Är mina nya däck redan paj? (Sprickor efter 400 km)

DavidtheDoom

Aktiv medlem
Har ett par Michelin Power Road TLR (28x700CC).
De har rullat i 390 km ungefär, cykeln har förvarats inomhus men även ute i cykelstället på jobbet, då dagtid.
Nu verkare det vara ett gäng sprickor i däcket, är detta katastrofiskt? Slänga? Garanti?

Kör med latex-slangar.
IMG20220410183241.jpg
IMG20220410183001.jpg
IMG20220410183016.jpg

Gäller både framdäck och bakdäck.
Ok att köra på eller bara att slänga?
Om slänga, kan man ta det med återförsäljaren för garanti?

Det går köra på. Bara slitbanan som spruckigt lite. Kört för högt tryck?

5.75 bar bak, däcken har 6 bar som maxtryck på 19c fälg.
Tänker mig att det borde vara ok?
Ja, det borde vara lugnt. Men men - ingen fara att köra på det där. Håll bara koll på däcken då och då. Lossar hela bitar av slitbanan så att bara stommen går i marken blir det halt och snart punka

Om de inte är gamla skulle jag testa att reklamera. Annars byta. Klart att det går att köra vidare men risken för punka är ju lite ökad iom att småsten/glas/bös och liknande lättare fastnar där och letar sig vidare mot slangen.
Jag har gjort ett försök med reklamation. Köpta för ca en månad sen så de borde väl ändå hålla längre än så tycker jag. Ska ju inte behöva dras med spruckna däck.

Ja, det borde vara lugnt. Men men - ingen fara att köra på det där. Håll bara koll på däcken då och då. Lossar hela bitar av slitbanan så att bara stommen går i marken blir det halt och snart punka
Det är ju TLR däck men hur djupa blir sprickor som dessa?
Funkar Tubeless om man skulle vilja det eller är det kör när det har spruckit på detta sättet?

Jag har gjort ett försök med reklamation. Köpta för ca en månad sen så de borde väl ändå hålla längre än så tycker jag. Ska ju inte behöva dras med spruckna däck.

Det är ju TLR däck men hur djupa blir sprickor som dessa?
Funkar Tubeless om man skulle vilja det eller är det kör när det har spruckit på detta sättet?
Det som spuckigt är de tunna delarna av slitbanan. Det är sak samma egentligen, men börjar det spricka på faktiska ytan som möter marken är det värre. Jag har dock ett bakdäck som ser värre ut än ditt och det har gått över 1000 mil. Der såg alltså värre ut än dit för 1000 mil sedan. Nu är det slut egentligen - men tänkte flrsöka få det att hålla 1200 mil så har jag slagit mitt personliga rekord för mil på bakdäck.

däck brukar regera så här om de utsätts för ozon eller uv-ljus. och vissa sorter bafatt. särskilt med ljusa däcksidor.

en månad är för kort tid för att detta skall hända på grund av faktorer som har med dig som köpare att göra. killgissningsvis olämplig lagerhållning någonstans?

michelin är inte särskilt utsatta för problemet i min erfarenhet, snarare enklare varianter på conti.

Dyra produkter som inte håller måttet reklameras.
Det kommer inte att vara några problem att få nya.

Jag har dock ett bakdäck som ser värre ut än ditt och det har gått över 1000 mil. Der såg alltså värre ut än dit för 1000 mil sedan. Nu är det slut egentligen - men tänkte flrsöka få det att hålla 1200 mil så har jag slagit mitt personliga rekord för mil på bakdäck.
Mitt framdäck efter ca 1200 mil och 1,5 år. Cykeln förvaras i ett relativt mörkt kallförråd när den inte används. Slitageindikatorerna syns fortfarande.
IMG_1380.jpg

Moderna däck verkar åldras snabbt.

Tänkte precis skriva ett snarlikt inlägg.
Bytte till sommardäck påse grabbens cykel idag.
Dessa Schwalbe Ice Spiker Pro köpte jag i höstas och de har hårt en säsong till skola (1,6 km enkel väg) och träning ca 2 ggr/v ca 4 km enkel väg. Orkar inte räkna hur långt det gått. Förvarad i mörkt garage hemma, men utomhus under skoltid.
Inte gått med några onormala trycker och han väger ca 54 kg nu och vägde nog under 50 i höstas.

