Är en Trek Checkpoint ALR4 rätt för mig?
Jag har suttit framför datorn ett otal antal kvällar samt besökt olika cykelbutiker i jakt på min nästa cykel. Vad jag vill ha är någonting som ska funka som en pendlingscykel (det vill säga, kunna sätta på stänkskärmar, pakethållare och hyfsat feta hjul vid vintercykling), samtidigt som den ska funka att köra lite snabbare på helt naken, både på asfalt och lite mer grus/off-road. Med denna kravlista så har jag siktat in mig på en gravelbike, och efter en hel del velande så verkar det vara en Checkpoint ALR4 som ligger närmast ett köp. Jämfört med min förra cykel som jag köpte för 6 år sedan (en Scott-hybrid för 6000 kronor med Shimano Sora-växlar) så är detta ett monster på 17000:-, men jag var samtidigt nöjd med min förra förutom när växlarna krånglade.
Egentligen så är jag rädd att fråga här på forumet eftersom det vore skönare att vara klar med den här processen och bara köpa skiten, men jag antar att jag måste. Tänker jag rätt? Finns det några alternativ som verkar bättre? Borde jag gå upp i pris? Ned i pris? Mitt enda krav på alternativ är att cykeln ska gå att köpa från någon återförsäljare i Stockholm.
Egentligen så är jag rädd att fråga här på forumet eftersom det vore skönare att vara klar med den här processen och bara köpa skiten, men jag antar att jag måste. Tänker jag rätt? Finns det några alternativ som verkar bättre? Borde jag gå upp i pris? Ned i pris? Mitt enda krav på alternativ är att cykeln ska gå att köpa från någon återförsäljare i Stockholm.