Är en Trek Checkpoint ALR4 rätt för mig?

Kryptofon

Medlem
Jag har suttit framför datorn ett otal antal kvällar samt besökt olika cykelbutiker i jakt på min nästa cykel. Vad jag vill ha är någonting som ska funka som en pendlingscykel (det vill säga, kunna sätta på stänkskärmar, pakethållare och hyfsat feta hjul vid vintercykling), samtidigt som den ska funka att köra lite snabbare på helt naken, både på asfalt och lite mer grus/off-road. Med denna kravlista så har jag siktat in mig på en gravelbike, och efter en hel del velande så verkar det vara en Checkpoint ALR4 som ligger närmast ett köp. Jämfört med min förra cykel som jag köpte för 6 år sedan (en Scott-hybrid för 6000 kronor med Shimano Sora-växlar) så är detta ett monster på 17000:-, men jag var samtidigt nöjd med min förra förutom när växlarna krånglade.

Egentligen så är jag rädd att fråga här på forumet eftersom det vore skönare att vara klar med den här processen och bara köpa skiten, men jag antar att jag måste. Tänker jag rätt? Finns det några alternativ som verkar bättre? Borde jag gå upp i pris? Ned i pris? Mitt enda krav på alternativ är att cykeln ska gå att köpa från någon återförsäljare i Stockholm.

Det är en bra cykel som på ett föredömligt sätt kommer lösa uppgifterna du vill att den ska lösa, du lär garanterat bli nöjd med den.
Sen kan vi säkert internet cykla hela natten o komma till någon helt annan slutsats.

Jag säger köp o ut i det fina vädret!

Ska man cykla helt naken är det bra om cykeln är snabb, annars finns det ju risk att farbror polisen stoppar en...

Nä, men allvarligt talat så fungerar en Checkpoint bra till ditt tilltänkta användningsområde. Kör en själv som pendlare (hemmabygge på ramen), men jag tycker nog att den är tillräckligt snabb utan skärmar för att kunna användas som träningsredskap i grupp med andra cyklister. Naken har jag aldrig cyklat på den, för då hade jag nog inte fått cykla i grupp...

Kryptofon sa:
Jag har suttit framför datorn ett otal antal kvällar samt besökt olika cykelbutiker i jakt på min nästa cykel. Vad jag vill ha är någonting som ska funka som en pendlingscykel (det vill säga, kunna sätta på stänkskärmar, pakethållare och hyfsat feta hjul vid vintercykling), samtidigt som den ska funka att köra lite snabbare på helt naken, både på asfalt och lite mer grus/off-road. Med denna kravlista så har jag siktat in mig på en gravelbike, och efter en hel del velande så verkar det vara en Checkpoint ALR4 som ligger närmast ett köp. Jämfört med min förra cykel som jag köpte för 6 år sedan (en Scott-hybrid för 6000 kronor med Shimano Sora-växlar) så är detta ett monster på 17000:-, men jag var samtidigt nöjd med min förra förutom när växlarna krånglade.

Egentligen så är jag rädd att fråga här på forumet eftersom det vore skönare att vara klar med den här processen och bara köpa skiten, men jag antar att jag måste. Tänker jag rätt? Finns det några alternativ som verkar bättre? Borde jag gå upp i pris? Ned i pris? Mitt enda krav på alternativ är att cykeln ska gå att köpa från någon återförsäljare i Stockholm.

Låter ju som att du redan har bestämt dig. Det brukar bli bäst så. :)

tinkerbell sa:
Mini_me sa:
Verkar väl som en kanon hoj om du sitter bra på den.
Billig men helt klart funktionell grupp på (Om jag kollar på min länk nedan).

En grå: https://www.cykloteket.se/artikel/trek-checkpoint-al-4/?103706001002

Nån tusing billigare. Kan vara en annan årsmodell iof..
Den du länkar till är en AL 4 som inte har samma ram som ALR-modellen. Inte samma gaffel heller såvitt jag kan se på bilderna.

Ah! My bad , körde copy/paste men google hitta på nåt eget:)

NickPick sa:
Låter ju som att du redan har bestämt dig. Det brukar bli bäst så. :)

Ja, precis som jag hade bestämt mig för en Nishiki Pro BLT tidigare och startade en tråd om det här. Blev en jävla massa gnäll som tillslut fick mig att inse att det kanske inte var ett så bra val. Så det här är ett form av lackmustest för om jag har tänkt någorlunda rätt.

Har kollat lite på Scott Speedster 20 också, som kostar typ lika mycket. Här får man 105-växlar, men den verkar samtidigt inte kunna ha lika feta däck. På den här Checkpointen så får man Tiagra-växlar men eftersom jag kommer från Sora så antar jag att jag inte kommer tycka att de är dåligt direkt.

Inget fel på nya Tiagra.

Trek gör bra cyklar det är utan tvivel en bra cykel imho. Men läs lite recensioner på den, även på bra cyklar är det utrymme för tycke och smak på olika saker.

Har haft min i halvåret nu och är väldigt nöjd. Tiagra funkar bra. Fint kunna flytta bakaxeln efter däckstorlek. Får plats med 40 mm däck och skärmar och det var ett av mina krav. Mattsvarta färgen är inget plus dock men men. Bor på landet och kan välja grus eller asfalt till pendlingen och det har blivit riktigt kul med denna cykel på grusalternativet.