PXL_20220410_085646320.jpg
Tycker det känns väl dåligt.

Det ska väl finnas en kod med år-tal på däck? Vore intressant att se om de verkligen är nya.
Ingen som går att tyda på mitt däck. T.1 och B01 går att läsa iof.
Ahh, Mantel. Sa upp mitt konto där när dom vägrade ta tillbaka dura-ace-skivor som slog sig satan när man bromsade. Säkert pårökt personal.
Trist, hoppas på att det funkar för mig. Annars verkar väl felet inte vara katastrof om man lyssnar på @Bengt-re .

ja man kan ju undra om det numera saknas någon miljövidrig skyddande tillsats i däcken? dock är det här något som förekommit i alla tider.

är iaf glad att i stort sett inte vara drabbad, men vet egentligen inte säkert om varför.

men frugans city-conti har efter en 6-7 år ett sprickigt torrt utseende både slitgummi och sidor. ändå acceptabel utveckling, men kommer inte köpa de däcken igen. min sällan använda racer som förvaras i samma riktigt varma garage är sprickfri i sina conti tt-däck. (det står en gammal fjärrvärmeväxlare där.) diverse andra däck klarar sig bra. och mina ice spiker pro apropå vad johfo skriver som jag inte trots flitig användning kunnat slita ut på 5+ år är felfria när det gäller sprickor.

så lite gåtfullt ändå.

Har hänt mig flera ggr med gp4000 och 4 seasons. Kör du med extremt lite luft är risken större, men jag är övertygad om att det handlar om dålig gummi. Har det väl hänt är punkarisken mycket högre. Vill du köra vidare så undvik helst smågrus, väta och att köra med lågt tryck.

Har hänt mig flera ggr med gp4000 och 4 seasons. Kör du med extremt lite luft är risken större, men jag är övertygad om att det handlar om dålig gummi.
Min teori är att gummit i greppiga race däck åldras snabbare och spricker. Enklare däck stelnar med tiden, men får ytterst få sprickor.
Har enkla Race King på monster graveln. Ca 8 år och ser okej ut. Hade ett par Marin Lite som var helt sprickfria efter 20 år, men gummit var nästintill stenhårt.
GP 5000 TL ser hemska ut efter bara några månader.

Ahh, Mantel. Sa upp mitt konto där när dom vägrade ta tillbaka dura-ace-skivor som slog sig satan när man bromsade. Säkert pårökt personal.
Man köper inte shimanos finare skivor av just den anledningen. Dom slår sig.

Körde en vecka på Mallis med torrsprickor i framdäcket… påverkade inte cyklingen negativt.

Man köper inte shimanos finare skivor av just den anledningen. Dom slår sig.

Körde en vecka på Mallis med torrsprickor i framdäcket… påverkade inte cyklingen negativt.
Det innebär inte att klåpare ska komma undan med att sälja sekunda grejer bara för att det går att använda dom.

lite polyuretantätning i skadan så är det bara att köra på?

skämt åsido, det är rätt bra att laga skärskador med, eller limma fast dubb i skadade dobbar. sikaflex 221 är sas standard, biltema vindrutetätning ett bra alternativ.

Schwalbe marknadsför en del av sina Marathondäck att vara gjorda av "anti ageing"-gummi men har inte haft dem länge nog att kunna säga om det stämmer.

Fick idag bekräftat att nya däck var inbokade att skickas och att sedvanlig postgång kommer med notiser och dyl.

Det ligger en order i min profil hos Mantel. Får väl se om det dyker upp några däck iom däcken var slutsålda...

Senast ändrad:
De var verkligen slutsålda, fick välja pengar tillbaka eller likvärdiga däck.
Valde Schwalbe Pro one TLE Addix i 28 mm utförande.

Vidare har jag faktiskt cyklat vidare med Power Road-däcken ytterligare ca 150 km utan någon större förändring i antalet eller storlek på sprickorna. Kommer pensionera dessa och lägga i "Saker som är bra att ha"-lådan om något krisar.

Plockade fram "bra att ha" däcken och gjorde bedömning att inget förvärrats under ca 3 års förvarande i låda.
Har sedan dess kört ett par hundra mil till på däcken med god framgång.

De ersättande Pro One TLE är dock sedan länge slut!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp