Är jag för tung för att köra dh?

sajmon

Ny medlem
Hallå, jag väger ca 92 kilo och är ganska så muskulös. och jag har en glory 1:A 07 men uttagen 08 som inte är körd allt för mycket. Men nu så har det blivit förslitningar på det övre fästet på bakdämparen och så knakar det konstigt ifrån gaffeln eller stylagret eller vad det nu är. Och då undrar jag om jag väger för mycket för att kunna köra freeride/dh och om det blir mer förslitningar och att sakerna inte håller lika bra om man väger mer?

Jag har fått byta mitt styrlager för att det började knäppa, klicka och låta mer och mer illa.
Min vikt är 73kg.

Som jomper sade, saker slits.

Inga problem för dig att köra DH.

Tänk bara på att en DH-cykel kräver mycket omsorg för att fungera ordentligt.

Du har troligen ett lite osmort styrlager och en glappande dämparbussning/distans.

Lagret kan du smörja och distansen/bussningen är ändå en slitdel så den kan/skall du byta.

Gloryn är en robust hoj som tål det mesta, om du har fördel muskler istället för fett fördelat på dina 92 kg så tål du säkert en hel del med, kör på.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga problem. Det är helt normalt att prylar
> slits.

Just det. Träna upp smuttheten också.

De finns större killar än dig som kör dh, min vän björn väger runt 95 kg och han förstör inte värst så mycket, fast han är ju inte så snabb heller haha

Förmodligen kommer du att ha något snabbare melan byterna av slitdelar pga tyngden. Men jag tror inte det påverkar totalkostnaden så mycket egentligen för de flesta av oss byter troligen cykrl tidigare än den maximala tekniska livslängden.

Inga problem, en stor del av eliten i dh ligger i den viktklassen. Viktigt m underhåll o service enligt rekommenderade intervaller då det är en materialsport

lånar tråden lite. var kan man beställa bussningar till Gloryn? Bussningarna till min Glory med en DXH 4.0 börjar sjunga på sista versen men jag har svårt att hitta var jag kan köpa dessa bussningar. Någon som har bättre googleskills än jag?

garpa: Bussningar/distanser till Rochshox Vivid/Monarch passar till din DHX. Din LBS borde kunna ta hem sådana från SRAM (SRAM Nordic, Vartex, Merida etc.).

Mät innermåttet där dämparen sitter i ram/sving och kolla hur tjock skruven är som går igenom så går det att ordna snabbt och lätt.

Bussningar kostar runt 30:-/styck och ett distanskit ligger på mellan 120/150:- per ände.

Tillbaka
Topp