Är en ”modern” MTB verkligen snabbare?

viggen sa:
Härligt ändå, kliva in på happy och bara "på min tid gick det fort med helstelt och v-bromsar! Vad är egentligen grejen med dämpning? Jag cyklar lika fort på min Lodur från -97 om det är torrt" och inte ha en rimlig aning om hur dagens XC-racing ens ser ut.

Efter en kort koll på MTB-Vätterns hemsida ser loppet helt klart körbart ut på en landsvägshoj med 28:or, skulle verkligen inte vilja kalla det där mtb eller knappt ens gruvvägs racing...

Hatten av ändå!

Det är ju alltid roligt att röra om lite i klubben för inbördes beundran. ;) Jag tror fan jag får ställa upp i nåt långlopp med min gamla old-school cykel, bara för att rpova om det går att hänga med. Tyvärr är nog kondisen lite sämre nu än tidigare.. MTB vättern på den tiden var typ 80-90km.

eiskall sa:
En eloge till alla som försöker formulera vettiga svar till TS, men har inte alla missat det mest uppenbara svaret?

Nämligen att Crescent numera använder sig av kinesiska katalogramar som inte alls är särskilt moderna. Typ 71 grader gaffelvinkel och långa kedjestag? Bara det faktum att det är jättesvårt att få fram en geometritabell på en Ultima 2018 säger en hel del...

Med det sagt så förstår jag att din nya cykel känns ungefär som din Lodur :)

Jag har ju läst mycket skit om Crescent här på forumet, men ingen har ju fortfarande lyckats förklara riktigt vad som gör en modern cresent så dålig jämfört med andra cyklar? Ultiman har i alla fall inte speciellt lik geometri som min gamla lodur, man sitter mycket mer upprätt och har ett betydligt bredare styre. Jag håller med om att den är lite snabbare utför, och den är typ 3kg lättare så den accelererar ju bättre, men för ren klättring vete fan om jag inte är snabbare med den gamla cykeln. Bar-ends (sånt som ingen kör med nuförtiden) tycker jag ger riktigt bra tryck i klättringen.

Iqbad sa:
eiskall sa:
En eloge till alla som försöker formulera vettiga svar till TS, men har inte alla missat det mest uppenbara svaret?

Nämligen att Crescent numera använder sig av kinesiska katalogramar som inte alls är särskilt moderna. Typ 71 grader gaffelvinkel och långa kedjestag? Bara det faktum att det är jättesvårt att få fram en geometritabell på en Ultima 2018 säger en hel del...

Med det sagt så förstår jag att din nya cykel känns ungefär som din Lodur :)

Jag har ju läst mycket skit om Crescent här på forumet, men ingen har ju fortfarande lyckats förklara riktigt vad som gör en modern cresent så dålig jämfört med andra cyklar? Ultiman har i alla fall inte speciellt lik geometri som min gamla lodur, man sitter mycket mer upprätt och har ett betydligt bredare styre. Jag håller med om att den är lite snabbare utför, och den är typ 3kg lättare så den accelererar ju bättre, men för ren klättring vete fan om jag inte är snabbare med den gamla cykeln. Bar-ends (sånt som ingen kör med nuförtiden) tycker jag ger riktigt bra tryck i klättringen.

Det står i inlägget du citerade.....

XC är nog inte riktigt vad det en gång var, det utvecklas och blir mer och mer inslag av stök. Och i stök är moderna hojar helt överlägsna.

Men gillar du din hoj så för all del, kör vidare på den ?

ooms sa:
Så tråden kan sammanfattas med att det är den stökigare terrängen man kör idag som drivit fram "modern" geometri, 1x, skivbromsar, osv....

Eller är det dom nya cyklarna som drivit fram att man kör i stökigare terräng?

