Är min växelförare felinställd eller kaputt?

bakteria

Medlem
Förra veckan fick hojen sig en rejäl tvätt där jag plockade av hjul och hela faderullan.
När jag sedan satt allt på plats igen så upptäckte jag att något inte stod rätt till med min växelförare.
I högsta växeln så tar kejdan i mot ramen och när jag för växelföraren bak så tar den emot en annan del på växelföraren. Ungefär så mycket kan jag beskriva med bokstäver. Vänligen se video nedan för att få bättre hum om saken.
https://goo.gl/photos/ux8ZwR2RJt5QgkP9A

Jag vill mest veta om det är något som är fel eller om det är något jag kan ställa. Är inte alls så hemma på det här med växlar och just den här växelföraren verkar vara lite mer hightech. (Sram gx 11s tror jag det är jag har)

ForesterGuy sa:
Har du trätt kedjan rätt?

Jag har inte tagit av kedjan sen jag fick cykeln. Jag har bara precis lyft av bakhjulet och sedan satt på det igen och lagt på kedjan. Har stirrat mig blind och förstår inte hur jag kan lägga den annorlunda. De är bara de högsta växlarna som inte fungerar de andra går, om än dåligt.

Angående växelföraren, helt plötsligt skrapar kedjan mot föraren, bara när stora klingan och särskilt vid trivselkadens i "mellanregistet" bak. Ingenting på 36-klingan. Cykla på lillklingan för att slippa skrap-ljudet.. Någon som sitter på enkel lösning så att jag slipper vänta på att mek har tid (hon är den enda på orten) har tid i slutet av veckan.

Å andra sidan har jag inte mekstället här så kan ju kanske stödja henne så hon inte konkar och sedan inte finns någon (planer på att flytta hit helt så vore lite väl synd).

Jag tycker det ser ut som att din kedja är för lång.
Skulle vi kunna få se bilder tagna rakt från sidan, dels där kedjan är så spänd som möjligt (största bak), och så slapp som möjligt (minsta bak)?

Eveningstar sa:
Skulle vi kunna få se bilder tagna rakt från sidan, dels där kedjan är så spänd som möjligt (största bak), och så slapp som möjligt (minsta bak)?

+1

Om den så slapp som den är på filmen så är ditt problem helt normalt. :)

Eveningstar sa:

Tycker mig kunna se samma sak.

Eveningstar sa:

Nej. Trodde ju först det var kedjan, borde vara dags men hur jag än mätte så icke. Var ju också förbi lbs och hon tog sig en snabb titt och det var ju inte det som var problemet, kunde dock inte ta sig an den på en gång (aningen mycket cyklar som väntade efter hennes semester , ett antal enkla punkor men lite annat tjafs).

Bortsett skrap-ljudet, är det någon fara att fortsätta cykla med skiten trots att kedjan går emot styraren (på yttre sidan av densamma alltså)?

(Och jag som prisat ultegra, smabbheten etc. framväxeln blivit typ blivit lika trög som tiagra. Den där känslan "när tänkte du växla?" när man växlar upp alltså. Jobba jobba).

Och nej. Inte gått i backen.
Grusvägsrunda i ösregn bara (el runda och runda, 34 km A till B och ösregn varje gång grusväg, uppehåll asfalt, lagen om alltings jävlighet. Men då blev ju bara allting jäkligt skitigt, ingen vattenslang el gud förbjude högtryck utan massa trasor och handbumpat brunnsvatten...ljudet av fint sand i såväl kedja som kassett ger ångest och man tar vad som finns tillgängligt...)

Edit: Sorry, svarade på fel. Är inte TS. Lånade tråden då skrapljudet gör mig galen. Lbs tog en snabb titt, och skruvade lite grann, hjälpte aningen men ville ha den tillbaka i slutet av veckan. Då mobilen ringde och var tvungen att ta det såg jag inte vad och var, om hon höjde den el vad. För jag har inte mixtrat.

Bilagor

• DSC_0030.JPG
    DSC_0030.JPG
    248 KB · Besök: 15
  • DSC_0029.JPG
    DSC_0029.JPG
    215.7 KB · Besök: 16
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp