Är detta ett bra köp? :

callecal

Ny medlem
Är detta ett bra köp? :
Hej undrar om det är ett bra köp, en begagnad men som ny (50mil) Scott CR1 Comp 2009 för 10.000? Vet inte riktigt vad den såldes för 09 men nu säljs samma modell för 17-18.000
Tror ni man skulle få en bra del av pengarna tillbaka om jag säljer den om 2-4 år? (om jag flyttar) Tänkte att det är ju en fin scott carbonram & de kan väl inte droppa så himla mycket i pris på några år?
Rätt så nyinsatt på att köpa cykel så tacksam för tips!

http://www.evanscycles.com/products/scott/cr1-comp-18-speed-2009-road-bike-ec016338

Är detta ett bra köp? :
Den du länkar till är en tiagra-utrustad cykel, om den du ska köpa är likadan så tycker jag inte att det är ett bra pris på en beggad hoj. Tycker även att nypriset är lite väl högt om det ligger på 18k. Jag hade MYCKET hellre köpt en ny cannondale caad10:a med 105komponenter för 15k ny. Alu-ram men kvalitativ sådan, den skulle även ha ett högre andrahandsvärde än scott.

Jag tycker du ska pruta ner den till 8k, och räkna med att kunna sälja den för 4-7k inom 2-4år, helt beroende på hur du sköter den och priserna/utveckling på övriga nya cyklar vid den tidpunkten.

Är detta ett bra köp? :
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Den du länkar till är en tiagra-utrustad cykel,
> om den du ska köpa är likadan så tycker jag
> inte att det är ett bra pris på en beggad hoj.
> Tycker även att nypriset är lite väl högt om
> det ligger på 18k. Jag hade MYCKET hellre köpt
> en ny cannondale caad10:a med 105komponenter för
> 15k ny. Alu-ram men kvalitativ sådan, den skulle
> även ha ett högre andrahandsvärde än scott.

+1

Är detta ett bra köp? :
Det är samma växlar som jag länkade, 105/tiagra. Vilket ju är kasst för prisklassen. Jag tänkte så att jag prioreterar en bra ram, sedan om jag vill kan jag byta ut delar alteftersom.

10.000 är min maxgräns, jag letar egentligen efter något i 5-8000:- klassen. Men får jag såpass mycket mer cykel om jag lägger på 3000 så får jag väl göra det?

Är detta ett bra köp? :
Den nya som kostar 17-18k är 105-utrustad rakt igenom. Den du kikar på har Tiagra, alltså snäppet sämre, på allt förutom bakväxeln. Läste att Scott CR1 Comp kom med en ny kolfiberram 2010, risken finns att det sänker värdet på äldre modeller.

Har du tänkt lägga 10,000 på en cykel så kan du få en sprillans ny Canyon med Ultegra/105 här: http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2105

Är detta ett bra köp? :
Ser att scott cr1 är nedsatt, 2010 års modell kostar 15-16k. Vilket gör 10k för 2009 modell inte lika billigt...kanske dags att pruta, fråga efter 8.5 eller 9k istället?

Canyon var sjukt snygg. Men droppar inte värdet rätt mycket dom första 2 åren om man köper nytt? Det är ju bara snäppet upp för växelsystemet vs scott carbon-ram...

Tack för alla snabba svar, vill ju bestämma mig ASAP, känns som jag singlar slant snart! ;-)

Är detta ett bra köp? :
Droppet på en Canyon i den prisklassen är inte så stort. Droppar väl ett par tusen direkt, men sen ligger priset rätt still ett bra tag.

Är detta ett bra köp? :
Själv tycker jag att Tiagra fungerar utmärkt men har du planer på att uppgradera till 105/Ultegra så är mitt råd att köpa det från början. Nya reglage, framväxel, kassett och ev nytt vevparti blir en del pengar.

Är detta ett bra köp? :
Tiagra funkar fint, jag har kört med samma tiagra grupp i 10 år, men nu verkar den ha gett upp. Skulle inte betala 10 papp för en beggad cykel med tiagra.

Är detta ett bra köp? :
Så helt enkelt, det är bättre med aluram och 105-ultegra komponenter än en kolfiberram och tiagra - 105 komponenter?

Jag har märkt att de flesta cyklar som säljs är 1-3 år gamla. Varför är folk inte intresserade av att köpa/sälja cyklar äldre än så? (funderar på andrahandsvärdet igen)

Är detta ett bra köp? :
ok, efter en del researchande har jag förstått att hjulen är enormt viktiga, lika viktiga som ramen. & denna cykel har rätt billiga (men bra för priset) hjul. Så kanske värt att vänta och köpa en alu ram med bättre hjul.

Är detta ett bra köp? :
Andrahandsvärdet är väl ändå en bisak? Har man en cykel 2-4 år som man använder flitigt så har väl den betalat sig själv även om den vore värd fem spänn när den ska säljas?

Tillbaka
Topp