Är intresserad av en Cannondale.

Borg

Ny medlem
Hej hallå cyklister av alla slag, jag är 20 år och är en nybörjare och vill ha en redig racercykel som funkar till mig.

Jag tittade på en CANNONDALE CAADX DISC 105 2014

Länk: http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cannondale-caadx-disc-105-2014.html

Jag funderar på att köpa ett par Landsvägdäck så jag kan hänga efter de som kör landsväg också ifall det låter som en bra idé eftersom jag vill kunna göra det mesta med denna cykel eftersom det kommer att vara min enda Racercykel (Har en fin MTB hemma också).

Jag snokar runt väldigt mycket och försöker lära mig om alla delar och information samt cykelmärken och skillnader mellan cyklar i sig. Jag vill gärna lära mig vad alla dessa specifikationer betyder om någan har tid att berätta för mig lite kortfattat Till exempel att reglaget är 105 m.m. (se nedan).

Här är informationen om cykeln i sig, jag undrar ifall denna cykel skulle passa en nybörjare?

Ram: CAADx Cyclocross Disc, Optimized 6061 Alloy, BB30
Framgaffel: Cannondale Ultra x Disc, Carbon blades, 1-1/8"
Vevparti: FSA Gossamer cross, BB30, 46/36
Vevlager: FSA BB30
Växelreglage: Shimano 105 5700
Kassett: Shimano Tiagra 4600, 12-28, 10-delat
Kedja: KMC X10, 10-delat
Framväxel: Shimano 105 5700
Bakväxel: Shimano 105 5700
Bromsar: Promax Render R, 160mm fram, 140mm bak
Fälgar: Maddux Cx 2.1 Disc, 32-hål (36h 58 -61cm)
Nav: Formula, DC-20 fram, DC-22 bak
Däck: Schwalbe Sammy Slick, 700x35c
Styre: Cannondale C3 Compact
Styrstam: Cannondale C3, 31.8, 6grader
Styrlager: CAADX Si, 25mm top cap
Sadel: Cannondale Stage CX
Sadelstolpe: Cannondale C3 alu, 27.2mmx300mm

Tackar på förhand! Mvh: Borg, Filipstad, Värmlands Län.

Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du tänkt att ha den till? Bara cykla
> landsväg? Grusväg? Varför en cx och inte en
> racer?

Jag bor i en mindre ort med många fina grusvägar fast jag vill samidigt kunna hänga med på landsväg.

Landsvägskörning kommer jag nog vilja åka 80% an fallen ändå. Så en LVG racer kanske inte blir då dumt ändå?, fast sen så kommer ju vintern som förstör lite om man skulle ha en LVG.

Nä, en cx låter väldigt rätt för ditt tänkta användningsområde. Du har inte nämnt din budget, men släng ett öga på superX också. Otroligt trevlig hoj.

Ja, jag tror också en CX bli bäst för mig.

Om jag kommer att byta däck till lvg, kommer det funka bra för mindre tävlingar?

Jag är vell lite optimistisk då det gäller min budget eftersom jag sja köpa skor och kläder också, så jag får lägga ett öga på SuperX om det är ett bra märke på hojar :)

Cerb skrev:
> Det är en cannondale.
> Heter närmare bestämt Cannondale SuperX :;

Jaha okej tackar, jag jobbar just nu och sitter med mobilen så jag ska kolla in superX:an när jag kommer hem till datorn.

Vad får man för pengarna när man köper en superX gämfört med CAADX?

Borg skrev:
> Cerb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är en cannondale.
> > Heter närmare bestämt Cannondale SuperX :;
>
> Jaha okej tackar, jag jobbar just nu och sitter
> med mobilen så jag ska kolla in superX:an när
> jag kommer hem till datorn.
>
> Vad får man för pengarna när man köper en
> superX gämfört med CAADX?

En ram i kolfiber framförallt.

jonja skrev:
> Tveksamt om utväxlingen kommer att funka för
> lvg-tävlingar om det var såna du tänkte på?

Frågan är också på vilken tävlingsnivå de kommer börja protestera mot skivbromsarna.

Byter man så man får 11 bak klarar man sig nog ganska bra. Jag körde VR på min CX i år med 46/12 och det funkade bra.

