Är jag efterbliven? Montering sadel.

sbv92

Medlem
Är jag efterbliven eller är det ett efterblivet system för sadelmontage på denna sadelstolpe?

Jag har köpt ny sadel och tänkte montera den men stötte på problem. När jag monterar den så lutar sadeln bakåt, vilket betyder att jag måste sänka ner den främre skruven djupare i sadelstolpen. Problemet med det är att det måste göras när sadeln sitter på plats (sänker jag den tillräckligt lågt innan så går det inte att få dit sadeln) och enda sättet att göra det på är att snurra på "hjulet" med händerna då insexgängan är under sadeln, men det är omöjligt då det sitter loctite på skruven och man kommer bara åt med fingerspetsarna.

Någon som vet hur jag gör?

Varför sitter det loctite på skruven?

Varför sitter det inte helt enkelt insexskruvar på båda sidor som kan skruvas underifrån underifrån?

Snapchat-1261398033.jpg

Jag har en liknande värdelös lösning på en gammal sadelstolpe. Istället för det lilla hjulet så är det en mutterliknande grej som man skruvar på. Jag skulle försöka med en liten tång eller knacka lätt med en skruvmejsel på hjulet.

Spänn med fingrarna på grejen sen spänn bak
Går inte av anledningen jag nyss förklara, skruvar jag dit den utan sadeln på med insexnyckel så är det väldigt trögt, vilket gör det omöjligt att skruva med fingerspetsarna.

Det blåa (loctite) på skruven gör det trögt, jag förstår inte syftet med att det sitter på..

Går inte av anledningen jag nyss förklara, skruvar jag dit den utan sadeln på med insexnyckel så är det väldigt trögt, vilket gör det omöjligt att skruva med fingerspetsarna.

Det blåa (loctite) på skruven gör det trögt, jag förstår inte syftet med att det sitter på..
Lös problemet, skruva in och ut några gånger så går det lättare, om inte på med en droppe olja

Cannondale😀

På sadlar med utskärning kommer man ofta åt från ovan med en insexa även på den främre skruven. Då funkar det bra, men med sadlar utan utskärning är det ett helvete med en där "fingerskruven". Som sagt ovan, skruva ut och in så loctiten slits ner så går det det lättare sen.

Jag har en liknande värdelös lösning på en gammal sadelstolpe. Istället för det lilla hjulet så är det en mutterliknande grej som man skruvar på. Jag skulle försöka med en liten tång eller knacka lätt med en skruvmejsel på hjulet.
Jag löste det genom att skruva in och ut många ggr för att mjuka upp gängan, sen med sadeln på så fick jag knacka från sidan med skruvmejsel och hammare ett kvarts varv i taget och sen byta spår för mejseln.

Allt går att lösa, jag är mest intresserad av hur det är tänkt att man ska göra. Någon måste någon gång ha tänkt när lösningen uppfanns.
Det är ju en väldigt standard lösning med de gjutna plattorna som klämmer sadelrailsen, det är bara att konstruktionen är för sadelstolpar utan offset, på de går främre skruven utanför sadelstolpen, på de stolpar av det slaget jag har så är då skruvhuvudet nedåt både på främre och bakre skruven.
Här är problemet att skruven går ner i stolpen så de fått lov att vända på skruven. Men det egentliga problemet är att de satt på gänglåsning, annars hade det bara varit att handskruva ner till rätt position och sen spänna meddelat bakre skruven.

Hade en stolpe med liknande konstruktion. När skruven ärgat fast, så blev det till att kapa den med Dremeln. Kommer aldrig köpa liknande igen.

Tillbaka
Topp