Är man dumsnål om man köper en hjälm utan MIPS?

Jacoba

Aktiv medlem
Som sagt, för att hålla tillbaka GAS (gear acquisitions syndrome) litegrann funderar jag på en ny hjälm.
Men är man dumsnål om man köper utan MIPS?

Jacoba sa:
Som sagt, för att hålla tillbaka GAS (gear acquisitions syndrome) litegrann funderar jag på en ny hjälm.
Men är man dumsnål om man köper utan MIPS?

MIPS eller inte kan säkert debatteras ganska länge.
Däremot tror jag att GAS bäst bromsas med att köpa det dyraste ;)

Ja. En MIPS-hjälm är kanske bättre än vanlig hjälm.

Kanske bättre chans att slippa hjärnskakning > inte bättre chans. Om man då inte är snål alltså. Och dum.

(Och dum blir man av hjärnskakning. Alltså är sannolikheten mindre att den som en gång åkt på hjärnskakning köper en MIPS-hjälm. Och då kanske vederbörande löper större risk för en ny hjärnskakning. Och så vidare.)

Förlåt. Carry on. :)

Har det inte varit lite debatt om det där med MIPS? Finns det evidensbaserad forskning på att systemet fungerar? Kollar man sidor som publicerar artiklar som pubmed eller söker via scholar dyker i princip inget upp om systemet.

I övrigt är väl både skalpen och håret två lager av naturliga mips?

Lillgammal sa:
Har det inte varit lite debatt om det där med MIPS? Finns det evidensbaserad forskning på att systemet fungerar? Kollar man sidor som publicerar artiklar som pubmed eller söker via scholar dyker i princip inget upp om systemet.
Jodå.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23770518
I övrigt är väl både skalpen och håret två lager av naturliga mips?

Beror väl på hur hjälmen sitter. Desto bättre den passar och är åtskruvad och fasthållen desto mindre kommer hår o.d. hjälpa.

Min personliga övertygelse baserat på egna vurpor är att det hjälper. Jag har vurpat i både MIPS-hjälm och icke-MIPS. Jag fick hjärnskakning vid en lättare smäll i icke-MIPS-hjälmen och klarade en värre smäll i hjälmen med MIPS.

Självklart kan man inte dra några som helst opartiska slutsatser från detta. Men ändå, jag tror inte MIPS skadar. Det hjälper sannolikt ibland och en tusenlapp extra (eller vad det nu kan vara) det är det absolut värt att minska risken att få hjärnskakning, för det är inget skoj.

Senast ändrad:
Min personliga övertygelse är att passform också är viktigt.
Om alla MIPS-hjälmar antingen kommer med inbyggd migrän, eller vinglar runt som om du satt en kastrull på huvudet, då är det antagligen bättre med en vanlig hjälm.
Under förutsättning att den passar bättre förstås.
Men hittar du en MIPS-hjälm som passar så är det väl bara att slå till. Har svårt att se hur MIPS skulle kunna vara en nackdel.

Det tjatas en hel del om MIPS ute i butikerna, har jag märkt. Trots detta så slog jag till på en Fox Metah, som är MIPS-lös, men minsann har Varizorb(TM). Trenden går mot slätare hjälmar, för att undvika "snag"...

Jag har klotat rejält två gånger. En gång på asfalt (hjälm i backen) och en gång i skogen (hjälm i backen). Ingen MIPS. Ingen hjärnskakning någon av gångerna och har inte känt några men efteråt heller och har inte känt av några men efteråt heller...

Plus ett på anekdotisk bevisföring om värre-hjärnskakning-trots-mildare-krasch när jag hade icke-MIPS än med MIPS. Sen ignorerar man iofs tusen andra faktorer, men även nuvarande hjälm fick bli mipsvariant.

Har påven en lustig hatt? Skiter björnar i skogen?

Svaret på alla tre frågorna kan du nog lista ut! När du ligger på lasarettet med en rotarionsskada på din hjärna och vet att du kunde haft en bättre hjälm som eventuellt förhindrade det så kommer du troligtvis ångra att du inte spenderade 200 kr mer på det viktigaste skyddet inom cykling. När väl olyckan är framme vill man ha så bra förutsättningar som möjligt.

Någon nämnde att vi redan har två lager naturlig mips, varför inte ha tre? Skippa pizzan och ölen på lördag så är det löst rent ekonomiskt också.