Med risk att förstöra nattsömnen så sammanställde jag detta gravelkalkylblad när min pendlare stals tidigare i maj
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gTOcXEbh_E3ZiQk-Dd78MsSRA36500vAS09-CvAh6hQ/htmlview

Det är lite yxigt och vissa formelkolumner (Stack/reach ratio t ex) verkar inte ha klarat övergången från Excel så bra.
Jag har justerat vikter med +300g per storlek för att pass mina 184cm/88cm innerben (kanske helt fel, men iaf konsekvent) och försökt räkna på vad alla modeller kostar med lite bättre hjul (<1800g paret) för att jämna ut spelfältet. Håll till godo o håller tummarna att du snabbt ringar in vad du ska ha

Köpte f ö en svart Orbea Terra D31 idag för 21' o den känns fin. Jag kommer använda den säkert 250 dagar per år så några extra kronor tyckte jag det var värt, den är ju snabbt betald på nästan exakt 2 års månadskort :D

Har ALR5 och tycker den är robust med massa fästen får allt möjligt, ramen är överdimensionerad och dess geo är ganska racemässig.

Det enda negativa är fälgarna som inte klarar TL konverteringen.

Kryptofon sa:
konscious sa:
Det enda negativa är fälgarna som inte klarar TL konverteringen.

Que? :) Du pratar om tubeless antar jag. De påstår själva att cykeln ska vara tubeless ready (även om de kanske bara pratar om sin egen modell av tubeless). Kan du utveckla?

Dålig fälg där schwalbe G one var oerhört lättmonterade.
Detta innebär att det finns stor risk för att dom släpper, vilket hände mig under färd. Hade 4 bar i däcket.

Däcket ramlade på fälgen utan motstånd ?.

En riktig TL konvertering så ska däcket sitta kvar mot fälgkanten även om luften går ur.

Kan inte svära på att däcket var 100 men ...

NicoG sa:
Med risk att förstöra nattsömnen så sammanställde jag detta gravelkalkylblad när min pendlare stals tidigare i maj
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gTOcXEbh_E3ZiQk-Dd78MsSRA36500vAS09-CvAh6hQ/htmlview

Det är lite yxigt och vissa formelkolumner (Stack/reach ratio t ex) verkar inte ha klarat övergången från Excel så bra.
Jag har justerat vikter med +300g per storlek för att pass mina 184cm/88cm innerben (kanske helt fel, men iaf konsekvent) och försökt räkna på vad alla modeller kostar med lite bättre hjul (<1800g paret) för att jämna ut spelfältet. Håll till godo o håller tummarna att du snabbt ringar in vad du ska ha

Köpte f ö en svart Orbea Terra D31 idag för 21' o den känns fin. Jag kommer använda den säkert 250 dagar per år så några extra kronor tyckte jag det var värt, den är ju snabbt betald på nästan exakt 2 års månadskort :D

Tack så mycket för kalkylbladet! Det förstörde, mycket riktigt, min nattsömn men jag antar att jag bad om det :P

Köpte du din Orbea utan att testa den först? Finns många modeller som till exempel denna, Rose eller Canyon som jag är intresserad av men som jag inte ser att någon återförsäljare i närheten av mig har.

Nä, men iom min oerfarenhet av hur det känns (under 3min prov dessutom) och att landsvägskompis gav mig privatrådgivning i 2 veckor m a på mina och modellernas mått så var jag ganska cool med D2C märkena. Rose la ner sitt showroom i Barkarby ganska snabbt :(
Orbea finns hos några (fixmybike.se där jag köpte tog jag nog den sista -19 Terran dock) i Stockholm tror jag men en sajt + verktyg jag hade mycket hjälp av var Anders Torgers:
https://www.ludd.ltu.se/~torger/bikefit/
https://www.bikegeocalc.com/

Hela är bra läsning men om du vill snabbare välja rätt ram så hoppa ner till "Finding Frame Size"

JSON kolumnen i kalkylbladet är ett försök att generera (i Excel) den minimala kod som behövs för verktyget och man kan snabbt switcha mellan två geometries när man justerat för t ex sin önskade beninnerlängd/SaddleToPedalLength eller reach/saddleToBarDrop osv (dubbelklicka på måtten för att ändra dem.

Kryptofon sa:
Tack så mycket för kalkylbladet! Det förstörde, mycket riktigt, min nattsömn men jag antar att jag bad om det :P

Köpte du din Orbea utan att testa den först? Finns många modeller som till exempel denna, Rose eller Canyon som jag är intresserad av men som jag inte ser att någon återförsäljare i närheten av mig har.

Hur gick det? Nöjd? Sitter i ungefär samma sits som ts.
Har internetcyklat mig till att jag villhöver en checkpoint alr5 :)
Tänkt cykling är till jobbet ibland. Men även nöjescykling.
Någon som misshandlat en och kan ge input på hur den håller ihop? Kan tänka mig att det blir en del cykling på lättare stig ochså. Tänk xc som det var förr eller min förutfattade mening om cykelvasan :)

Har en trek slash som får ta den stökigare cyklingen. Ihop borde dessa cyklar täcka upp det mesta tänker jag ?

Tillbaka
Topp