är detta rätt cykelstorlek för mig?

werefox

Ny medlem
Kommer att beställa en Marin Palisades Trail Ltd från Cykelnetto. Men det jag undrar över är om jag får rätt storlek. Jag är ca 176 cm lång och enligt storleks guiden på sidan så ska jag ha storlek 17". Kan man gå efter detta? Tycker kanske att det låter lite litet,men jag kanske har fel. Och skiljer det sig från olika märken och modeller? Såg en damcykel (mountainbike) idag och den var 19" och såg inte så värst stor ut. Men det är kanske skillnad på dam och herr. Är tacksam för alla råd och svar.

17 låter bra, 16 skulle nog funka det med. Du skall EJ ha större. Iofs är längden på toppröret mer intressant, men som GENERELL regel blir nog 17 bra. Jag är 182 och kör med 18 tum.

Ok. Men då undrar jag så här. Har sett lite bilder på tävlingscyklister och de verkar ju ha små cyklar med hög sadel. Men jag skall inte tävla,utan använda cykeln för motion och "lek" på asfalt,grusvägar och i skogen. Blir det då väldigt fel med en storlek större? Har aldrig cyklat på en så liten cykel som 17" förut,så när jag tänker på det så ser jag en barncykel framför mig. Och blir den lika bra på landsväg som i skog när det är en liten modell?

Det kan ju skilja en hel del mellan olika cyklar som sagt. Jag är ca. 176 cm och sitter utmärkt på en 18" Kona. En kompis har en 18" Cyclepro som är för liten för mig.
En 17" Marin har goda förutsättningar att passa bra för dig.

Det kanske är jag som inte riktigt har förstått det här med mått och storlekar. Därför undrar jag vad det är som mäts när cykelstorleken anges till 17". Jag trodde att man mätte från centrum på vevlagret och upp till där man sätter i själva "sadelstolpen". Har varit och provkört min systers mountainbike som det står 21"/53 cm på. Och jag tyckte den var bra. Är det jag som helt har missuppfattat allting?

Det är lite olika på hur de olika tillverkarna mäter. Antingen mäter de från vevlagercentrum till centrum där topprör och sadelstolpsrör möts. Det eller från vevcenter (eget, fint, kortord, av vevlagercentrum!) till ovansidan av toppröret. Alltså inte upp till toppen av sadelstolpsröret som kan vara flera cm ovanför toppröret. Om jag nu inte missuppfattat det där.

Vad har du för syster egentligen? Eller jag menar, vad har hon för MTB? Jag är 187 cm och har ca 19" hojar...

Du vill ha lite mera mellanrum mellan grenen och toppröret på en cykel du ska använda i skogen.

En modern 17" mountainbike är lika lång som en äldre och större cykel och det är egentligen längden som spelar störst roll.

Sättet man mäter på är alltså inte särskilt relevant egentligen. Dessutom mäter olika tillverkare på olika sätt.

Jag är så f....nat trött på denna brist på mätstandard. Det är hart när omöjligt att köpa en ram baserat på mått eftersom alla har sina egna mätmodeller. Jag har en egen teori om hur man BORDE mäta, fast det får bli i en annan tråd om jag orkar.

Men för att avsluta det här "Marin caset". 17tum ÄR rätt storlek för dig werefox. Du må gilla din syster ram hur mkt du vill, men frågar du om råd på det här forumet kommer du knappast få andra råd än att 17 tum är i det närmaste perfekt för dig. Din syster har en för stor cykel helt enkelt, såvida hon inte är 2 meter lång. Eller så är det ingen äkta mtb utan nån sorts hybridvariant med andra relationer mellan sadelstolpshöjd och längd på topprör.

