Är en anthem nått att ha?

MangeP

Ny medlem
Jag förstår att allt beror på vad man ska använda cykeln till.
Men, om man idag tycker att det är mest roligt att krångla sig genom skogen vid hellasgården, fornstigen samt lite mer knixiga partier vad ska man då ha för hoj. Det kan ju vara kul att vara med på någon xc tävling ibland också.

Idag kör jag runt på en GT idxc 3.0 som är grym på att klättre ach ganska lätt. 100 mm fjädring fram o bak. Uppfattningen om nuvarande hoj är väl att den är lite låg i kvaliten men om man tar hand om den så funkar den bra.

Anthem verkar vara en ruggigt bra hoj men jag är skraj för att jag snarare vill ha mer fjädringsväg än de 80 mm som giant anthem erbjuder.

Kommentarer?

Klart att du skall ha mer fjädringsväg. Om du kör på 100mm nu så är det väl läge att gå upp till 130-140mm för problemfritt hojande i Hellas! Jag tycker inte heller att du behöver vara rädd för att klättringsegenskaperna försvinner bara för att du går upp i fjädringsväg.

Jag oroade mig tidigare över att den nya FS:en (140mm fram och bak) skulle ha klättringsproblem jämfört med HT:n. Nu när jag väl testat så kan jag bara säga att klättra i stökiga och rotiga backar aldrig varit så kul! Heldämpat rockar helt enkelt fett. Branta grusbackar går också precis lika bra även om det gungar lite mer än HT:n.

Vad gäller Trance:en så ser den snygg ut och den blåa som jag cyklade bakom i Lördags gick jäkligt fort! ;-)

/ Johan

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller nog med att Trace snarare skulle vara en hoj från Giant som passade mig bättre.
Men, jag har några saker som ligger o gnager i huvudet just angående Tracen. Det vore jättebra om man kunde få lite fakta så att man kunde jaga bort de små gnagarna. Här kommer problemen iallafall:

1) Den ser tung ut! Bakre delen av ramen, typ svingen (vet inte vad det kallas) ser väl tilltagen ut.
2) Varför går dämparen genom nedre röret på ramen. Det finns väl många andra bra ställen att fästa den på. Det ser krångligt ut. Är det ovilja att betala royalty för en enkel men patenterad fjädringsinfästning?

Jag borde iallafall prova Tracen för Anthem verkar vara lite för XC för min smak, vill nog ha lite mer free ride...

Nissen skrev:
-------------------------------------------------------
> Klart att du skall ha mer fjädringsväg. Om du
> kör på 100mm nu så är det väl läge att gå
> upp till 130-140mm för problemfritt hojande i
> Hellas! Jag tycker inte heller att du behöver
> vara rädd för att klättringsegenskaperna
> försvinner bara för att du går upp i
> fjädringsväg.
>
> Jag oroade mig tidigare över att den nya FS:en
> (140mm fram och bak) skulle ha klättringsproblem
> jämfört med HT:n. Nu när jag väl testat så
> kan jag bara säga att klättra i stökiga och
> rotiga backar aldrig varit så kul! Heldämpat
> rockar helt enkelt fett. Branta grusbackar går
> också precis lika bra även om det gungar lite
> mer än HT:n.
>
> Vad gäller Trance:en så ser den snygg ut och den
> blåa som jag cyklade bakom i Lördags gick
> jäkligt fort! ;-)
>
> / Johan

Ja men när du beskriver det sådär så börjar jag ju förstå vad det är som är kul. Det är ju när man flyger över rötter o småsten o lyckas ta sig över den där stenbumlingen och nedför det där grymma dropet o landa med bakhjulet först.
Att cykla 7 mil på grusväg erbjuder inte riktigt samma upplevelse...

Kan också tillägga att jag hade lite viktnoja innan. Gammelcykeln väger in på ganska precis 12kg och när jag började planera "nya" cykeln förra hösten så tänkte jag att upp till 13kg kan jag sträcka mig. Sedan börjar det bli tungt...

Nu slutade hela bygget på strax över 14kg (får återkomma när den är korrekt invägd någonstans) och när man lyfter cykeln med händerna så känns förståss tynden. Men på den rotiga stigen i skogen? Inte det minsta! När man klättrar upp för den rotiga backen? Inte nu heller!

