Är Mullet snabbare än 29"?

Tomcat1

Aktiv medlem
Är den lite mera dragracer-looken på något sätt snabbare den mera planare 29" fram och bak?

I min värld handlar det mera om man tycker om att ha en ännu flackare gaffel-vinkel.

Sedan ser ett 29" bakhjul nästan lite klumpigt stort, risk för pungbrott även om man är väldigt långt bak över bakhjulet(som jag är stundvis)

Kan ingen övertyga mig om att prompt ha ett 29" bakhjul blir det annars Mullet igen.

Är den lite mera dragracer-looken på något sätt snabbare den mera planare 29" fram och bak?

I min värld handlar det mera om man tycker om att ha en ännu flackare gaffel-vinkel.

Sedan ser ett 29" bakhjul nästan lite klumpigt stort, risk för pungbrott även om man är väldigt långt bak över bakhjulet(som jag är stundvis)

Kan ingen övertyga mig om att prompt ha ett 29" bakhjul blir det annars Mullet igen.
Tror att du bör fortsätta med mullet. Pungar växer inte på träd

Vanliga cykellagar gäller inte för dig, så tror inte att vi kan hjälpa dig mycket ...

Ja försöker fortfarande att placera dig.

Nåväl då fortsätter jag med mullet för jag trivs bra med dragracer-looken, en mera teknisk insikt i det finns väl också om man vill nörda ned sig men jag antar skälet för pungens överlevnad ändå är en styrande faktor.

DSC_0658.JPG

Som jag har fattat det. 29:a bak rullar bättre o fungerar bättre över stök.

27,5 bak vill många ändå ha av flera anledningar o då främst då det lutar nerför.
- Lutar det brant slår man inte i lika lätt o framförallt korta förare uppskattar detta
- Går inte sönder lika lätt
- Lite lättare att svänga runt med bakändan på tighta platser
- Ger bättre geo för nerförsåka

Jag tror endast man har fördel med mullet om man åker fort brant utför i stök.

En mullet som är gjord som mullet från början har ju oftast kompenserat för det så att säga. Ingen direkt skillnad i geon med andra ord. Tar man istället en 29:a och slänger på mindre bakhjul så får man flackare geo. Offsetbushings ger ju samma effekt men man kan behålla det större hjulet. Fast då kvarstår ju pungen, och med offsetbushings kommer den lite närmare...

En mullet som är gjord som mullet från början har ju oftast kompenserat för det så att säga. Ingen direkt skillnad i geon med andra ord. Tar man istället en 29:a och slänger på mindre bakhjul så får man flackare geo. Offsetbushings ger ju samma effekt men man kan behålla det större hjulet. Fast då kvarstår ju pungen, och med offsetbushings kommer den lite närmare...

Vevlagret kommer också mycket närmare marken när man byter bakhjulet från 29" till 27,5". Skulle vara problematiskt för mig, men TS verkar inte har problem med det.

Vevlagret kommer också mycket närmare marken när man byter bakhjulet från 29" till 27,5". Skulle vara problematiskt för mig, men TS verkar inte har problem med det.

Men när det sänker sig lite nedtill(pga. 27,5) så skapas ju den beryktade "släd-effekten", vevlager som tar i eller ramen glider över objekten mera än om man inte hade haft mullet.

Det är bevisat. :cool:

At det skulle vara lättare att slänga runt bakhjulet i tvära svängar kan bara gälla cyklar byggda för mindre bakhjul mao kortare cs, svängradien beror rimligen på hjulbasen och HA och en 29/29 som fått 29/27,5 blir lik lång eller längre och har slackare HA, kan inte göra något bättre.

Man kan väl även slänga in att det ofta är lättare att få en 29/29 att kännas mer balanserad. Har läst det på flera ställen men har väl inte upplevt de mullets som jag har kört själv som direkt obalanserade. Kanske märker man skillnad om man testar back-to-back... :unsure:

Tillbaka
Topp