Är detta okej?

GarryJones

Aktiv medlem
Är detta okej?
Samtidigt som en person (som inte jag vill nämna) kandiderar till omval i SCF så lämnar han ut denna bild på sin blogg.

bild-731873.JPG

Då jag inte har körtkort så är jag nog den sista som ska ha synpunkter om det är okej att köra så fort. Eventuellt så finns det en väg mellan Gbg och hans hem i Småland som har hästighetsgräns 140km/h. Och för allt jag vet så kan det ha varit perfekta vägförhållanden den kvällen. (12/12).

1) Är det okej att köra så fort?
2) Gör man det borde man blogga om detta?
3) Har SCF styrelseledamöter ett ansvar i trafiken att föregå med gott exempel då vi vill att alla ska köra lagligt då vi cyklar?

Synpunkter?

Jag menar inget illa med detta utan vill bara veta om 138 är ok på vissa vägar i Sverige?

Är detta okej?
Utan att veta något om omständigheterna är det svårt att bli arg om man inte är väldigt moralnödig. Det finns ingen väg i Sverige där man får köra i 140 men det känns inte särskilt allvarligt om det sker på en motorväg med lite trafik etc.

Är detta okej?
Det där är ju lite som den "vuxna" versionen av ett självporträtt i en spegel på någon toalett. Jag skiter faktiskt i det moraliska här, jag stör mig bara på att jag aldrig kommer förstå varför folk lägger ut sånt där.

Sen kan man ju fråga sig om man verkligen vill ha någon som är så jävla dum att hen laddar upp bevis på lagöverträdelse på sin blogg sittandes i styrelse oavsett organisation.

Senast ändrad:
Är detta okej?
140 knyck i halka är ju inte speciellt smart även ännu dummare när man pillar nallen. Sen om SCF styrelseledamöter är förebilder, både ja och nej. Man ska inte ut och bete sig som en idiot. Det riskerar att man tappar i förtroende hos medlemmarna, det är lätt hänt att privata tabbar påverkar förtroendeuppdraget. Liten avvägning om vad som är lämpligt att publicera på en blogg är alltid på sin plats, oavsett vilka uppdrag man har.

Jag anser att i min position som styrelseledamot i en studentkår gör att jag i vissa tillfällen bör föregå med gott exempel.

Jag vill nog landa i att en SCF-styrelseledamot bör föregå med gott exempel i trafiken då vi cyklister är en utsatt grupp.

Man skulle kunna ta diskussionen till var gränsen går mellan privatliv och förtroendeuppdrag. För politiker är det en ganska vag gräns, vad gäller i föreningar och intresseorganisationer?

Är detta okej?
Vem orkar uppröras, herregud...

Tycker det här mest känns som ett inlägg i en politisk debatt avsett att svärta ner en motståndare.

Senast ändrad:
Är detta okej?
> Man skulle kunna ta diskussionen till var gränsen går mellan privatliv och förtroendeuppdrag

Nu var det så att SCF betalade reseersättning för denna resa då det var på väg hem från ett SCF styrelsemöte.

Speed Kills, då det finns ingen väg där det är okej att köra i 140km/h så ska man inte göra det. Gör man det ska man inte blogga om det. SCF ledamöter är förebilder för dagens unga cyklister, budskapet här är "SCF har regler som alla måste följa annars risktera du böter och avstängning", men vi som har högsta ansvaret för reglerna kan skita i de och blogga om det.

Är detta okej?
138 är ju en rätt vanlig verklig fart på våra motorvägar. Att blogga om det när man begår en lagöverträdelse, ansvarsposition eller ej, är mer än lovligt dumt.

Är detta okej?
Om man är ute efter nån slags hämnd för någon oförätt kanske man kan ställa till ett j-a liv om detta, annars så nej! Orka! Känns lite som häxjakt, kanske dags för en ny tråd om kokt fläsk som blir stekt isåfall. Vad tycker DU Garry?

Är detta okej?
Enzo, kan du återskapa tankegången som ledde till att du tog fram kameran/telefonen och knäppte en bild i det läget? Jag är genuint intresserad.

Är detta okej?
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> > Man skulle kunna ta diskussionen till var
> gränsen går mellan privatliv och
> förtroendeuppdrag
>
> Nu var det så att SCF betalade reseersättning
> för denna resa då det var på väg hem från ett
> SCF styrelsemöte.
>
> Speed Kills, då det finns ingen väg där det är
> okej att köra i 140km/h så ska man inte göra
> det. Gör man det ska man inte blogga om det. SCF
> ledamöter är förebilder för dagens unga
> cyklister, budskapet här är "SCF har regler som
> alla måste följa annars risktera du böter och
> avstängning", men vi som har högsta ansvaret
> för reglerna kan skita i de och blogga om det.