Sen föredrar jag att den ser redigt överbyggd ut för då kan jag utan att oroa mig börja leka och hoppa lite på stigarna för att hitta det där härliga "flow":et!

Vidare så är väl geometrin på cyklar i den här kategorin så att du sitter lite mer med tynden på bakhjulet så det där med att baksvingen skulle kännas tung är nog inte något problem heller!

/ Johan

Du har rätt, viktnoja är vad det handlar om.
En välfylld camelbak, några extra verktyg eller en ordentlig middag i magen väger ju också, men det är inget man ifrågasätter.

Nissen skrev:
> Klart att du skall ha mer fjädringsväg. Om du
> kör på 100mm nu så är det väl läge att gå
> upp till 130-140mm för problemfritt hojande i
> Hellas!

Hmmm... det är inte helt ovanligt att jag använder hela 0mm slag i Hellas och det går helt utan problem.

Big Brother-Stalle

Kom igen Mange, erkänn - Du vill bara ha en ny cykel, helt enkelt. Rationella argument? Bah. Köp det ekonomin klarar. (Och sälj den gamla till någon bättre behövande. ;-))

Kung Stalle skrev:
> Hmmm... det är inte helt ovanligt att jag använder hela 0mm slag i Hellas och det går helt
> utan problem.

Du, jag kan ta mig fram i Hellas utan cykel överhuvudtaget, men hur kul är det? ;-)

smurfrox skrev:
> Du, jag kan ta mig fram i Hellas utan cykel
> överhuvudtaget, men hur kul är det? ;-)

Men hur kul ere å cykla i skogen om man ändå bara köpt sig fri från alla hinder? Kan man inte lika gärna... cykla på cykelbanan då?

;-)

Kung Stalle skrev:
> Men hur kul ere å cykla i skogen om man ändå
> bara köpt sig fri från alla hinder? Kan man inte
> lika gärna... cykla på cykelbanan då?
>
> ;-)

Nej nej nej, nu tänker du helt fel!

Här har jag ju betalt just dyra pengar för att kunna flyga över hinder som jag tidigare bara kunde rulla över...

Dä e kul dä! :-)

Får säga samma sak, gick från HT till FS med 150 mm, och aldrig har hellas varit så kul som nu. HTn var snabbare på grusväg, men varför bryr man sig om det? FSn är roligare i skogen, och antagligen snabbare. Men, ska du cykla xc tävling, alltså massa grusväg, och bryr dig om resultet gentemot andra, då kanske en anthem är mer rätt. Så bestämm dig för vad som är viktigt. Grusväg, anthem, skog Transan. Så resonerar jag.

Kung Stalle skrev:
> smurfrox skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du, jag kan ta mig fram i Hellas utan cykel
> > överhuvudtaget, men hur kul är det? ;-)
>
> Men hur kul ere å cykla i skogen om man ändå
> bara köpt sig fri från alla hinder? Kan man inte
> lika gärna... cykla på cykelbanan då?
>
> ;-)

Jag var och cyklade i hellas med min HT när jag var i stockholm sist.
Första dagen körde jag med smala semislicks... det funkade bra.
Andra dagen körde jag med grövre däck... det funkade bättre.
Nästa gång jag far dit vill jag köra HT med ännu grövre däck :)

Hellas var för mig en trevlig upplevelse och jag längtar tillbaka dit.
Jag tror att man kan ha kul där vilken cykel man än har.
Jag träffade trevliga människor där... vissa körde HT andra hade fina FS hojjar.
När jag kommit ut ur skogen långt borta vid en stor vik och det började skymma bestämde jag mig för att ta småvägarna tillbaka. där träffade jag en äldre dam och hennes man... Dom cyklade på gamla standard cyklar.
Alla cyklister jag såg hade trevligt i skogen med deras cyklar :)

Så... vilken cykel du än har eller köper så är det nått att ha.

Men... tänk dig för innan du köper något med kortare slaglängd än det du är van vid.
Prova först om du har möjlighet.

Om inte jag missminner mig så körde Nissen eller om det var polarens hans tom. lunsen helstelt. (ja båda gjorde det men det är en definitionsfråga). Hellas, i fucked you liksom...

