Är Merida något att ha?

Är Merida något att ha?
Som alla andra cykelmärken så säljer de både billigt skit och dyr kvalité. Vill man ha billig kvalité så skall man inte välja efter märke utan efter vad man får för pengarna.

Berätta vilken cykel du funderar över så kanske någon har erfarenhet av modellen.

MVH
Magnus

Är Merida något att ha?
Nja,det vet jag inte om jag gör. Vad menar du med prestanda?

Egentligen enligt all teori kring kvalité så finns det inte något som heter bra kvalité över huvud taget. Där pratar man om rätt eller fel kvalité och avvikelser. Så min fråga kvarstår: Vilken modell tittar du på? Och så kompletterar jag med, vad skall du ha den till? Och kanske möjligtvis också: Hur stor är budgeten?

MVH
Magnus

Är Merida något att ha?
Tja dom har ju fat six i alla fall. ;)

zoom-thumb-picture-desktop-c6d13bf4768876dba24d31523a5a6a6a.jpg

Är Merida något att ha?
Jag menar om t ex
cykel nr ett har 1 rambrott på 100 tillverkade cyklar och cykel nr två har 10 rambrott på 100 tillverkade cyklar så ser man tydligt vilken som har högst/bäst kvalitet/kvalitetskontroll.

Cykel 2 kanske ändå är den snabbaste cykeln - högre prestanda.

Vad som är bra för var och en beror på vad man är ute efter.

Är Merida något att ha?
Raggamuffin sa:
Jag menar om t ex
cykel nr ett har 1 rambrott på 100 tillverkade cyklar och cykel nr två har 10 rambrott på 100 tillverkade cyklar så ser man tydligt vilken som har högst/bäst kvalitet/kvalitetskontroll.

Cykel 2 kanske ändå är den snabbaste cykeln - högre prestanda.

Vad som är bra för var och en beror på vad man är ute efter.

Och TS frågar om kvalitén. Denne har inte yppat ett ord om prestanda. :)

Är Merida något att ha?
Merida har också sålt en del cyklar som är oem katalogmodell från en undertillverkare, och ibland därför samma modell och kvalitet som ett annat märke samtidigt. Vet inte om de gör det fortfarande, men därmed är det svårt att säga att allt som heter Merida har en viss kvalitet.

De hade mer lekorienterade MTB under varumärket UMF tills för några år sen. Min DH-hoj är en sån, utvecklad och tillverkad av ett annat Taiwan-företag, och finns från andra varumärken också. UMF verkar vara nedlagt men istället har de några DH och sånt under Merida-varumärket, som de kanske utvecklat själva.

Är Merida något att ha?
Jag har ingen fet budget då det är första mtb'en och jag ser de som en liten instegsmodell och blir man frälst så kan man satsa på en värre modell längre fram.

Ska ha den för att drag träna med hunden där vi kommer cykla grusvägar, bredare stigar osv inget jätte avancerat men man vill ändå ha vettiga bromsar så man kan få stopp även i blöta förhållanden.

Jag har sneglat på Merida Big seven Keystone och Merida Big nine 20

Är Merida något att ha?
Jag äger två Merida.
Den ena är tre år gammal, gått 300 mil i skog. Har inget att klaga på den. Den har vart välbyggd och krävt väldigt lite underhåll. En skitbra cykel.
Nu har den fått konukurrens av ytterligare en Merida (valde mellan flera märken men rätt erbjudande dök upp på en Merida) Så det blev en Ninetysix 29". Helt underbar cykel. Bra byggkvalitet även här och jag trivs väldigt bra på den.

Är Merida något att ha?
Är Merida något att ha?
Jag såg en kille för något år sedan som råkat ut för att styret gått av. Det var en Merida så just den cykel hade nog iaf ett mögstyre.

Är Merida något att ha?
Ibland är det lekstuga i detta forum, här är det någon som vill ha hjälp med en instegscykel och valt detta forum, förmodligen för att det finns mycket kunskap här, pinsamt att vissa inte kan sluta leka här istället för sin egen sandlåda på egen trädgård!!
Har inte kört Merida själv men det är ett märke som knappast är bättre/sämre än något annat. Däremot upplever jag dessa cyklar som ganska dyra, med samma komponenter(växlar, bromsar o.s.v), i jämförelse med tex Cube och Radon. Nu vet jag inte din budget men är övertygad om att du kommer bli nöjd med Meridan. Var dock noga med att köpa rätt storlek på ram, ibland är försäljare rätt snabba på att sälja cyklar i fel storlekar för att de vill bli av med cyklar som stått ett tag!
När du väl blivit biten av mtb kommer du ändå byta upp dig å då vet du förmodligen exakt vad du vill ha för cykel!!!
Lycka till, syns kanske i skogarna