Detta står i länken ovan ( http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cannondale-caadx-disc-105-2014.html ):
"Styrröret har gjorts lite högre för lite mer upprätt sittställning"
Vet inte vad det betyder men det kanske någon annan här kan svara på. Om den skall användas som racer så kanske du bör gå ner någon storlek om du vill ha mycket dropp. Men som sagt, är ingen expert.

Senast ändrad:
Skillnaden mot Evans brukar normalt vara större; du åker på 250 i frakt och omvänt ingår pedaler på cykelcity vilket är värt minst ett par hundralappar.

Specen på cykeln är gedigen och Cannondale är kända för att göra riktigt bra aluramar.

Ett vanligt tips är att köpa extra hjul med däck och kassett om du snabbt och enkelt vill byta mellan lvg och cx; då kan du anpassa kassetten på lvg-hjulen.

Komponentdjungeln tar tid att tränga in i. Ett sätt att lära sig är att plöja tex Cykelcitys katalog, köpa lite tidningar och läsa på nätet (Bikeradar tex).

Jag tror att det är kört att få tag på den där. Snackade med cannondale på bike expo och den är slutsåld i Sverige. Så du lär nog få vänta ett bra tag på en sån cykel om det ens går att beställa och få ett leveransdatum som går att lita på.

Senast ändrad:
Kristoffer R skrev:
> och omvänt ingår
> pedaler på cykelcity vilket är värt minst ett
> par hundralappar.

Gör det? Så lurad man isf blivit genom åren.

NLC skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > och omvänt ingår
> > pedaler på cykelcity vilket är värt minst
> ett
> > par hundralappar.
>
> Gör det? Så lurad man isf blivit genom åren.

Det står i katalogen på flera ställen; menar du att det inte stämmer? Eller kanske är det bara på Columbus cyklarna?

De kanske har ändrat det numer, men bla när jag köpte min CAAD10 2012 så ingick det inte pedaler på köpet. Inte för att det är särskilt fel egentligen, pedalerna är väl vid sidan av sadeln den del som man mest väljer efter personliga preferenser.

Kristoffer R skrev:
> Skillnaden mot Evans brukar normalt vara större;
> du åker på 250 i frakt och omvänt ingår
> pedaler på cykelcity vilket är värt minst ett
> par hundralappar.
>
> Specen på cykeln är gedigen och Cannondale är
> kända för att göra riktigt bra aluramar.
>
> Ett vanligt tips är att köpa extra hjul med
> däck och kassett om du snabbt och enkelt vill
> byta mellan lvg och cx; då kan du anpassa
> kassetten på lvg-hjulen.
>
> Komponentdjungeln tar tid att tränga in i. Ett
> sätt att lära sig är att plöja tex Cykelcitys
> katalog, köpa lite tidningar och läsa på nätet
> (Bikeradar tex).

Tackar Kristoffer för infon och bra tips med att plöja igenom kataloger, det kommer jag sannerligen göra. Hur mycket kommer det att kosta med en ny uppsättning av extra hjul, däck och kasett? min ekonomi klarar nog inte av att jag spenderar över cirka 16000:- , Det kanske finns någon billigare cross som ger mig vad jag behöver om jag nu ska ha skor, cykelkläder, hjul,däck och kasett? m.m.

Jag har fastnat lite för Cannondale hojarna för de verkar vara en sorts favorit bland nybörjare och många här på forumet. (Min dröm är väll att hojen ska vara grön också)

Jag såg också denna cykel: RIDLEY CROSSBOW 105 DISC 2014. Vad är det som jag tappar om jag köper denna istället för CANNONDALE CAADX DISC 105 2014?

Tackar för all hjälp och tackar på förhand!

Senast ändrad:
På cykelcity i Göteborg var det nedsatta priser på caadx-hojarna. Slå en signal dit och se vad de har kvar i lager
Joel

Joel skrev:
> På cykelcity i Göteborg var det nedsatta priser
> på caadx-hojarna. Slå en signal dit och se vad
> de har kvar i lager
> Joel

Tack, det ska jag slänga en tanke på. Jag skulle samtidigt vilja mäta mina mått och sådana saker innan jag köper mig hojen. det dumma är att jag bor exakt 30 mil ifrån göteborg och sthlm.

Är det någon som vet någon seriös/bra cykelaffär lite närmre Filipstad, Värmland?

Tillbaka
Topp