Är du bitter över att ingen orkar lyssna på dina utläggningar och därmed inte vill ha dig i någon styrelse?

Är detta okej?
Enzo skrev:
> Kör man så sakta så SCF representanten behöver
> man ingen bil.

En 911 går betydligt snabbare än så. Gör om, gör rätt! ;)

Senast ändrad:
Är detta okej?
matteboy skrev:
> 138 är ju en rätt vanlig verklig fart på våra
> motorvägar. Att blogga om det när man begår en
> lagöverträdelse, ansvarsposition eller ej, är
> mer än lovligt dumt.

Bara för att det är en rätt vanlig hastighet som folk kör i betyder inte att det är varken ok eller rätt. Det är nämligen fel. Det finns ingen sådan godkänd hastighet i Sverige för det första, för det andra så är det otroligt hänsynslöst på flera olika plan.

Och nej jag kör inte för fort, jag lever som jag lär.

Är detta okej?
GarryJones skrev:
> Samtidigt som en person (som inte jag vill nämna)
> kandiderar till omval i SCF så lämnar han ut
> denna bild på sin blogg.
>
> ...

Töntigt och otroligt barnsligt att skryta om att man hållit en snittfart på 138 km/h om det är på en svensk väg. Att köra fort med en modern bil är inte svårt men att lappa ihop de som blivit skadade av idioter med dåligt omdöme är både svårt och dyrt. Även idioterna är svåra och dyra att lappa ihop.

Är detta okej?
Nej men grabbar lugna er nu, att köra för fort är inget RIKTIGT brott och vi vet ju inte omständigheterna vilket betyder att det förmodligen var okej, kanske rent utav befogat. ROCK ON.

Senast ändrad:
Är detta okej?
Supersonic skrev:
> Tycker det här mest känns som ett inlägg i en
> politisk debatt avsett att svärta ner en
> motståndare.

+1

Senast redigerad av en moderator:
Är detta okej?
dobi skrev:
--------------------------------
> Och nej jag kör inte för fort

Jag minns när jag skulle åka bil med min kusin en längre sträcka, redan när vi kom ut på E4an så började han förklara att han var en sådan som alltid höll hastighetsbegränsningen.
Bra... tänkte jag, detta skulle bli en lugn resa.
Efter ca:5 mil så hade han kommit in i 110-lunken på 110-vägen, och allt kändes bra.
Sedan, när vi passerat en korsning med 70-begränsning, så påpekade jag att det inte var 110 där.
Sedan blev det värre.
Gissningsvis så har du alltid stenkoll (vilket han tyckte sig ha) så exemplet gäller inte dig.

Nu gäller ju tråden en hastighet som är 18 km/h över högsta tillåtna i Sverige, så exemplet gäller ju såklart inte där heller.
Många hastighetsmätare går ju uppemot 10% fel (120+12=132), speciellt med vinterdäck. Jag vill med detta inte påstå att det är OK att köra 8km/h för fort, men skulle man fått se vad GPSen (eller polisens laser) visar så skulle det ju tillföra lite mer trovärdiga uppgifter.

Då jag inte läst bloggen så har jag inte ens någon aning om hur allt gått till. Satt han i baksätet och fotade när en taxichaffis körde? Eller var det en polare som fotade när SCF-kanidaten körde?
Eller var det så illa att han vinglade kors och tvärs över vägen, medan han plockade fram sin egen fotoutrustning ur en väska i baksätet, för att kunna visa värden att han med största sannolikhet körde så fort att han skulle fått böter om polisen mätat honom?
Kanske visste han inte hur fort han körde, och ville föreviga sin musiksmak?

Även om han medvetet kört för fort och ville skryta med det så är det väl inte hela världen?
Därmed inte sagt att jag tycker att det är smart att fota medan man kör bil (eller annat fordon), eller att det är OK att köra för fort.

Leave Britney Alone!

Är detta okej?
GarryJones skrev:
>
>
>
> Då jag inte har körtkort så är jag nog den
> sista som ska ha synpunkter om det är okej att
> köra så fort. Eventuellt så finns det en väg
> mellan Gbg och hans hem i Småland som har
> hästighetsgräns 140km/h. Och för allt jag vet
> så kan det ha varit perfekta vägförhållanden
> den kvällen. (12/12).
>
> 1) Är det okej att köra så fort?
> 2) Gör man det borde man blogga om detta?
> 3) Har SCF styrelseledamöter ett ansvar i
> trafiken att föregå med gott exempel då vi vill
> att alla ska köra lagligt då vi cyklar?
>
> Synpunkter?
>
> Jag menar inget illa med detta utan vill bara veta
> om 138 är ok på vissa vägar i Sverige?

Det enda som inte är ok är ditt försök till att kasta skit och svartmåla någon som du aldrig kommer att kunna närma dig. Varken som människa eller på någon förtroendeposition. Idiot.

God jul!

