Är jag dum i huvudet ...

Peth

Aktiv medlem
Är jag dum i huvudet ...
... som allvarligt funderar på att skaffa mig en året runt-pendlare som kostar 35-40 kSEK?

Spanar på en gravelcykel i titan med hydraulisk 105-grupp, Gilles Berthoud-skärmar och hjul med Son deluxe-dynamo.

Har idag en alu-gravel med förra generationens hydrauliska 105-grupp, trasiga plastskärmar och batterilampor.

Det objektivt bättre med titancykeln:
Ett kilo lättare
Plats för 7 mm bredare däck

Det subjektiva:
Den är snyggare

Ny växelgrupp, skärmar och dynamo är ju också bättre, men går ju i ärlighetens namn att kitta den befintliga cykeln med.

Ahhh!

Är jag dum i huvudet ...
Peth sa:
... som allvarligt funderar på att skaffa mig en året runt-pendlare som kostar 35-40 kSEK?

Spanar på en gravelcykel i titan med hydraulisk 105-grupp, Gilles Berthoud-skärmar och hjul med Son deluxe-dynamo.

Har idag en alu-gravel med förra generationens hydrauliska 105-grupp, trasiga plastskärmar och batterilampor.

Ett kilo lättare

Det subjektiva:
Den är snyggare

Ny växelgrupp, skärmar och dynamo är ju också bättre, men går ju i ärlighetens namn att kitta den befintliga cykeln med.

Ahhh!

Du är klok!

Folk köper ju bilar för det 10-dubbla utan att blinka. Är det en cykel man vill ha och har ekonomi för det - varför tveka?

Är jag dum i huvudet ...
Förmodligen den cykel som du spenderar mest tid på så om pengarna finns (och du kan parkera den utan allt för mycket stöldrisk) så är det väl inget att tveka på.

//j

Är jag dum i huvudet ...
Fan va klok jag känner mig när jag läser era kommentarer!

Tänker köra på befintlig hoj den här vintern (första turen på en ny cykel ska ju självklart inte ske med dubbdäck i snöslask), men håller ögonen öppna ifall det dyker upp nåt trevligt erbjudande på cykeln i fråga.

Kan bli bra det här ...

Är jag dum i huvudet ...
Jag förutsätter att du kan ha cykeln i skapligt säkert förvar hemma och på jobbet. I så fall - köp direkt och tänk sen inte mer på det.

Är jag dum i huvudet ...
Sålänge du inte byter jobb och kan parkera cykeln bakom kontors stolen så är svaret ja.

Jag håller på och bygger en 40k pendlingscykel men jag jobbar hemifrån :D

Tja du måste väll lita på dina kollegor också..

Varför inte ultegra?

Senast ändrad:
Är jag dum i huvudet ...
Under arbetsdagen så ligger cykeln i bilen som står parkerad i garaget under kontoret. Övrig tid antingen sitter jag på cykeln eller så står den i bostaden.

Så det ska till inbrott eller rån.

Är jag dum i huvudet ...
Cykel i bil i garage på jobbet?
Då kan du lika gärna ställa den olåst på torget med en skylt "Var så god!"
Förlåt om jag grusar drömarna. Kanske är det ett ickeproblem där du bor?
Förresten... Ligger i bilen i garaget under kontoret? Du pendlar inte med cykeln, du pendlar med bil TILLSAMMANS med cykeln?

Edit:
Men förutom min förvirring, kör för tusan!
Klart du skall unna dig om du har råd!

Senast ändrad:
Är jag dum i huvudet ...
etnica sa:
Sålänge du inte byter jobb och kan parkera cykeln bakom kontors stolen så är svaret ja.

Jag håller på och bygger en 40k pendlingscykel men jag jobbar hemifrån :D

Tja du måste väll lita på dina kollegor också..

Varför inte ultegra?

+1 igen.

105 hydrauliska bromshandtag har en hård, hög ledning på ovån/inner hörnet av hoodsen som kan ger problem, framförallt vid längre tur. Ultegra har inte den problem.

Är jag dum i huvudet ...
plumse sa:
Förresten... Ligger i bilen i garaget under kontoret? Du pendlar inte med cykeln, du pendlar med bil TILLSAMMANS med cykeln?

Edit:
Här är en som tänker precis som jag. Dessutom är väl du en total cykelnörd som cyklar mycket? Då vet du väl vilken geo du vill ha? Skall du inte ordna med custom stål istället? Jag har dålig koll på pris för sånt, kanske mycket dyrare?