Lite konstig fråga...Om man tar en gammal cykel och byter ut den mot likvärdiga (användningsområden) så lär en modern cykel vara snabbare på alla sätt och vis. Om du tävlade med en helstel cykel och byter den mot en modern helstel kolfiber cykel med dubbel eller trippel fram och faktiskt jämför äpple med äpple så kommer du skratta åt det gamla äpplet.

För att ta ditt bromsexempel, ta båda dina cyklar och åk till åre och kör ett åk från toppen sedan kan du rapportera igen på vilka bromsar som är bäst. Fälgbromsar fungera helt klart, men det är i förhållanden när i princip vad som helst skulle fungera. Sätt dem på 2000 höjdmeter eller regn med lera.

Sedan att en enduro/stig cykel i modern tappning inte är optimerad för att trampa fort på en grusväg är väl synnerligen uppenbart???? En liten klinga fram säger det mesta. Moderna cyklar har formats av att va så roliga och lätt åkta på vägen ner, företag bygger cyklar åt kunden och kunden säger "jag vill åka fort ned för stenar och rötter, ju värre terräng jag kan åka desto bättre, och typ kunna ta mig uppför" inte "jag vill cykla landsväg på en grusväg" så cyklar ser ut därefter.

Visst alla aspekter av cykel har kanske inte blivit bättre men är det något vi människor ser till att alltid driva framåt så är det prestanda...bilar kör längre på mindre, skidor som alla kan svänga på, mobiler alla kan betala räkningar och surfa på.

Dvs om du bygger två cyklar för samma ändamål med grejer från 20 år sedan vs årets så är det 100% säkert att den nya är snabbare, säkrare och roligare (minus nostalgin då).

Det är humor att alla blir så kränkta varje gång någon har en avvikande åsikt.

Till TS, har du provat att logga dina cykelpass med någon typ av app eller liknande typ strava? Då kan du ju köra samma bana med din gamla och nya hoj och se hur det faktiskt förhåller sig. Det säger ju inget om varför det är som det är i och för sig. Nu är ju detta rent anekdotiskt men en av alla de cyklar jag haft är det min gamla Cannondale m500 som varit bland de bästa på att ta sig upp för allehanda backar (kanske inte snabbt men den har tagit sig upp), den är som en jäkla bergsget. Men jag tycker väl inte att den rent allmänt är en bättre cykel än mina betydligt modernare cyklar har varit, fast jag gillar den ändå! Jag håller dock helt med om att många psyklar levereras med klen utväxling idag (eller så är det alldeles för platt där jag bor) men det är å andra sidan lätt åtgärdat...

Senast ändrad:
Iqbad sa:
Jag känner mig fortfarande lite skeptisk, speciellt på långloppssidan, det är ju samma stigar och vägar som man körde på tidigare.

På långloppsidan tror jag det har blivit enklare, iallafalla med tanke på cykelvasan är det största loppet nu.

ooms sa:
rix sa:
kais01 sa:
ts har rätt i att lite kejsarens nya kläder är det.

moderna helfjädrade stigcyklar som folk "köper" väger snart 15 kg i stället för förr typiskt 12. inte fartökande uppför. frågan är var man kan vinna tid; under 5 minuter uppför, eller 1 minut nedför? många tycks nöjda med att det är roligare nedför.

modern geometri ger fördelar utför, men enligt mig hade det varit bättre att undvika det slacka och i första hand förlänga framändan. då slapp man vaggande styrning som självstyr upp på snett passerade stenar och tvingar till breda styren för att rå på den undulerande cykeln. på köpet slipper man en cykel som kastar åt sidan på bristande packad snö. pendeln kommer säkert efterhand att slå tillbaka. det har hänt förr.

Ja med den frågeställningen är ju svaret 5 minuter uppför. Men kör du en enduro-tävling vinner du den inte på uppförssträckorna. Och de flesta trail och enduro-cyklar som väger 15 kg är gjorda för att köra shuttle i t.ex. Finale Ligure, Garda osv. Och då är det inte 5 minuter uppför och 1 minut nedför. Då är kanske 1/20 del uppför, och då spelar det ingen roll om din cykel klättrar lite bättre. Att sen folk använder dessa hemmavid på XC-spåren i skogen har nog mer med ekonomi att göra. Blir rätt dyrt att ha en cykel för varje typ av cykling.
Då känns det ju smartare att köpa en cykel anpassad för hemmaspåren, och hyra de få ggr det körs shuttle...