Bring it on haters!!

Det behöver inte vara snordyrt med en MIPS-kruka. Jag köpte min från Stadium för en sexhundring, den sitter lika bra som min gamla Girohjälm som kostade det dubbla. Sen om den är skyddar bra som en hjälm för 1500 plus kan jag inte svara på, men den är ju godkänd och ingen "kopia" Den är dock inte lika "Bling" som dyrare hjälmar.

Ja.
Annars hade jag köot en specialized airnet eller vad retrohjälmen heter. Schnygg!
Bkev en giro savant mips för 820 spänn.

Provade några olika MIPS-hjälmar innan jag slutligen slog till på en Spec. utan MIPS.
Det berodde inte på pengar utan på att Specen satt skönare, utan någon vass plastkant som skar in.

Nej .
Köp en fullface mc-hjälm istället.
När du ligger där på lasarettet med hjärnskakning kommer du ångra att du inte hade en riktig hjälm istället för en frigolithatt med plastsnurr i...

Mathias B sa:
Det behöver inte vara snordyrt med en MIPS-kruka. Jag köpte min från Stadium för en sexhundring, den sitter lika bra som min gamla Girohjälm som kostade det dubbla. Sen om den är skyddar bra som en hjälm för 1500 plus kan jag inte svara på, men den är ju godkänd och ingen "kopia" Den är dock inte lika "Bling" som dyrare hjälmar.

Kör också med den från Stadium och den "funkar" bra (har inte vurpat med den än...)

Hjälmen förhindrar inte hjärnskakning eller andra typer av trauma som beror på att huvudet snabbt stoppas upp och hjärnan slår i skallbenet på insidan.

Hjälmen skyddar oerhört bra mot krosskador och skarpt/trubbigt våld mot skalp och skallben.

MIPS är "nytt" och den forskning kring den som finns är kommersiellt driven, men än så länge finns inga epidemiologiska studier som visar att det finsn en fördel med MIPS systemet.

Tittar vi på VTIs forskning: https://www.vti.se/sv/publikationer...-till-gemensam-strategi-for-saker-cykling.pdf så beror de flesta skador (78%) på singelolyckor. På totalen så var 6% av skadorna drabbade huvudet och hela 57% är relaterat till Hud/Sår/Brännskador.

Majoriteten av de som dödades eller allvarligt skadades gjorde det i samband kollision cyklist/motorfordon.

Tittar du på fig15 i dokumentet så är det tydligt att huvudet står för löjligt låg skadefrekvens, oavsett åldergrupp.

Skada mot huvudet kan vara mycket, vilket gör att jag tycker att det saknas en hel del i deras analys. Just skadetyp är ju högintressant då det skulle visa på vad som hjälmen faktiskt hade hjälpt mot.

Mr Handley sa:
Hjälmen förhindrar inte hjärnskakning eller andra typer av trauma som beror på att huvudet snabbt stoppas upp och hjärnan slår i skallbenet på insidan.

Hjälmen skyddar oerhört bra mot krosskador och skarpt/trubbigt våld mot skalp och skallben.

MIPS är "nytt" och den forskning kring den som finns är kommersiellt driven, men än så länge finns inga epidemiologiska studier som visar att det finsn en fördel med MIPS systemet.

Tittar vi på VTIs forskning: https://www.vti.se/sv/publikationer...-till-gemensam-strategi-for-saker-cykling.pdf så beror de flesta skador (78%) på singelolyckor. På totalen så var 6% av skadorna drabbade huvudet och hela 57% är relaterat till Hud/Sår/Brännskador.

Majoriteten av de som dödades eller allvarligt skadades gjorde det i samband kollision cyklist/motorfordon.

Tittar du på fig15 i dokumentet så är det tydligt att huvudet står för löjligt låg skadefrekvens, oavsett åldergrupp.

Skada mot huvudet kan vara mycket, vilket gör att jag tycker att det saknas en hel del i deras analys. Just skadetyp är ju högintressant då det skulle visa på vad som hjälmen faktiskt hade hjälpt mot.

Tack för att du tog dig tid att länka in rapporten, intressant! Inser att jag cyklar sämre, är mer trött, ouppmärksam än genomsnittet och då får man nog ta varje genväg man kan. Inser också att jag ska börja använda reflexväst när jag cyklar. :)

Senast ändrad:
Foxis sa:
Lillgammal sa:
Jodå.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23770518
Får en känsla av att Lillgammal med "evidensbaserad" menar forskning på utfall av verkliga olyckor. Det omfattar inte den länkade artikeln.