PS det fanns skärmar inblandade oxå... DS

Har cyklat både långlopp och stök på min Trance och tycker den är supermysig. Hade en NRS innan (föregångare till Anthem) och på Trancen kände jag mig direkt hemma. Allt jag inte gillade på NRS:en fanns införlivat här i en busigare (men tyngre) förpackning. En Trance går faktiskt fortfarande att bygga rätt lätt om man verkligen vill men cyklar man för skojs skull i terräng där man faktiskt drar nytta av heldämpat (dvs. inte grusvägar) så bryr man sig inte så mycket om vikten ändå.
Gällande att dämparen går igenom röret så har jag inte hört att någon skulle haft problem med det. Reignen har ju varit så länge också utan att man hört något negativt om detta.

Tycker min Reign är fruktansvärt trevlig både uppför och verkligen nedför! Maestro länkaget är minst lika fantastiskt som man har läst. Klättrade som en bergsget i Varberg i söndags.

Om man konstruerar en mtb ram, och har möjlighet att välja mellan låg och hög tyngdpunkt på ramen, vad väljer man då?
Det vanligaste brukar ju vara att man vid slätt underlag vill ha så låg tyngdpunkt som möjligt, men gäller även detta om man åker på kraftigt kuperad terräng?

Jag menar, det skulle ju kunna vara ytterliggare en anledning att Giant valt att splitta nedre röret på Trace och Reign ramen för att få dämparfästet så lågt som möjligt...

Eller är jag, ursäkta uttrycket, ute och cyklar nu?

MangeP: Är en anthem nått att ha?

Ja! Den rör sej fint och är lätt. Perfekt för långlopp.

/Henrik

Kanske har jag missförstått dig Mange men jag gillar i alla fall den 'låga' känslan på Trancen. Provade Nissens Tööörner nu senaste och den kändes mycket högre än min Trance. Den låga tyngdpunkten upplever jag som stabilare i stök. Dock ger detta också lägre markfrigång vilket innebär att man slår i vevar och dylikt lite oftare än annars :)
Låg tyngdpunkt upplever jag i var fall som sportigare och kvickare medan högre tyngdpunkt blir stabilare och neutralare.

Jag har en Anthem och tycker den är perfekt för XC-tävlingar och skogen i Hellas. Väljer du en Anthem 0 (hette med samma spec 1 förra året) får du högklassika delar rakt igenom. För långlopp är det i mitt tycke bättre med en hardtail, om man nu inte börjar bli gubbe och vill skona ryggen.

Calle

glitch skrev:
> Kanske har jag missförstått dig Mange men jag
> gillar i alla fall den 'låga' känslan på
> Trancen. Provade Nissens Tööörner nu senaste
> och den kändes mycket högre än min Trance. Den
> låga tyngdpunkten upplever jag som stabilare i
> stök. Dock ger detta också lägre markfrigång
> vilket innebär att man slår i vevar och dylikt
> lite oftare än annars :)
> Låg tyngdpunkt upplever jag i var fall som
> sportigare och kvickare medan högre tyngdpunkt
> blir stabilare och neutralare.

Jag håller med dig om att låg tyngdpungt borde vara stabilare men kommer fram till en helt annan slutsats. Egentligen precis tvärt om vad du skriver i sista meningen.

Egentligen är det nog så att valet av tyngdpunkt på sykeln beror på hur mycket man "är i luften". Om man hoppar och vill kunna sätta ned hjulen på ett speciellt ställe så vill man ha en hög tyngdpunkt så att man kan "vrida" cykeln i luften och få hjulen att ändra position. om man däremot befinner sig ofta på fast underlag så vill man ha låg tyngdpungt för att en ändring på styrningen och därmed läget på nedre delen av hjulen och tyngdpunkten ska flyttas maximalt. Detta borde ge en stabilitetskänsla.

Men, om nu min teori stämmer så vet jag inte om jag får ihop det ändå om man tänker på hur BMX, MTB, DH, osv är utformade.

Nääääää,
Nu när jag läser mitt senaste inlägg så känns allt så fel
som du skrev glitch:
> Låg tyngdpunkt upplever jag i var fall som
> sportigare och kvickare medan högre tyngdpunkt
> blir stabilare och neutralare.
Borde ju vara mer rätt, men varför...

Atlas_sthlm skrev:
> Om inte jag missminner mig så körde Nissen eller