Det beror ju på hur få gånger man kör shuttle... och hur man prioriterar. Man kör man shuttle var tredje år, en dag ja då är det ju så. Kör man mycket shuttle och lift så sparar man ju in pengarna på att köpa en trailhoj. Det är sjukt att folk bara ser sitt smala användningsområde, ja om du stannar hemma i Stockholm eller Göteborg så kan du lika gärna ha en landsväg eller XC. Men kör du på andra ställen kan det ju vara kul att ha än cykel som klarar annat. Inte heller så kul eller ekonomiskt att hyra flera dagar per år, räcker ju med en cykelsemester på 5 dagar så är det ju uppe i 5000 i hyra. Och har man då 10+ sådana dagar ja då blir det ganska dyrt att hyra.

För mig som har återvänt till cyklandet från mc:andet :P
Så är det super klart att moderna MTB är i någon slags fas där de långsamt omvandlas till motorlösa motorcyklar.
Klar en MTB med lång hjulbas och slappa vinklar kommer vara "snabb" över terräng som man förr kanske vurpade över styret för. Men till vilken kostnad, detta gör ju cyklister till slappa dvs inte like tekniskt duktiga som förr i tiden och när man tittar på downhill eller liknande så ser man att de cyklisterna som kör nerför skulle nog eg föredra motorcykling då känslan som de har under nerför dvs cykelturen skulle aldrig ta slut när det väl pekade uppåt.

Frågan är, vill vi att cyklarna ska bli motorlösa motorcyklar eller ska en cykel få vara en cykel där det krävs mer teknik för att bli riktigt snabb?
Iaf så jag ser det, dvs jag börjar förstå mer å mer varför cykelförbundet är så moderata när det gäller landsvägscykling, eller börjar jag bara bli gammal? :P

Härlig tråd att börja jobbet med :-) .
Blir inte tävlingsloppen mer avancerade i symbios med cyklarnas prestanda. Jag menar, det finns ingen anledning att arrangera tävlingar för den stora massan om cyklarna i sig inte klarar av banan. Jag har på sista åren kört som motionär på vissa utvalda tävlingslopp inom XC genren, både med HT och fullgung, det är är få lopp jag skulle välja stel cykel framför FS, och att damma av min gamla Cresent Edge med 29er från typ 2003 har aldrig och kommer aldrig att ske, inte ens till CV. En massiv skillnad från förr till nu är väl att tillverkarna skapat ett behov att ha en cykel för ett ändamål, då blir det väl en specifik geo utifrån tanken på en viss typ av cykling. Vilket inte fanns i den utsträckningen på 90-tidiga 00 talet.

görveln sa:
Iqbad sa:
Jag känner mig fortfarande lite skeptisk, speciellt på långloppssidan, det är ju samma stigar och vägar som man körde på tidigare.

På långloppsidan tror jag det har blivit enklare, iallafalla med tanke på cykelvasan är det största loppet nu.

Enskilt största, ja. Tänk på att deltävlingarna i tex långloppscupen drar många startande varje tävling, och då är det inte lönniga motionärer som ska förverkliga sig själv (enbart). Däremot är cykelvasan lättcyklad. Konstig vinkling generellt då Cykelvasan såklart är ett långlopp, men inte räknas om som ett långlopp av de flesta.

XCO handlar ju i mångt och mycket om att ge järnet uppför och vila så mycket som möjligt på vägen ner för att kunna ge järnet uppför igen på nästa loop. Då är det värt ganska mycket med en cykel där man inte behöver jobba så mycket för att hålla sig på cykeln och behålla farten.

