Är mitt SLX-reglage trasigt?

deadmeat

Aktiv medlem
Bilder på höger och vänster reglage, skillnaden är uppenbar. Den undre spaken på vänster reglage sitter löst och går att röra upp och ner. Går att växla om jag samtidigt som jag trycker för spaken uppåt. Hjälper inte att skruva på skruvarna till täckplattan som sitter under.

Hoppas på några råd innan jag river ner skiten och inte får ihop det.
2014-08-1020.05.44.jpg

2014-08-1020.05.36.jpg

Sen undrar jag om någon kan tala om för mig vad detta beror på?
Det är alltså inte vajern som spretar ut, utan armeringen i vajerhöljet.
Lyckades peta tillbaka dom i ändpluppen på båda reglagen tidigare och nu har det ena dragit sig ut igen.
2014-08-1020.04.53.jpg

Mvh Dökött

Ang vajrar, höljen och ändhylsor rekommenderar jag byte av desamma.
Ang reglaget har jag inget förslag än, behöver kolla på en sprängskiss först.

Du har kanske dragit varjehöljet lite illa så att det skadas när du har fullt utslag på styret? Det är inget ovanligt att det blir sådär. Jag fattar inte vad du menar med reglaget, men jag har ett nytt slx-framväxelreglage jag skulle kunna skänka bort.

Säkert dragit sönder gängorna för skruven, eller spräckt fästet. Ta isär och se om det finns material att gänga om eller bygga om med epoxy.

Det trasiga häljet antar jag också är en kraschskada? Jag skulle tro att dina vajerhöljen är lite, lite för korta om de dras loss igen. Höljet har blivit sönderdraget och behöver bytas ut hur som helst. Det kommer aldrig sitta bra så länge det är helt fransigt.

Aha! Låter juh ganska logiskt, med krashskada. Vred om styret ganska illa igår när jag la omkull mig och hålla på att bryta lillfingret.
Växelspaken lossnade dock innan vurpan.

Reglaget har jag aldrig pillat på innan så sönderdraget måste vara från fabrik isf. Blir nog till att skruva isär och hoppas man slipper misär.

Muttern som håller håller allt på plats i reglaget hade gängat ur sig, så när jag nu ikväll skruvade bort täcklocket så sa det pjong och ur flög det prylar som jag efter en 30 minuter inte har fått tillbaka på plats.
Eftersom cykeln inte är mer än ett år och knappt gått 50 så mailade jag ÅF och frågade vänligt om det verkligen ska vara såhär. Man ska väll inte behöva efterdra såna saker? ;-)
Vi får se vad dom kommer med.

Tillbaka
Topp