Är mitt växelreglage sönder?

Mousseend

Medlem
Hej som rubriker lyder så undrar jag precis detta. Har nyligen köpt en ny landsvägscykel (ny för mig men begagnad) och skulle justera växlarna. Först hände inget när jag skruvade på H resp. L på den bakre växeln. Därav så lossade jag därför på vajern, men insåg sedan att det var fel och hittade den andra skruven jag letade efter. Efter detta så växlade jag lite med växel för att se om det hjälpte, men insåg då att jag inte hade spänt tillbaka vajern. När jag väl gjorde detta så märkte jag att den inte växlade som tidigare (funkade alltså frön början, behövde bara justeras). Nu efter att ha försökt lösa det ett tag så funkar inte växelreglaget längre, utan är helt stumt. Det löste sig ett tag, men då vägrade den byta växlar trots att att den klickade, och nu är den helt stum igen. Som att den är i lägsta växeln och inte kan bli lättare, men den är i den tyngsta. Den lilla vill heller inte klicka, men går att röra. Vad kan ha hänt? Har jag på något sätt pajat min växel? Eller kan det ha o göra med vajern? Har förövrigt Ultegra bakväxel

Tvekar man är det bra att lossa vajern från bakväxeln och hålla emot med en hand och växla upp och ner med den andra och se att vajern rör sig i bestämda steg.

Ett begagnat växelreglage kan behöva smörjas. Spruta i ordentligt med lämplig smörjspray och klicka igenom växlarna och se om det blir bättre.

Tack så mycket för alla svar allihopa! Extremt trevligt och hjälpsamt forum. Försökte följa videon samt många andra, men inget funkade. Så provade att smörja som någon sa och då började den klicka igen. Men sen så märkte jag till sist att vajern inte flyttade på sig när jag växlade, och visade sig då att vajern hade hoppat ur sin position i reglaget. Fick tillbaka den och då löste sig allt.
Åter igen, tack!

Tillbaka
Topp