(Vad som är snabbast på grusvägsrally är väl en annan fråga, där har väl happy enats om att CX är snabbast?)

Pillo-kun sa:
Så är det super klart att moderna MTB är i någon slags fas där de långsamt omvandlas till motorlösa motorcyklar.
Klar en MTB med lång hjulbas och slappa vinklar kommer vara "snabb" över terräng som man förr kanske vurpade över styret för. Men till vilken kostnad, detta gör ju cyklister till slappa dvs inte like tekniskt duktiga som förr i tiden och när man tittar på downhill eller liknande så ser man att de cyklisterna som kör nerför skulle nog eg föredra motorcykling då känslan som de har under nerför dvs cykelturen skulle aldrig ta slut när det väl pekade uppåt.

Frågan är, vill vi att cyklarna ska bli motorlösa motorcyklar eller ska en cykel få vara en cykel där det krävs mer teknik för att bli riktigt snabb?
Iaf så jag ser det, dvs jag börjar förstå mer å mer varför cykelförbundet är så moderata när det gäller landsvägscykling, eller börjar jag bara bli gammal? :P

Intressant vinkel, åtminstone för mig som också upptäckte cykel som träningsform först efter motorcyklandet. Vidhåller att utförsåkning med cykel är den mest likvärdiga adrenalinkick motordriven tvåhjuling man kommer.

det största hindret på långlopp är väl alla andra cyklister som är i vägen.

för övrigt vill jag ha en lätt cykel som inte är är tråkig i backarna men ändå tar sig över svåra partier. och sedan inte gör bort sig i en stökig undanlöpa. ser många som köper mc-tanks till cyklar. har de roligt när tungan och lungorna hänger utanför så snart det krävs lite mojo för att ta sig fram? skulle inte tro det.

den snabbaste av kamraterna jag brukar åka med är strax bakom eliten på långlopp, har ett tag pga haveri med sin spark kört på en gammal 26a heldämpad merida med 2,1or, tokbrant gaffelvinkel och farligt lång styrstam. han kör trots detta skiten ur "alla" på stökig stig tillräckligt svår för att flertalet ska kliva av.

ger lite perspektiv på en materialsport.

Jo, men alla långlopp innebär ju i princip alltid klungkörning och armbågar inför 200 m stig innan det är grusväg igen. Om det är benchmark så är det ju aero med kraftfull sittställning och snabbrullade däck alla dagar i veckan. Vad det nu innebär i cykelväg.

På långlopp och XC (finns inget likamed där) så åker jag Epic för att jag orkar sitta och driva mer med heldämpat än på hardtail. Hade kanske varit snabbare på helstel men jag hade nog tagit slut fortare.

Sen är allt en vanesak, om TS har kört in sig på en cykel och byter till en med annorlunda geometri och sittställning så kommer allt att kännas märkligt tills vanan och smaken för den nya infinner sig.

När Minnaar utveckladecSanta Cruz V10 29", så tyckte hans teamkamrater att 27,5 var bättre.
29" kändes inte lika snabb som 27,5 sa de..
Minnaar kontrade med att den är snabbare på klockan? O vad jag vet så tävlar vi med tidtagning!?
Nu kör alla i Santa Cruz med 29" =)

kais01 sa:

för övrigt vill jag ha en lätt cykel som inte är är tråkig i backarna men ändå tar sig över svåra partier. och sedan inte gör bort sig i en stökig undanlöpa. ser många som köper mc-tanks till cyklar. har de roligt när tungan och lungorna hänger utanför så snart det krävs lite mojo för att ta sig fram? skulle inte tro det.

den snabbaste av kamraterna jag brukar åka med är strax bakom eliten på långlopp, har ett tag pga haveri med sin spark kört på en gammal 26a heldämpad merida med 2,1or, tokbrant gaffelvinkel och farligt lång styrstam. han kör trots detta skiten ur "alla" på stökig stig tillräckligt svår för att flertalet ska kliva av.