Further research is required.

Det är lätt att få bevis som pekar åt det håll man vill i ett lab genom att göra testerna anpassade efter funktionen på den pryl man testar.

Men vad är tesen då från er som är kritiska till MIPS? Att det inte är rimligt att det fungerar eller att det inte ens *kan* fungera? Att uppfinnarna endast är ute efter att tjäna pengar? Att merkostnaden är för mycket?

Personligen tycker jag att det finns tillräckligt mycket forskning och anekdoter som pekar åt rätt håll för att kunna hävda att MIPS är värt ett par hundra extra. Hjärnskakning är skittrist och kan sabba livet ordentligt. Just det anser jag att man är ruskigt dumsnål om man inte undviker till varje pris.

Om MIPS visar sig vara en stor, elak bluff, så får ni gärna vara basservassers. Det kan jag ta.

Senast ändrad:
Foxis sa:
Men vad är tesen då från er som är kritiska till MIPS? Att det är rimligt att det fungerar eller att det inte ens *kan* fungera? Att uppfinnarna endast är ute efter att tjäna pengar? Att merkostnaden är för mycket?

<saxade lite>

Foxis sa:
Om MIPS visar sig vara en stor, elak bluff, så får ni gärna vara basservassers. Det kan jag ta.

Håller med till fullo om detta.

Dessutom är tillvalet MIPS (för MIN del) billigt nog för att jag ska välja det.
Funkar det som beskrivet är det värt varje öre.
Funkar det inte som beskrivet så skiter jag faktiskt fullständigt i det eftersom jag har råd.

=)

Vernersson sa:
Foxis sa:
Men vad är tesen då från er som är kritiska till MIPS? Att det är rimligt att det fungerar eller att det inte ens *kan* fungera? Att uppfinnarna endast är ute efter att tjäna pengar? Att merkostnaden är för mycket?

<saxade lite>

Foxis sa:

Funkar det inte som beskrivet så skiter jag faktiskt fullständigt i det eftersom jag har råd.

=)
Om det av någon anledning visar sig vara sämre i vissa situationer då?

eketjall sa:
Vernersson sa:
Foxis sa:

<saxade lite>

Foxis sa:

=)
Om det av någon anledning visar sig vara sämre i vissa situationer då?

Skit händer! ;)
Har dock svårt att se på vilket sätt det skulle vara en försämring.
Men samtidigt finns det ju vissa som vigt sitt liv åt att visa att hjälmanvändade öht är livsfarligt *S*

Står oxo i valet och kvalet om ny hjälm.
Mips eller inte! Om det nu är så att det ger ett extra skydd och hjälmen sitter rätt och ser bra ut så kör jag nog på Mipsvarianten.
Har ju en familj att tänka på med ;).

Det blir nog kalas det här. Tec exigo mips för 587 spänn från team sportia, leverans till Cykelhuset i Uddevalla. Beställde i tisdags kväll och fanns att hämta på torsdagen. Grym service.

Bilagor

• DSC_0079.JPG
    DSC_0079.JPG
    181.6 KB · Besök: 163
  • DSC_0080.JPG
    DSC_0080.JPG
    269 KB · Besök: 115
Har man möjlighet att välja är det ju bara att köpa. Det enda som trumfar MIPS är ju om passformen är dålig då är det bättre med en hjälm som sitter bra tänker jag mig.

(Jag tror att det är en bra funktion men det kommer dröja innan det visar sig. Jag arbetade som ingenjör med säkerhetssystem i bilar förut och det är inte jättetjockt med foliehattar i den falangen. Många brinner verkligen för att göra "gott".

Sen finns det ju mängder med skeptiker - vilket är bra - och nästan alltid något fall där det går att visa att säkerhetssystemet innebär en försämring; där bör man dock var försiktig då det det är ett vanligt journalistiskt grepp att skära ut en smal situation och applicera den på helheten.

Ett bra exempel är ABS, låsningsfria bromsar, som ger längre stoppsträcka på vissa typer av grusväg där det är fördelaktigt att låsa hjulen och bygga upp en liten "hög" med grus framför hjulet. En ovanlig situation och ett körfall där nästan alla normalbegåvade förare ändå misslyckas med bromsmanövern.)

Tillbaka
Topp