Är detta stulna cyklar?! (Blocket-annonser)

qube

Aktiv medlem
Hej,

Leter efter en Racer/Gravel till mig själv på begagnat marknaden för mellan 3000-7000 kr. Många fynd på Blocket liknar denna annons, är det uppenbart stöldgods eller kan vanligt folk skriva såna här annonser?

Vad kan man göra/ska man göra vid eventuell affär av liknande cykel? Kolla ramnr på plats och ringa polisen? Hur gör man rent praktiskt?

Mvh Noob

Mitt tips är att använda en säker marknadsplats som verifierar användarna med BankID =)

Blocket och Marketplace är ju svårt, mkt skumma annonser. Men det är ju klart att det finns ärliga annonser och personer. Men kolla här på köp och sälj som sagt, lite rimligare prisbild och oftast välskötta cyklar.

Hej,

Leter efter en Racer/Gravel till mig själv på begagnat marknaden för mellan 3000-7000 kr. Många fynd på Blocket liknar denna annons, är det uppenbart stöldgods eller kan vanligt folk skriva såna här annonser?

Vad kan man göra/ska man göra vid eventuell affär av liknande cykel? Kolla ramnr på plats och ringa polisen? Hur gör man rent praktiskt?

Mvh Noob
Just denna är nästan överprisad. Treks enklaste modell från 1900 talet

Hej,

Mvh Noob
Att folk är en smula efter och inte klarar av att skriva en ordentlig text är inte ett brott.

Stalle

1500 kr är inte orimligt billigt för den cykeln. Som redan konstaterats var Trek 1000 den billigaste racern i Treks lineup under Lance Armstrong eran.

1649785320572.jpeg

Nån som saknar , låst men på ett konstigt ställe….
Mange

Tjena!

Treken är definitivt stulen, annars hade han begärt 80% av nypriset enligt standard på blocket/fb market.

Eller så är det faktiskt en vettig säljare som förstå att den inte är värd mer.

"Man kan även ändra formen på cykeln med mellan justering som man ändrar med en knapp tryckning"

låter som en spännande feature, har jag inte hört om tidigare, betyder det valfri geometri i farten?

Stulen? Tycker priset känns ganska lågt + att beskrivningen antyder att säljaren inte har koll.
Visa bilaga 583813
Botkyrka "Långt ifrån lagom". De vill bara leva upp till sin slogan...
I detta fallet gissar jag dock på ärlig person som kanske inte har svenska som modersmål. Alla är lika lika nördiga på varje komponent som vi är och det är nära till Flottsbro.

Köpte en skaplig 90-tals Kona med fastrostad sadelstolpe på Blocket. Billigt pga stolpen. Fick i efterhand en förnimmelse av att transkationen inte kändes helt 100. Bla upptäckte jag att framhjulet inte är orginal - varningssignal! Bilder och ramnummer är nu skickade till Polisen för att kolla ev historik.

Är det någon som har erfarenhet av att kolla upp cyklar hos Polisen? Hur rappa är de på att svara? Jag tänker att de lär ha viktigare saker för sig än att gräva i nån databas över snodda cyklar från sent 90-tal.

Köpte en skaplig 90-tals Kona med fastrostad sadelstolpe på Blocket. Billigt pga stolpen. Fick i efterhand en förnimmelse av att transkationen inte kändes helt 100. Bla upptäckte jag att framhjulet inte är orginal - varningssignal! Bilder och ramnummer är nu skickade till Polisen för att kolla ev historik.

Är det någon som har erfarenhet av att kolla upp cyklar hos Polisen? Hur rappa är de på att svara? Jag tänker att de lär ha viktigare saker för sig än att gräva i nån databas över snodda cyklar från sent 90-tal.
polisen brukar svara inom ett par vardagar sen att hjulen/hjulet inte är original på en 90 talare är inte förvånade kan va ett antal orsaker till man bytt hjul på en helt laglig hoj

Jag ringde en gång för att kolla en stöldskyddsmärkt cykel, bolaget som skötte registret hade sålts och försäkringsbolaget som köpt kunde inte söka utan menade ett det var polisen man skulle ringa och kolla med. Så jag ringde polisen och blev närmast utsatt för ett regelrätt förhör, cykeln fanns inte i polisens register men att jag ringde och frågade uppfattade hon som ett avvikande beteende.

Gamla grejer... är väl värre att köpa från någon med adress på byängsgränd 14 eller liknande ställe... där slussas det hojar.

Tillbaka
Topp