Jag är 181 och kör 16 tum, jag provade en 18 tummare för ett tag sedan och jag tyckte att den kändes väldigt lång, blev ganska obekvämt för mig, men jag är ganska övertygad om att det ligger ganska mycket vanesak bakom det, om jag hade lånat den i en vecka så hade det nog känts helt ok,

Tack för alla svaren. Har ändå lite funderingar kvar. Gör ram storleken någon skillnad beroende på hur man kör? Jag kommer antagligen inte att köra något värst avancerat (inga tävlingar). Som jag sa ovan så blir det nog motionscykling på vägar samt lite turer i skogen då och då. Jomper nämner ovan att: "Du vill ha lite mera mellanrum mellan grenen och toppröret på en cykel du ska använda i skogen." Det förstår jag ju kan vara bra. Men jag vill ju även ha en cykel som passar bra att "glida" runt på landsvägar. Alla verkar ju vara eniga om att storleken är rätt för mig,men som sagt,har det betydelse beroende på vad cykeln används till för åkning? Jag vill inte verka tjatig,men jag hade ju tänkt beställa på nätet och har lite dålig koll på sådana här saker.

Hej Werefox, nu blandar jag mig också i. Hur du ska köra har ingen betydelse, så länge det är fråga om skog och väg. I dirten är det väl en annan femma. En liten ram för dirt och lek och så vidare är ännu mindre, om det är det du oroar dig för.

Som alla sagt ovan så är det egentligen "fel" mått som anges. Det viktigaste måttet är normalt längden på toppröret men det är alltid sadelröret som anges som mått. Oroa dig inte, det är helt rätt mått för dig. Du kommer förmodligen få ont i ryggen om du skaffar en större ram.

Jag är visserligen bara 173 men har ganska långa armar. Jag har svårt att nå fram på en 19", och det blir inte riktigt bekvämt. Följden blir att man ledsnar på cykeln. Jag har det problemet med min pendlarracer, vars topprör är motsvarande en 19". De där extra centimetrarna den har är tillräckligt för att jag allvarligt funderar på att skrota cykeln, trots att ramen egentligen är ganska trevlig.

Rippa - Det gjorde jag.... Är 175cm och kom hem med en 21":are... Inte så bra, jag borde nog läst på bättre innan. Försäljaren menade dock att det var en OK storlek (han blev ju av med en hoj han hade i lager).

Nu vet jag bättre, har en ram med 18" c-t (16" c-c) och den är "en aning" smidigare.

Själv kör jag med en 19" Sintesi Ahrntal och är den passar perfekt för mig och jag är 181cm. Det finns några länkar där man kan mätta upp viken storlek man ska ha bla <http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp> och <http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO&INTRO_LINK=NOREDIR> Det viktiga är som sagts tidigare topröret. Så länge toprörets längd är rätt så spelar sadelrörets höjd inte så stor roll. Jag skulle personligen valt en ram så att jag inte behöver ha en styrstam som är längre än 12cm för då blir styrningen väldigt seg.

Hej Werefox. Du var mig en tjatig en. Ram storleken på en MTB är lite knepig att bestämma då olika tillverkare använder olika mått. Nu är det så att på en MTB så har man en lång sadelstålpe och med den kan man justera avståndet mellan sadel och vevlagercentrum. Det som inte går att justera lika mycket är avstådet mellan sadel och styre. Därför är det måttet viktigare när det gäller cyklar. Länden på övre ramrör kan skilja mellan olika tillverkare, så exakt vad du ska ha för storlek på en Marin Palisades Trail Ltd vet jag inte. Men 17" låter rätt rimligt för din längd. Jag är 178 cm lång och har själv en Specialized Stumpjumper Comp 17" och en CyklePro Ultralite Comp 18".

Hej,

Jag har oxå tittat på att köpa en Marin från cykelnetto, jag är 179cm lång och kikar snarare på 15,5" modellen av Rock Springs, då jag tycker att 17" kommer att bli för lång.
17" är 58,4cm mot 15,5" som är 56,5cm. Men jag gillar korta ramar, känns som att jag får mer kontroll när jag inte sitter framåtlutat i "brötet".

/Petter

-> Chicks digs fat ankles <-

Tillbaka
Topp