Nu bränner väl din polare om de flesta då dennas kondition, styrka och kunskap säkerligen utklassar de flesta, inte beroende på utrustningen. Som tidigare skrivits, att cykla i normalt motionärstempo är avgörandet inte så stort gällande utrustningsval rent tidsmässigt, då är det mer en komfortabel aspekt som styr. Det blir väl som med allt annat att det är detaljer som avgör om du klarar av vissa moment bra och snabbt eller för den delen ska komma på prispallen. Gamla cyklar i all ära, evolutionen går framåt även i cykelbranschen och var cykel har sin plats i historian, och det måste vi respektera.

lundatok, hemma skulle man tycka att det bara är rolig cykling som gäller.

men man tävlar ändå i ”inte komma för långt efter de andra mellan snackpauserna” och en stor orsak till det är att man får stopp i svåra partier.

i båda fall gynnas pansarvagnar som tar sig fram bättre. ’moderna’. men de lär inte vinna några tävlingar där man skall trampa sig till sin framfart.

Senast ändrad:
Konsensus sa:
kais01 sa:

Nu bränner väl din polare om de flesta då dennas kondition, styrka och kunskap säkerligen utklassar de flesta, inte beroende på utrustningen. Som tidigare skrivits, att cykla i normalt motionärstempo är avgörandet inte så stort gällande utrustningsval rent tidsmässigt, då är det mer en komfortabel aspekt som styr. Det blir väl som med allt annat att det är detaljer som avgör om du klarar av vissa moment bra och snabbt eller för den delen ska komma på prispallen. Gamla cyklar i all ära, evolutionen går framåt även i cykelbranschen och var cykel har sin plats i historian, och det måste vi respektera.

evolutionen tar ibland sidospår. och skogscyklar som väger 15 kg, men kostar som en 11 kg, och som inte har självbalanserad styrning i stök är ett sådant.

Du har ingen nytta av en modern cykel om det är stopp framför dig ändå oavsett geometri, då gäller ändå fula omkörningar, armbågar och driv på gruset så att du inte kommer bakom krattorna in på stig för då är det stopp hur mycket driv du än brukar ha över stöket. Väl inne på stigen är det ju ett led och godnatt ändå.

Pillo-kun sa:

Bara så att jag förstår dig rätt.
Du tycker att det är fel att cyklar har blivit mer lättcyklade och vill att vi ska gå tillbaka till cyklar där det krävdes mer teknik för att bli riktigt snabb? Jag tvivlar på att det vare sig är en särskilt bra affärsidé eller bra för sporten att medvetet bygga svårcyklade och bökiga cyklar. Men visst lite kul vore det att se ett MTB lopp med höghjulingar...
https://www.google.se/search?q=högh...44vjAhXxwqYKHY7lDJ0Q_AUIECgB&biw=1536&bih=747

Senast ändrad:
har också tänkt på detta när jag plöjer fram på min heldämpade med 29+ hjul.

när blir det för lätt?

kais01 sa:
lundatok, hemma skulle man tycka att det bara är rolig cykling som gäller.

men man tävlar ändå i ”inte komma för långt efter de andra mellan snackpauserna” och en stor orsak till det är att man får stopp i svåra partier.

i båda fall gynnas pansarvagnar som tar sig fram bättre. ’moderna’. men de lär inte vinna några tävlingar där man skall trampa sig till sin framfart.

Nån borde skriva till Kate och berätta att man inte kan vinna på den här hopplöst långsamma cykeln!!

20190527-WC2-nove-mesto-courtney-wins-03.jpg

kais01 sa:
har också tänkt på detta när jag plöjer fram på min heldämpade med 29+ hjul.

när blir det för lätt?

Det är helt klart en faktor om man inte har tillgång till mer utmanande terräng.
Det som var spännande på en 26a från 2002 är lätt på en 2018 Sentier. Man får kasta sig ut i enduro spåren istället i den mån det finns sådana.

