Är inte detta rätt prisvärt =)

mange_84

Ny medlem
Tjo,

Var inne på världens bästa cykelaffär på nätet och titta lite... ;)

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1082&iItemId=98749

Inte för att det direkt är "Top Notch" stuff.. (närmare bestämt budget-stuff). Men är det inte rätt bra pris för till exempel folk som skall bygga ett par billiga alternativa hjul (pendlarhjul) till sin MTB?

299 inkl shimano skrivbromsnav.

Tänkte bara som ett tips. =)

/M.

Mmm, håller med, det är galet bra pris trots att det givetvis är megabudget. Men ett par extra slaskkjul kan ju komma väl till pass på¨pendlaröket...

jag har ett sådant liggandes som ska åka på en hoj snart. Dom har diskuterats rätt kraftigt här på happy o det verkar som det är mer eller mindre samma hjul som går lös på nära 1000:- lappen hos en LBS.. *duckar*

Helt skit e det inte iaf =D
höll för en voltaren final på 4 tävlingar samt en hel del annan körning utan att vika sig som ost =)
mvh.

Har ett generatornavhjul från Biltema, och det höll sig rakt och fint under två vintrar. Har det kvar, men har sen dess byggt ett nytt hjul med Schmidt-nav, så nu är det andra pensionerat.

Funkar finfint, har kört 2 år på ett sånt på min skogsSS utan att ha rört det en enda gång. Bara att dunka på och rulla iväg. Kapitalistsvinen har höjt priset med 50 kronas dock...

Kan man inte köpa två sådana och byta navet mot ett baknav och ha framnavet i reserv? =) Eller är det mer saker som skiljer mellan fram och bakhjul?

/M.

Fungerar utmärkt!!

Har sådant fram till mina vinter-hjul nu... Letade efter hjul till en hoj för 2 år sedan och köpte ett sådant att ha fram!

Gick till en LBS och ville ha ett liknande hjul att ha bak. Försäljaren plockade fram ett bakhjul för strax under 1000-lappen och sa att "...de hadde motsvarande framhjul hemma också, så att jag kunde köpa ett sådant också när biltemahjulet var skevt om en vecka!"

Har fått rikta upp bakhjulet flertalet gånger sedan dess, men framhjulet är fortfarande spikrakt utan något som helst underhåll.

Mitt råd: KÖP och var nöjd!

nordberg_84 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man inte köpa två sådana och byta navet mot
> ett baknav och ha framnavet i reserv? =) Eller är
> det mer saker som skiljer mellan fram och
> bakhjul?
>
> /M.

Du behöver ett gäng ekrar mer rätt längd också.

Från CRC kan man köpa ett hjulpar med Deore disc-nav och Mavic 317-fälg för 1007:-, och jag tror att dessa går att hitta ännu billigare i Tyskland, så det är inte mycket lönt att bygga om ett Biltema-hjul, om man nu inte råkar ha ett nav och rätt ekrar liggande och gillar att bygga hjul.

CRC har också Mavic CrossRide hjulpar för c:a 1300:-. Det är dessutom precis över gränsen för fri frakt till Sverige. Otroooligt prisvärt. Kostar en tusenlapp mer på Cykloteket.

Har kört i snart två år på ett sånt hjul. Funkar kalas. Det är samma nav som på min Coiler hade orginal (Shimano HB-475) och duger det åt freeride duger det åt pendling. Fälgen håller fast ekrarna bra också så navet inte trillar loss när man bär hem hjulet =)

Om man håller lite extra koll på ekerspänningen så lär ett sånt hjul hålla många år. Angående användning som bakhjul så är det en del som skiljer men det kanske redan var någon som nämde?

Dom funkar nog kanon, jag kör med mitt Slask hjul, byggt på alivio/ fulfetfälg från nån skräp hoj, det funkar år efter år. medans det "bra" hjulet väntar på att bli fixat...

Jag har för mig att rikard har mätt upp ekerspänningen på ett nytt sånt hjul och konstaterat att den var tillräckligt hög och tillräckligt jämn.

Enda invändningen är att lagerspänningen var för hård, men det är inget som är unikt för Biltema-hjul.

jaha, billiga bra hjul är aldrig fel, men hur vare nu ?
Skivbromshjul kan användas till v-bromsar ? men inte tvärtom - oavsett fram och /eller bak ????

Skivbromshjul kan kanske användas till v-broms, beroende på vad det är för fälg.
V-bromshjul kan inte användas till skivbroms om man inte byter nav så att man kan sätta fast en skiva.

Njea, möjligheten att använda skivbromsar hänger ju på naven och om de har fästen för skivor.
Medan fälgbromsar kräver en därtill anpassad fälg.
Man kan bygga hjul hur som helst,
Så att de klarar båda typerna, bara skiva, bara fälg eller ingen broms alls om man nu skulle vara sugen på det.

Fram eller bak spelar ingen roll.

Biltemahjulen klarar båda typerna.

Har tidigare använt det framhjulet på en hoj och visst det är prisvärt o hållbart, dock ska det sägas att fäljen är smal villket kan vara bra el dåligt beroende på användningsområde och däckval.

Tillbaka
Topp