Är jag dum i huvudet ...
jag tycker möjligen du kunde få en lyxigare växelgrupp för det priset?

kolla sen gärna två andra saker;

-att den går bekvämt över brunnslock. det ska den bara göra om den inte är överdimensionerad i ram eller gaffel.

-för tänkt vinterbruk att den inte slingrar sig och självstyr på bristande packad snö. för många cyklar har detta problem. inte direkt prio att bygga bort denna defekt hos producenterna. för att få en viss uppfattning nu; styr snett längs/mot rundad trottoarkant. styr den in hårt kan det indikera problem. går den stabilt utan kast talar det för bra funktionalitet.

grattis om du hittat 'din' cykel:)

Är jag dum i huvudet ...
Klart du ska ha en sån! Jag pendlar (så mycket som arbetssituationen tillåter) på cykel med rostfria skärmar, navdynamo och belysning med stand-light, men med stålram och lägre komponentspec. Nästa uppdatering ser ut ungefär exakt som du beskriver och om cykeln delvis används som ersättning för bil så är 35-40k på riktigt ingen kostnad alls givet livslängd och driftskostnad.

Aluram mot titanram är en rejäl uppgradering. Batterilampor mot navdynamo är helt fantastiskt bra och det finns ingen återvändo från dynamo-livet när man vant sig. Rostfria skärmar är också supertrevigt pga frånvaro av skrammel och att de är stabila att fästa ego- och kompislapp i, samt att de är snygga.

Köp när läge bjuds!

Är jag dum i huvudet ...
kais01 sa:
jag tycker möjligen du kunde få en lyxigare växelgrupp för det priset?

kolla sen gärna två andra saker;

-att den går bekvämt över brunnslock. det ska den bara göra om den inte är överdimensionerad i ram eller gaffel.

-för tänkt vinterbruk att den inte slingrar sig och självstyr på bristande packad snö. för många cyklar har detta problem. inte direkt prio att bygga bort denna defekt hos producenterna. för att få en viss uppfattning nu; styr snett längs/mot rundad trottoarkant. styr den in hårt kan det indikera problem. går den stabilt utan kast talar det för bra funktionalitet.

grattis om du hittat 'din' cykel:)

Sparar tipset för eget bruk! Har två ganska snarlika cyklar (med utrustning liknande den som diskuteras i denna tråden), där en är ”halvfin” och en ”halvful”. Snarlik geo osv. Den finare har jag aldrig gillat egentligen, men har svårt att sätta fingret på vad det är som gör skillnaden. Dina två test hade vunnits av den halvfula, och det förklarar nog saken på ett tydligt sätt som jag inte riktigt kunnat precisera.

Är jag dum i huvudet ...
Peth sa:

Ett kilo lättare

Det subjektiva:
Den är snyggare

Ahhh!

Den cykel som man gör mest mil på borde vara den som är byggd på bästa komponenter, har själv ett snarlikt bygge för min långfärds cykling dock med Di2 ultegra, dock skulle jag rekommendera att du kikar på PDW skärmar innan du bestämmer dig för risken är uppenbar att du ångrar dig när du sett ett par såna i gun metal grey, har riktigt bra skärmar från pelago som passar super på min men flera ggr om året vilar fingret på beställ knappen på ett par PDW.

Är jag dum i huvudet ...
Förvånas alltid att folk som är 28+ som varken studerar eller jobbar deltid på Coop, som har jobbat några år och har organiserade liv, inte skulle kunna köpa en dyrare cykel om man känner för det.

Förstår att inte alla hushåll köper en ny Volvo för 600K, men en cykel för 40-100K kan ju inte va så svårt? Har man koll på ekonomin borde det ju va ett enkelt köp.

Vad gör man annars för pengarna? Krogen?
Om jag som student får ihop det så är det ju svinenkelt med stabilt jobb.

Så mycket livsglädje och motion som cykeln ger så är man allt annat än dum i huvudet som köper något fint till sig själv, det är man väl värd?

Senast ändrad:
Är jag dum i huvudet ...
plumse sa:

Edit:

Jag veckopendlar, åker 27 mil från obygden till jobbet i norrort. Bilen får sedan stå kvar i garaget under arbetsveckan och så cyklar jag till och från min övernattningslägenhet.

Är jag dum i huvudet ...
Murdock sa:
plumse sa:

Edit:
Här är en som tänker precis som jag. Dessutom är väl du en total cykelnörd som cyklar mycket? Då vet du väl vilken geo du vill ha? Skall du inte ordna med custom stål istället? Jag har dålig koll på pris för sånt, kanske mycket dyrare?