Janus82 sa:
Bara så att jag förstår dig rätt.
Du tycker att det är fel att cyklar har blivit mer lättcyklade och vill att vi ska gå tillbaka till cyklar där det krävdes mer teknik för att bli riktigt snabb? Jag tvivlar på att det vare sig är en särskilt bra affärsidé eller bra för sporten att medvetet bygga svårcyklade och bökiga cyklar. Men visst lite kul vore det att se ett MTB lopp med höghjulingar...
https://www.google.se/search?q=högh...44vjAhXxwqYKHY7lDJ0Q_AUIECgB&biw=1536&bih=747

tak :)

Men, nä inte så överdrivet, jag vill ju att cyklingen ska evolveras, men varför har vi då ex utanpå liggande växelsystem, om vi ska ha moderna cyklar som kostar nästan som en mc varför inte löpa hela linan ut och ge oss en annan slags drivlina än det vi har nu. Det känns som att cykelvärlden och dess företag mjölkar oss sakta men säkert men ändå så kommer vi sluta där med en cross utan motor.

Sen tänker jag att om pro-cyklister ska visa att de är bäst så borde de ju klara av att börna förbi mig på en Helstel cykel när jag kör på en modern fs.

Jag är för utveckling men vill ändå ändå se världseliten avgöra vem som är bäst på något mer basic eller åtminstone varför inte avgöra den sista tävlingen på samma materiell.

jonte, kör gärna helst i utmanande
terräng.

men en cykel som går lätt över det mesta sänker ju tröskeln helt klar. därmed inte sagt att man ska krångla till det med en handikappande cykel. använder för min del mest den sänkta tröskeln till att öka farten.

då blir det utmanande på ett annat sätt:)

Det är likadant på lvg-sidan, cyklarna har inte blivit bättre där heller, bröderna Fåglum skulle lätt köra skiten ur dom flesta här på sina gamla cyklar.

jonte987 sa:
Det är helt klart en faktor om man inte har tillgång till mer utmanande terräng.
Det som var spännande på en 26a från 2002 är lätt på en 2018 Sentier. Man får kasta sig ut i enduro spåren istället i den mån det finns sådana.

Det är en intressant aspekt. När spåren runt knuten blivit för enkla och tråkiga måste vi sätta oss i bilen eller flyget för att hitta utmaningar till den nya cykeln. Utvecklingen av MTB går nu så pass snabbt att vi tycker mobiltelefoner har avstannat i utveckling. Samtidigt lärs vi att tänka hållbart och äta veganskt.

me.I.am sa:
Det är likadant på lvg-sidan, cyklarna har inte blivit bättre där heller, bröderna Fåglum skulle lätt köra skiten ur dom flesta här på sina gamla cyklar.

Skillnaden är nog betydligt större på MTB sidan, utvecklingen med länkage, dämpare och lättviktsmaterial har gjort cykeln betydligt snabbare i stökig terräng.
Men på lvg sidan där man har en gräns för hur lätt en cykel får vara och resten är bara cykelns verkningsgrad och den har nog inte påverkats särskilt mycket.
Förmodligen skulle Fåglumsbröderna köra skiten ur många av dagens sverigeelit, även på gammalt material.

kais01 sa:
Konsensus sa:
kais01 sa:

evolutionen tar ibland sidospår. och skogscyklar som väger 15 kg, men kostar som en 11 kg, och som inte har självbalanserad styrning i stök är ett sådant.

Berätta gärna om lite placeringar din kompis har åstadkommit. Är det svårt teknisk stig så kanske han vann pga den täta utväxlingen med liten effektförlust, eller vad du brukar tala dig varm om ?
Och nja. Det är lätt att komma förbi på långlopp. Jag cyklar ganska långa varje år. Är man så snabb så man har det problemet blir man snabbt uppseedad pga resultat.

Att hänga strax bakom eliten dvs topp 30 av 1000 eller vad det kan vara kräver ju en stark cyklist. Din kompis är stark.

