Är kassetten slut?

Andreas2

Medlem
Är kassetten slut?
Hej,

Efter att kedjan börjat kugga över alltför ofta skaffade jag mig en mätare, som tyvärr visade på en go bit över 1% slitage. Enligt diverse källor på internet så måste jag då byta kassetten också. Men jag tycker den ser fräsch ut, eller?

Är kassetten slut?
Funkar i princip aldrig att bara byta kedja eller kassett, de sliter ihop sig. Inte så dyrt med drivpaket om du beställer på nätet och skruvar dit själv. Och, cykeln kommer kännas som ny när du bytt grejorna!

Är kassetten slut?
Kan man inte bara prova, då?

Anser du förresten att även kransen måste bytas då eller? Drar mig för det då det då det är en special för cykeltillverkaren, även om det nog finns nån generisk som passar.

Är kassetten slut?
Kan man inte bara prova, då?

Anser du förresten att även kransen måste bytas då eller? Drar mig för det då det då det är en special för cykeltillverkaren, även om det nog finns nån generisk som passar.
Specialkassett? Låter väldigt ovanligt. Är du säker på det och på vilket sätt? Växeln är en Tiagra... Prova; det kommer inte att funka, din kassett är sliten, synd på bilden och grejorna har uppenbart gått som bruks i alla väder ett tag... Bit ihop, lär dig nåt nytt (om du inte bytt kassett förr) och upplev att det är rätt enkelt. Och om du inte har verktygen så får du handla kedjebrytare, piska och verktyg för låsningen av kassetten, kul att shoppa saker som faktiskt kommer att spara dig pengar!

Är kassetten slut?
Nej, kransen är special, inte kassetten. Och kransen är nog inte så special heller, det är väl att vevarmen är lite "designad" bara.

Har verktygen för kassetten och gjort förr så inga problem. Var mest att jag har kedja men inte kasett man är sugen på att byta då det kuggar över en hel del.

Är kassetten slut?
Nej, kransen är special, inte kassetten. Och kransen är nog inte så special heller, det är väl att vevarmen är lite "designad" bara.

Har verktygen för kassetten och gjort förr så inga problem. Var mest att jag har kedja men inte kasett man är sugen på att byta då det kuggar över en hel del.
Förlåt, det är jag som läser som en kratta, krans skrev du. Kärt barn har många namn. Frikrans sitter definitivt bak men krans kan nog syfta till både fram och bak. Framdrev och klinga tror jag är vanliga ord för framgrejen och jag tror att drev och kedjedrev också brukar syfta framåt... :)

Är kassetten slut?
I och för sig kan man fortsätta med en gammal kedja och kassett utan problem. Framför allt på en MTB eller under vintern kör jag kedjan + kassett en hel del längre än vad som rekommenderas och det funkar bra.
men vill du bytta, då ska du bytta båda, annars funkar det inte. Kedjan hoppar över, att växla blir dåligt etc.
visst sliter drev också med en gammal kedja, men inte så pass att det strular med en ny kedja.

Är kassetten slut?
Hej,

Efter att kedjan börjat kugga över alltför ofta skaffade jag mig en mätare, som tyvärr visade på en go bit över 1% slitage. Enligt diverse källor på internet så måste jag då byta kassetten också. Men jag tycker den ser fräsch ut, eller?

Börja med att byta kedja och se hur det går. Funkar det så slipper du kostnaden för en ny kassett. Sen ser du till att byta kedja ofta ( mellan 0,5-075 ) så kan du köra på samma kassett i många hundra/tusen mil.

Är kassetten slut?
Är kassetten för sliten för en ny kedja så kan du testa att rengöra gamla kedjan ordentligt, smörja och se om du inte kan köra ett tag till innan du byter allt.

Tillbaka
Topp