Är detta okej?
dobi skrev:
> matteboy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 138 är ju en rätt vanlig verklig fart på
> våra
> > motorvägar. Att blogga om det när man begår
> en
> > lagöverträdelse, ansvarsposition eller ej,
> är
> > mer än lovligt dumt.
>
>
> Bara för att det är en rätt vanlig hastighet
> som folk kör i betyder inte att det är varken ok
> eller rätt. Det är nämligen fel. Det finns
> ingen sådan godkänd hastighet i Sverige för det
> första, för det andra så är det otro
> hänsynslöst på flera olika plan.
>
> Och nej jag kör inte för fort, jag lever som jag
> lär.

Jag har inte påstått att det rätt, dock hävdar jag att det är en vanlig fart på motorvägarna. Sen kan ju alltid den otroliga hänsynslösheten diskuteras. Jag anser att vägarna tål den farten ex mellan uppsala och gävle utan att dwt blir otroligt hänsynslöst.

Är detta okej?
GarryJones skrev:
>
>
>
> Då jag inte har körtkort så är jag nog den
> sista som ska ha synpunkter om det är okej att
> köra så fort. Eventuellt så finns det en väg
> mellan Gbg och hans hem i Småland som har
> hästighetsgräns 140km/h. Och för allt jag vet
> så kan det ha varit perfekta vägförhållanden
> den kvällen. (12/12).
>
> 1) Är det okej att köra så fort?
> 2) Gör man det borde man blogga om detta?
> 3) Har SCF styrelseledamöter ett ansvar i
> trafiken att föregå med gott exempel då vi vill
> att alla ska köra lagligt då vi cyklar?
>
> Synpunkter?
>
> Jag menar inget illa med detta utan vill bara veta
> om 138 är ok på vissa vägar i Sverige?

Det är inte ok - köra bil och tro att man kan representera cykling!? Cykla cykla cykla, hur svårt ska det vara att förstå. Sedan, att sitta här och gnälla gör ingen man, harden the f##k up och delta i Rapha Festive 500 istället.

Är detta okej?
Its not the fart that kills you its the smell!

Känns ju svårt att bedömma om 138km/h är en lagom marschfart, men om man tar i beaktning att han körde Gbg-Nässjö via RV40 så är det ju bred och fin dubbelfilig motorväg med mittseparering tills någon mil innan Ulricehamn.
Klockan 22.13 så borde det ju inte vara rusningstrafik.. Han ville väl komma hem.

Så om du frågar mig om jag tycker att 138 km/h är ok så svarar jag: Japp, men man behöver inte göra blogg-inlägg

God Jul

Är detta okej?
paxel skrev:
> Nej, det är inte okej att spela Def Leppard i
> bilen.

+1
Hade förväntat mig mer av Pölder!

Till TS; ge upp! Hur sorgligt är man om man kommer dragandes med sånt här. Vill du diskutera Tony Pölder gör det då, men vad är det här för skit?!

Är detta okej?
Kingarnas KingkingeliKing!

Mig veteligen får man inte överstiga rådande hastighetsbestämmelser, även vid omkörning.

Vet inte hur jag skulle reagera om någon som körde 138km/h plötsligt fick sladd och åkte in i en mötande bil med ett nyfött barn i. Det bästa sättet att få personer som kör för fort som tydligen inte inser vilka risker de själva utsätter sig och andra för är att just de får ha ihjäl sitt egna nyfödda barnbarn i kollisionen.

Då har han något att blogga om efteråt...

Är detta okej?
H. skrev:
> OnT igen. Det är inte ok att blogga om att man
> kört i 140. Om man inte är 18 och precis fått
> sitt körkort.

Och med tanke på hur han uttrycker sig i skrift på sin blogg så är han väl 18?

Är detta okej?
H. skrev:
> OnT igen. Det är inte ok att blogga om att man
> kört i 140. Om man inte är 18 och precis fått
> sitt körkort.

Fast det är fortfarande inte okej, bara förståeligt att man är rätt omogen och ansvarslös.

But I förstår din poäng.

Är detta okej?
Varför klanka ner på Tony Pölder? Han har ett enormt engagemang, en extremt bra sportbutik.
Sen att han skriver som en kråka (det gör snart alla i twittergenerationen oxå) men det kan faktiskt vara lite upplyftande emellanåt.

Säg, vem har inte kört i 138km/?

Är detta okej?
MTBiker skrev:
> Varför klanka ner på Tony Pölder? Han har ett
> enormt engagemang, en extremt bra sportbutik.
> Sen att han skriver som en kråka (det gör snart
> alla i twittergenerationen oxå) men det kan
> faktiskt vara lite upplyftande emellanåt.
>
> Säg, vem har inte kört i 138km/?

Det är många som inte har kört i 138 km/h.

/Fedde

Tillbaka
Topp