Senast ändrad:
ujja sa:
me.I.am sa:

Skillnaden är nog betydligt större på MTB sidan, utvecklingen med länkage, dämpare och lättviktsmaterial har gjort cykeln betydligt snabbare i stökig terräng.
Men på lvg sidan där man har en gräns för hur lätt en cykel får vara och resten är bara cykelns verkningsgrad och den har nog inte påverkats särskilt mycket.
Förmodligen skulle Fåglumsbröderna köra skiten ur många av dagens sverigeelit, även på gammalt material.

Cyklarna var väl som bäst när Lance Armstrong var aktiv. Finns ingen som skulle slått honom uppför Alpe d'Huez när han var som bäst, även om man försökt med en modern cykel.

det är lätt att bli nostalgisk över olika bra företeelser i det förgångna, men lance kanske inte hör till dem:)

NickPick sa:
kais01 sa:
Konsensus sa:
kais01 sa:

Berätta gärna om lite placeringar din kompis har åstadkommit. Är det svårt teknisk stig så kanske han vann pga den täta utväxlingen med liten effektförlust, eller vad du brukar tala dig varm om ?
Och nja. Det är lätt att komma förbi på långlopp. Jag cyklar ganska långa varje år. Är man så snabb så man har det problemet blir man snabbt uppseedad pga resultat.

Att hänga strax bakom eliten dvs topp 30 av 1000 eller vad det kan vara kräver ju en stark cyklist. Din kompis är stark.

kompisen kör singelklinga på sina cyklar, en orsak til att jag någorlunda kan ligga i draget efter honom på grusväg. i skogen har jag begränsad chans, men kan ta på honom i högfartspartier brant men inte så stökigt nedför. då är han ändå handikappad av sin korta framända känns det som.

han tycker grusrejs är tråkigt, men kom in en 20 min min efter vinnaren när han testade cv för några år sedan.

hans merida väger säkert nedåt 9kg, känns som luft. så topnotch för sin tid. när det bjuds svåra partiet axar han bara över, lyfter framändan närmast i luften.

så det går att cykla snabbt även med omodernt material, om man är av det rätta virket.

ejma sa:
Det är en intressant aspekt. När spåren runt knuten blivit för enkla och tråkiga måste vi sätta oss i bilen eller flyget för att hitta utmaningar till den nya cykeln. Utvecklingen av MTB går nu så pass snabbt att vi tycker mobiltelefoner har avstannat i utveckling. Samtidigt lärs vi att tänka hållbart och äta veganskt.

Detta resonemang gjorde att min "nya" cykel blev en 90-tals historia, då blir det spännande även med det begränsade stigutbudet här hemma. När jag sen hoppar upp på en modernare cykel så känner jag mig oövervinnerlig.

Snabbare o snabbare.... Går nog köra lika snabbt förutsatt att man inte flyger över styret. Minns när jag harvade på min HT Stumpjumper 26" där 100mm SID-gaffel såg ut att vara vinklad mot underröret snarare än framåt.

Då trodde jag en OTB per runda va helt normalt. Man är inte snabb om man inte sitter kvar på cykeln.

På Cykelvasan funkar nog allt dock :)

landen, jag tycker också otb-problemet är det som verkligen gör skillnad. men man behöver nog inte 15 kilo cykel för att lösa det problemet.

kais01 sa:
landen, jag tycker också otb-problemet är det som verkligen gör skillnad. men man behöver nog inte 15 kilo cykel för att lösa det problemet.

Det känns lite som om du jämför äpplen och päron. De cyklar som väger runt 15kg är ju fullblodsenduros som är tänkta att använda vid rejs eller cykling i stora berg. Att folk tycker at dessa är roliga till annat handlar väl om prioriteringar. Det är svårt att jämföra dem med stig/xc-hojar som ligger på ett par kilo mindre, de är ju inte tänkta för samma användningsområde.

Tillbaka
Topp