Är Merida något att ha?
Reibmob sa:
Ibland är det lekstuga i detta forum, här är det någon som vill ha hjälp med en instegscykel och valt detta forum, förmodligen för att det finns mycket kunskap här, pinsamt att vissa inte kan sluta leka här istället för sin egen sandlåda på egen trädgård!!
Har inte kört Merida själv men det är ett märke som knappast är bättre/sämre än något annat. Däremot upplever jag dessa cyklar som ganska dyra, med samma komponenter(växlar, bromsar o.s.v), i jämförelse med tex Cube och Radon. Nu vet jag inte din budget men är övertygad om att du kommer bli nöjd med Meridan. Var dock noga med att köpa rätt storlek på ram, ibland är försäljare rätt snabba på att sälja cyklar i fel storlekar för att de vill bli av med cyklar som stått ett tag!
När du väl blivit biten av mtb kommer du ändå byta upp dig å då vet du förmodligen exakt vad du vill ha för cykel!!!
Lycka till, syns kanske i skogarna

Tack för ett vettigt svar :)

Är Merida något att ha?
Merida är väl ett såpass väletablerat och stort märke att jag tvivlar på att dem tummar på kvalitén. Bara att köpa om du nu fått ett bra pris och cykeln känns bra :)

Är Merida något att ha?
Lite intressant kvalitetsrelaterat jag hitta om Merida:
- Världens näst största cykeltillverkare.
- Äger 49% av Specialized sen 2001
- livstids garanti mot rambrott förutom FS>140 slaglängd som har 3år

Är Merida något att ha?
Jag hade en merida som instegs mtb. Inga fel på den men bytte ju upp mig sen för att jag ville ha något roligare. Meridan kommer inte göra dig besviken men ska man upp i prisklass 15-20.000 så hade jag nog inte valt dem. Framförallt för att butikerna klappar på som in i helvete när det kommer till dyrare cyklar. Kolla på på typ bike discount eller rosé. Lycka till!

Är Merida något att ha?
anjoh_01 sa:
Jag hade en merida som instegs mtb. Inga fel på den men bytte ju upp mig sen för att jag ville ha något roligare. Meridan kommer inte göra dig besviken men ska man upp i prisklass 15-20.000 så hade jag nog inte valt dem. Framförallt för att butikerna klappar på som in i helvete när det kommer till dyrare cyklar. Kolla på på typ bike discount eller rosé. Lycka till!

Jag jämförde faktiskt med bla ROSE när jag skulle köpa min andra cykel. För de pengar jag la på min FS Merida med kolfiberram så skulle det ge mig en ROSE med samma utrustning, men med aluram och nästan ett kilo tyngre.
Så jag kan inte hålla med dig.

Är Merida något att ha?
Hej!
Mitt intryck av Merida har varit helt toppen sen jag skaffade mig en beggad Big Ninety Nine Carbon XT-edition årsm 2013. Det jag gjorde var att jag köpte en beggad ram med tillhörande drivlina och bakdämpare, DT-swiss M212, därefter köpte jag sedan helt nya hjul (Shimano XT) och en beggad Fox 32 Float 2014. Läste recensionerna från USA och de klankade ner på den veka 9mm axeln så jag tog beslutet att köpa -14 årsm med 15mm axel.

Summa summarum, en cykel med nypris på 35000kr som kostat mig 12000 i ursprunglig byggkostnad. Cykeln går verkligen att pressa stenhårt med i stökig terräng och geometrin är väldigt passande för mig på 190cm och L-ram.

Visserligen kan prislappen jag har slutat på väga in lite hur jag upplever cykeln men allt har lirat otroligt bra och jag gillar länkaget med "stående" bakdämpare till skillnad mot de nya merida FS-hojarna. Uppenbarligen så verkar det finns bättre om nu Scott valt att köra denna konstruktion på sina FS i år också.

Är Merida något att ha?
Säkert ok kvalitet numera.

Men dom gamla ”magnesium” ramarna var väl ingen succé hållbarhetsmässigt. :-)

Har själv kört sönder 4 stycken fulldämpade (ej magnesium) av toppmodell på för ett antal år sedan - sicket skräp dom var. Skulle aldrig köpa en Mierda igen.

Är Merida något att ha?
gujukal sa:
BjornR sa:
gujukal sa:
Är inte Merida kinaskit? Hade satsat på specialized eller typ orbea, lite mer själ i cykeln imo.

Merida äger 49% av Specialized.
Så pass, specialized görs i Taiwan iaf om jag minns rätt.

Min carbon Merida Birkebeiner från 2015 tillverkades i Taiwan av förklarliga själ, som förövrigt har levererat många hundratals mil och tim helt problemfritt och med stor nöjdhet. Tillverkare från Kina, Taiwan levererar flertalet av många kända märken som säljs i Europa. Produktionslandet är sällan avgörande hur kvaliteten är, handlar väl mer om att hitta rätt tillverkare/märke. Det är trots allt en känsla mellan behov, krav, kostnad och kunskap.

Tillbaka
Topp