Är jag helt jä**a dum i huvvet??...

ipkis

Aktiv medlem
Jag har nyligen i förskaffat ett litet projekt i form av en NS surge från typ -13 ish.
Den har IS mount bak och jag har post mount på mina bromsok.
är det inte så att IS mount är för 160mm rotor??
Jag testade en adapter från IS till post mount 160 til 160 men det var helt fel.
Satte på en adapter från 160-180 men då kom oket typ 3mm för högt.
Vad är det som är galet??

ska tillägga att det är justerbara dropouts på ramen. Är det där det spökar? Jag har testat att justera adaptern som är från IS till PM åt alla håll det går men inget blir bra!???

Vad var det som vart fel med 160mm adaptern?

Har du provat adaptern åt båda hållen? Så att du inte vänt den upp och ned/bak och fram… vissa adaptrar har ju en pil som anger riktningen.

När jag skulle montera adapter till 180mm skiva fram på min fatbike så fick jag först inte i skivan i oket (det var som att adaptern var för liten). Så jag vände på adaptern och då funkade det klockrent!

1629925994768.jpeg
Kan den här vara till hjälp? Den hjälpte mig att inse att med vissa adaptrar till vissa ok ska det ligga distanster mellan adapter och ok, och med andra kombinationer ska det inte det.

Med de 5-6 Shimano varianter jag meckat så finns det inget sånt skit. Det räcker att läsa spec på adapter och välja det man ska ha. På pm till pm kan man skit i fram bak men inte på is.
Sen har de listigt ritat på en pil på adaptorn.

Tjo!
Har testat att vänt adapter åt båda häll och det går ju även att till viss del vrida adaptern i IS fästet. Då man har justerbara dropouts så är det ju mer som spår man sätter skruven i istället för endast hål. Men har inte fått till det än så jag har nog bara IS/PM adaptrar för frambroms då. Sen tror jag att de flesta IS fästen bak var för 140mm och fram 160mm så jag behöver en adapter som är just till bakbroms och som plussar 20mm

återkommer så fort jag fått hem grejjer...

Fram eller bakadapter lär inte skall spela någon roll bara den är stor nog. En 160 mm bakadapter funkar till 180 mm skiva fram osv.

Jag har för övrigt haft is-fästen på i princip alla mina cyklar och jag har aldrig varit med om att en 160 mm adapter inte funkat till en 160 mm skiva. Så det där med 140 mm skiva är jag skeptisk till.

Det bästa är väl om du tar lite bilder så att vi förstår bättre vad som kan vara problemet. Jag har haft en 2011 (vill jag minnas) NS Surge men kan inte riktigt känna igen mig i dina beskrivningar… jag hade iaf inga problem med bromsadaptrar.

Filmen sa mig inte så mycket annat än att du har en himla stilig hoj (varpå jag såklart började sakna min egna gamla surge…)!

Men jag utgår ifrån att det gick bra!

Tillbaka
Topp