Stål känns sådär i saltslask. Har begränsad möjlighet att regelbundet spola av cykeln under vintern. Vill därför inte heller ha alltför dyr drivlina på, då den kommer att nötas ganska hårt (trots stänkskärmar med egolapp).

Är jag dum i huvudet ...
Du cyklar tillräckligt mycket, tillräckligt seriöst och med tillräckligt mycket målinriktning. Unna dig bra verktyg för att utöva det som gör dig glad, frisk och är bra för miljön.

Är jag dum i huvudet ...
eucalyptus sa:
Förvånas alltid att folk som är 28+ som varken studerar eller jobbar deltid på Coop, som har jobbat några år och har organiserade liv, inte skulle kunna köpa en dyrare cykel om man känner för det.

Förstår att inte alla hushåll köper en ny Volvo för 600K, men en cykel för 40-100K kan ju inte va så svårt? Har man koll på ekonomin borde det ju va ett enkelt köp.

Vad gör man annars för pengarna? Krogen?
Om jag som student får ihop det så är det ju svinenkelt med stabilt jobb.

Så mycket livsglädje och motion som cykeln ger så är man allt annat än dum i huvudet som köper något fint till sig själv, det är man väl värd?

Jag vill inte agera sur gammal gubbe mer än nödvändigt, men ett visst mått av bitter cynism kan vara på sin plats :-)

Ungdomlig optimism i all ära, men har man både familj och eget boende är det inte direkt svårt att spendera den absoluta merparten av inkomsten där. Det är alltså det "man gör för pengarna". Nöjesbudgeten är därmed oftast starkt begränsad. Helt utan krogbesök.

För TS del är det som sagt självklart bara att köra på om han anser sig ha råd!

Är jag dum i huvudet ...
Peth sa:
plumse sa:

Edit:

Jag veckopendlar, åker 27 mil från obygden till jobbet i norrort. Bilen får sedan stå kvar i garaget under arbetsveckan och så cyklar jag till och från min övernattningslägenhet.

Haha!
Det förklarar ju det hela.
Stöldrisken under arbetstid behöver du dock fortfarande fundera lite extra på.
Kanske ha hojen uppe på kontoret?

Är jag dum i huvudet ...
Peth sa:
plumse sa:

Edit:

Meh. Jag gillade idén med att ha en bil på jobbet enbart för att kunna parkera cykeln bra.

Är jag dum i huvudet ...
Först skriver du:

Peth sa:

Sen kommer det här svaret:

Peth sa:
thomaslundstrom sa:
Har man sagt A etc...

Vilken ram kollar du på?

Ribble CGR Ti.

I nuläget kan man ju köpa en Planet X titangravel med Ultegra för 2000 EUR, men vem vill åka omkring på en PX?

Jag får inte ihop det riktigt med Berthoud och Son-deluxe.

Är jag dum i huvudet ...
Pendlar => ”gratis träning” => köra i ur och skur = ska bara roligt. Om värsting hoj gör det roligare och motiverar och kanske får en att köra i väder man annars hade bangat i, why not, förutsatt att man har råd. Enda baksidan som jag ser det är att hojen MÅSTE tas in både hemma och på jobbet.

Är jag dum i huvudet ...
Köp. Aldrig förstått gubbarna som ska cykla merparten av sin cykling på en skrothög (undantaget är ju om man har stöldrisk) till och från jobbet.
Tråkiga cyklar är det sämsta ?. Ser fram emot bilder.

Är jag dum i huvudet ...
fasanen sa:
Först skriver du:

Peth sa:

Sen kommer det här svaret:

Peth sa:
thomaslundstrom sa:
Har man sagt A etc...

Vilken ram kollar du på?

Ribble CGR Ti.

I nuläget kan man ju köpa en Planet X titangravel med Ultegra för 2000 EUR, men vem vill åka omkring på en PX?

Jag får inte ihop det riktigt med Berthoud och Son-deluxe.

Det kommer bli skitsnyggt, bara inte klassiskt snyggt. Frågan är om skärmarna ska vara svarta eller metallfärgade?

Senast ändrad:
Är jag dum i huvudet ...
NickPick sa:
Köp. Aldrig förstått gubbarna som ska cykla merparten av sin cykling på en skrothög (undantaget är ju om man har stöldrisk) till och från jobbet.
Tråkiga cyklar är det sämsta ?. Ser fram emot bilder.

Tänkte ha den till brevetcykling också, kom till Bollnäs och cykla en 60- eller 40-milare så får du se den live (om det blir ett köp).

Tillbaka
Topp