Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jacoba sa:Som sagt, för att hålla tillbaka GAS (gear acquisitions syndrome) litegrann funderar jag på en ny hjälm.
Men är man dumsnål om man köper utan MIPS?
Jodå.Lillgammal sa:Har det inte varit lite debatt om det där med MIPS? Finns det evidensbaserad forskning på att systemet fungerar? Kollar man sidor som publicerar artiklar som pubmed eller söker via scholar dyker i princip inget upp om systemet.
I övrigt är väl både skalpen och håret två lager av naturliga mips?
Mathias B sa:Det behöver inte vara snordyrt med en MIPS-kruka. Jag köpte min från Stadium för en sexhundring, den sitter lika bra som min gamla Girohjälm som kostade det dubbla. Sen om den är skyddar bra som en hjälm för 1500 plus kan jag inte svara på, men den är ju godkänd och ingen "kopia" Den är dock inte lika "Bling" som dyrare hjälmar.
NickPick sa:Ja.
Annars hade jag köot en specialized airnet eller vad retrohjälmen heter. Schnygg!
Bkev en giro savant mips för 820 spänn.
Jeppe_E sa:...Ingen MIPS... och har inte känt några men efteråt heller och har inte känt av några men efteråt heller...
Mr Handley sa:Hjälmen förhindrar inte hjärnskakning eller andra typer av trauma som beror på att huvudet snabbt stoppas upp och hjärnan slår i skallbenet på insidan.
Hjälmen skyddar oerhört bra mot krosskador och skarpt/trubbigt våld mot skalp och skallben.
MIPS är "nytt" och den forskning kring den som finns är kommersiellt driven, men än så länge finns inga epidemiologiska studier som visar att det finsn en fördel med MIPS systemet.
Tittar vi på VTIs forskning: https://www.vti.se/sv/publikationer...-till-gemensam-strategi-for-saker-cykling.pdf så beror de flesta skador (78%) på singelolyckor. På totalen så var 6% av skadorna drabbade huvudet och hela 57% är relaterat till Hud/Sår/Brännskador.
Majoriteten av de som dödades eller allvarligt skadades gjorde det i samband kollision cyklist/motorfordon.
Tittar du på fig15 i dokumentet så är det tydligt att huvudet står för löjligt låg skadefrekvens, oavsett åldergrupp.
Skada mot huvudet kan vara mycket, vilket gör att jag tycker att det saknas en hel del i deras analys. Just skadetyp är ju högintressant då det skulle visa på vad som hjälmen faktiskt hade hjälpt mot.
Mr Handley sa:MIPS är "nytt" och den forskning kring den som finns är kommersiellt driven, men än så länge finns inga epidemiologiska studier som visar att det finsn en fördel med MIPS systemet.
Foxis sa:Jodå.Lillgammal sa:Har det inte varit lite debatt om det där med MIPS? Finns det evidensbaserad forskning på att systemet fungerar? Kollar man sidor som publicerar artiklar som pubmed eller söker via scholar dyker i princip inget upp om systemet.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23770518
Får en känsla av att Lillgammal med "evidensbaserad" menar forskning på utfall av verkliga olyckor. Det omfattar inte den länkade artikeln.
Further research is required.
dawen sa:Det är lätt att få bevis som pekar åt det håll man vill i ett lab genom att göra testerna anpassade efter funktionen på den pryl man testar.
Foxis sa:Men vad är tesen då från er som är kritiska till MIPS? Att det är rimligt att det fungerar eller att det inte ens *kan* fungera? Att uppfinnarna endast är ute efter att tjäna pengar? Att merkostnaden är för mycket?
Foxis sa:Om MIPS visar sig vara en stor, elak bluff, så får ni gärna vara basservassers. Det kan jag ta.
Om det av någon anledning visar sig vara sämre i vissa situationer då?Vernersson sa:Foxis sa:Men vad är tesen då från er som är kritiska till MIPS? Att det är rimligt att det fungerar eller att det inte ens *kan* fungera? Att uppfinnarna endast är ute efter att tjäna pengar? Att merkostnaden är för mycket?
<saxade lite>
Foxis sa:Om MIPS visar sig vara en stor, elak bluff, så får ni gärna vara basservassers. Det kan jag ta.
Håller med till fullo om detta.
Dessutom är tillvalet MIPS (för MIN del) billigt nog för att jag ska välja det.
Funkar det som beskrivet är det värt varje öre.
Funkar det inte som beskrivet så skiter jag faktiskt fullständigt i det eftersom jag har råd.
=)
eketjall sa:Om det av någon anledning visar sig vara sämre i vissa situationer då?Vernersson sa:Foxis sa:Men vad är tesen då från er som är kritiska till MIPS? Att det är rimligt att det fungerar eller att det inte ens *kan* fungera? Att uppfinnarna endast är ute efter att tjäna pengar? Att merkostnaden är för mycket?
<saxade lite>
Håller med till fullo om detta.
Dessutom är tillvalet MIPS (för MIN del) billigt nog för att jag ska välja det.
Funkar det som beskrivet är det värt varje öre.
Funkar det inte som beskrivet så skiter jag faktiskt fullständigt i det eftersom jag har råd.
=)
Är inte Giro Synthe aerokung just nu?dtrolle sa:Jag skulle gärna haft MIPS men det var ju en annan hjälm som var mer aero.
Henrik_E sa:Är inte Giro Synthe aerokung just nu?dtrolle sa:Jag skulle gärna haft MIPS men det var ju en annan hjälm som var mer aero.