Är Furious Fred något att ha?

Kid1000

Aktiv medlem
Referensramen för mig är Raceking Worldcup, frågan är om de skulle greppa bra men tjäna 2 hekton jämfört med mina RK?

Terrängen jag cyklar på är mestadels traktorvägar, sandiga stigar med barr ovanpå.

När det regnar så blir det rätt lerigt där det finns gräs.

Maxxlite 310 och Ritchey Z-Min var inte så lysande på dessa underlag på grund av högt däckstryck och liten bredd.

Jag kör också mest traktorvägar och har använt Furious Fred bak (använd de i storlek 2,25 då 2,0 har för liten luftkammar). FF ger inget vidare grepp men det behövs heller sällan på traktorväg. I höstas provade jag Raceking Supersonic och tycker det fungerar bra. Rätt bra grepp på våt och lerig traktorväg, och ändå väldigt lättrullade.

Som vanligt finns det för och nackdelar med vissa däck. FF är rätt extrema, lätta och lite mönster med lågt rullmotstånd på bekostnad av punka-skydd och livslängd. På torra stigar och traktorvägar är FF säkert kanon, på blött gräs klart slirigt. Grabben har dock tävlat nästan hela 2010 med FF, nu är han en flugviktare men jag blev förvånad då han vann Tempot i sin klass under värsta regnet i Borlänge. Han vann även en tävling här på hemmaplan i ännu grisigare väder och tuff bana med vassa stenar, branta backar och glashala klipphällar. Det finns fäste med FF men... Kvällen innan Lilla Finnmarksturen fick han doch ett par nya Rocket Ron på hojen, det regnade hela natten och banan var mestadels på gräs. Det blev medalj även där...

Själv har jag Rocket Ron och tänker köra vidare med dessa, lätta men med bra fäste och rullar lätt. Körde tidigare på olika Fast Fred i flera år så min världsbild på bra fäste kanske inte helt "normal".

FF är grymma. Jag körde både Lida Loop och Cykelvasan på dem 2010, det var tillräckligt torrt då. Det är alltid en fröjd att haka på dem, från andra däck som är tyngre.

Jag kör alltid Furious Fred som bakdäck och är mycket nöjd, före det körde jag med conti Twister så jag är ju van vid däckstypen och man lär sig tekniken för att ta sig fram med det förhållandevis begränsade greppet.

Det duger till det mesta tycker jag men kör man mestadels på blöta stenhällar och rötter så är det ju inte rätt däck, förstås.

Jag gillar Furious Fred, fint lyft emot Fast Fred. Som Midswede skriver så är de bäst på torra stigar och traktorvägar, jag har även kört Grenserittet när det var lerigt med de men kanske varit bättre med lite mer mönster då.

Har bara kört 2" innan men har nu köpt ett par 2,25" att köra med i sommar, verkar grymma. Se annars på Micke S Flockhart som körde mycket Furious Fred i somras med rätt bra resultat

Tillbaka
Topp