

Jag tror det mer är perspektivet på bilden som ger den uppfattningen ;)

malaka skrev:
> Track-ends pålödda i efterhand? Ser väl iofs
> ganska tight ut i geometrin..Är den borrad för
> några bromsar?

Gaffeländarna ska vara ok enligt freddiesan. Rättså aggresiva vinklar ja, risk för tå-överlapp kanske? Borrat för broms fram, men inte bak.

Den är såpass stor så det finns chans att du klarar dig utan överlapp. Och även om du skulle få feting överlapp så skit i det, det spelar ingen som helst roll.

Om man köper en gitarr betyder NOS new old stock. Att något är nytillverkat, men i ett gammalt utförande. Det betyder att en ny Fender kostar 30000 kr, istället för modellen den efterapar som kostar 150000 kr.
Man gör plasten lite gul osv så att det ser ut som den har stått i ett förråd någonstans.
Översatt är ramen alltså ny, men gjord i efter en gammal modell med avsikten att se gammal ut fast den är ny.
Annars kan NOS betyda Not Other Specified. Altså att ramen är bara en ram, avsedd att se ut som ram vilken som helst

I vart fall betyder det inte att något är gammalt.

I motorcykel- och bilkretsar betyder New Old Stock (NOS) att det är helt oanvända originaldelar av äldre årsmodell, gärna i originalförpackning. Jag använder samma beteckning på gamla oanvända cykelprylar.
Nytillverkat taiwan-junk kan aldrig kallas för NOS!

/G

NOS ar gamla hyllvarmare som sagt. Varje gitarr-, bil- cykel-, mc-samlares vata drom. Helt enkelt en gammal pryl som aldrig har blivit sald eller anvand. Fenders Relics ar inte NOS utan bara en process for att fa nytillverkade gitarrer att se gamla ut. Jag tror de har en variant som de kallar NOS for att den se ut i som en NOS men den AR inte NOS i den ratta bemarkelsen. Nu ska jag sluta att prata om gitarrer i detta cykelforumet.

[Crocodile Dundee voice] That's not NOS! Now those are NOS!

DSC03735.jpg ht=480

Original delar i original förpackning. I vissa fall kan skyltex utan förpackning vara lika bra kvalitetsmässigt, men även sådana kan inte riktigt kallas för NOS.

När det gäller ramen håller jag med Boe. 500 max.

freddiesan skrev:
> waldner, om du inte köper den där och har lite
> pengar över så rekommenderar jag den här killen
> från Virginia som har fiiina grejer och är
> pålitlig. Ramarna går för runt 450-550 USD men
> de är värda varje cent.
>
> http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=us
> er.viewprofile&friendID=42852023

Jo jag har kikat lite på dom där ramarna och dom är ju sjukt fina. Men köper man en keirin-ram så vill man ju helst bygga den med dyra NJS-komponenter, vilket skulle göra den så fin att man aldrig skulle våga lämna den låst på stan. Min tanke var först att skaffa en Surly Steamroller, men när sedan den här ramen dök upp och hade helt rätt mått så kändes det som ett klart roligare alternativ. Nu har den i alla fall landat i Gbg och Vikten visade sig vara nästan precis samma som för Steamrollern. Lite skönt 80-talssunkig men NOS åtminstone i betydelsen "aldrig använd", all färg finns kvar på gaffeländar etc. Nu siktar jag på att bygga cykel av den under vintern.

Boe skrev:
> Vad blev det för pris då? Fått någon mer
> historia om ramen?

Haha, ja det blev mer än vad du föreslog i alla fall, men det som kostade mest var ju frakten. Ett lite irrationellt köp kanske, men skit samma. Ramen hade tydligen stått och skräpat på lagret hos en cykelhandlare i Buenos Aires. På kartongen står det www.priviterabike.com så jag gissar att det är dom. Ska forska vidare lite, det vore ju intressant om man kunde få reda på nåt mer.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp