Är klingan sliten?

Luzen

Aktiv medlem
Är klingan sliten?
Hjälper en kompis med lite underhåll.
Har bytt kedja och kassett då de var färdiga.
Försöker avgöra om framklingorna är slut men vad jag själv kan avgöra är det inte så farligt.
Jag håller ut kedjan så långt det går från klingan.
Vad tycker ni?

Det ör Dura Ace 11s rakt igenom men det vi bytt nu får Ultegra.
IMG_5027.webp

Bilagor

• IMG_5028.webp
    IMG_5028.webp
    139.7 KB · Besök: 142
Senast ändrad:
Är klingan sliten?
Inga hajtänder och vad jag ser ligger kedjan väl an mot klingan, så det är nog ingen brådska på taket.

Hade den här filmen uppe igår, och även om jag inte riktigt minns dem, så radas upp symtom för när det är dags att byta:

Är klingan sliten?
Hjälper en kompis med lite underhåll.
Har bytt kedja och kassett då de var färdiga.
Försöker avgöra om framklingorna är slut men vad jag själv kan avgöra är det inte så farligt.
Jag håller ut kedjan så långt det går från klingan.
Vad tycker ni?

Det ör Dura Ace 11s rakt igenom men det vi bytt nu får Ultegra. Cykeln är Trek Emonda som tillhört Thor Hushovd.Visa bilaga 777706
jag kanske är trött och tänker fel, men är inte det där trixet med att dra i kedjan för att se om kedjan är sliten? ny kedja på sliten klinga borde väl inte gå att dra ut mer än ny kedja på ny klinga, såvida inte dalarna mellan kuggen blivit fördjupade, vilket de väl aldrig blir?

hursom är det bara testa och lägga kraft på pedalerna i låg/ingen fart i en säker uppförsbacke, och slipa klingan lite om kedjan släpper och kuggar över. här:
Skärmavbild 2025-07-02 kl. 22.39.41.webp

edit: dura ace-kassetten hade ni med största sannolikhet kunnat rädda på det sättet också.

Senast ändrad:
Är klingan sliten?
när det gäller framklingor finns det rätt betydande marginaler.

och de stora slits inte mycket i längsled. snarare kan det bli ett problem att tändernas sidor slits och får svårigheter hålla kvar kedjan när kedjelinjen är ogynnsam. det kan medföra hoppad kedja och spökväxlingar.

bilden som ts visar är ett bra exempel på att sidoslitaget kan ligga i förgrunden. dragbilden av kedjan visar knappt någon sträckning alls och tändernas profil är nära cirkulär, inte elliptisk som när slitage i längsled inträtt. några hajtänder syns inte heller.

det mesta tyder på att den där framklingan med god funktion överlever ytterligare kedjor.

som exempel på hur förlåtande framklingor kan vara, har jag vid tillfälle visat den här bilden på min mtb tagen våren 2023. klingan är fortfarande i bruk, utan bekymmer annat än det estetiska.
.

IMG_8593.webp

Tillbaka
Topp